صنایع پتروشیمی خلیج فارس/

ساخت ماشین‌های دوار از وابستگی به شرکت‌های خارجی تا داخلی‌سازی

ساخت ماشین‌های دوار از وابستگی به شرکت‌های خارجی تا داخلی‌سازی
کدخبر : 50226

نشست تخصصی تجهیزات دوار (پمپ، کمپرسور، توربین و متعلقات) به ریاست عباس بهاروند، رئیس خدمات فنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در چهارمین همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت‌پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش برگزار شد.

شرکت پرتو صنعت پاژ، شرکت همگام صنعت، شرکت تاپکو، شرکت فرادیدتوربو صنعت، شرکت طلوع صنعت لیدوما و شرکت تجهبزات توربو کمپرسور نفت (OTCE) در این نشست تخصصی به معرفی شرکت‌های خود پرداخته و مهمترین اقدامات این شرکت‌ها را در بخش تجهیزات دوار تببین کردند.

*برای طراحی تجهیزات دور بالای صنایع پتروشیمی آماده‌ایم

آرش عرفانیان، سرپرست واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکت پرتو صنعت تاژ از این شرکت به‌عنوان طراح، سازنده و تأمین کننده تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نام برد و گفت: شرکت پرتو صنعت پاژ در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات حساس دوار مانند کمپرسورهای اینتگرال گییر، توربو اکسپندرها، اسکرو اکسترودرهای واحدهای پلیمری و پمپ‌های سانتریفیوژ پیشرفته فعال است.

وی با اشاره به اینکه نخستین گام‌های تدوین دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات دوار در شرکت پرتو صنعت پاژ، با ساخت قطعات یدکی این تجهیزات آغاز شد، تصریح کرد: پرتو صنعت پاژ در طی سال‌های متمادی، به مطالعه و استخراج دانش فنی و تخصصی قطعات مختلف تجهیزات دوار دور بالای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی پرداخته است که حاصل آن، بومی‌سازی دانش طراحی و تولید این قطعات حساس است.

سرپرست واحد تحقیق و توسعه شرکت پرتو صنعت تاژ اظهار داشت: این شرکت در زمینه تولید قطعات دوار، می‌تواند پروسه طراحی تجهیزات دور بالای صنایع پتروشیمی از جمله توربوکمپرسورها، توربواکسپندرها و پمپ‌های سانتریفیوژ را به صورت کامل و با بالاترین کیفیت به انجام برساند.

*سازنده سانتریفیوژ دکانترهای صنایع پتروشیمی هستیم

محمد داوودی، مدیر بازرگانی شرکت همگام صنعت ایستا اهواز با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ با محوریت طراحی و ساخت تجهیزات دوار صنایع پتروشیمی و نفت آغاز کرد، گفت: عمده فعالیت این شرکت در سال‌های ابتدایی، طراحی و ساخت انواع پمپ‌های سانتریفیوژ این صنایع بوده و هم اکنون سازنده سانتریفیوژ دکانترهای صنایع پتروشیمی است.

وی با اشاره به اینکه شرکت همگام صنعت ایستا اهواز طی این سال‌ها افتخار ساخت و بازسازی سانتریفیوژ دکانترهای متعددی را برای شرکت‌های پتروشیمی کشور در کارنامه خود دارد، افزود: این شرکت همچنین جوابگوی نیاز بسیاری از مجتمع‌های صنعتی داخلی نظیر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع معدنی و فلزی و مراکز علمی در بخش سانتریفیوژ دکانترها بوده است.

*راهبرد تاپکو بومی‌سازی محصولات دانش‌محور و پرکاربرد در کشور است

نماینده شرکت تاپکو با اشاره به اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷در حوزه مهندسی، ساخت، تأمین و خدمات پس از فروش تجهیزات دوار آغاز کرد و هم اکنون دارای ۱۷۰ پرسنل است، اظهار داشت: راهبرد اصلی تاپکو در زمینه تجهیزات دوار، بومی‌سازی محصولات دانش‌محور و پرکاربرد در کشور، تطبیق محصولات و خدمات با نیازهای مشتریان و ارائه راهکارهای جامع و فراگیر برای رفع نیازمندی‌های صنایع وابسته است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس تاپکو در گستره ساخت این تجهیزات، با رعایت دقیق اصول مهندسی و بهره‌مندی از دانش و فنآوری روز و تعامل با سازندگان پیشرو دنیا، در این عرصه پا نهاده است، افزود: راهبرد این شرکت اختراع چرخ از ابتدا نبوده و انتخاب ما همکاری با شرکت‌های فعال است،

نماینده تاپکو با یادآوری اینکه این شرکت در سال ۲۰۱۷ با یک شرکت اروپایی قرارداد انتقال فناوری امضا کرده است که هم اکنون خود به این فناوری دست یافته است، تصریح کرد: تاپکو با مشارکت فنی LMF اتریش، تولید و ارائه خدمات پس از فروش کمپرسورهای اسکرو را آغاز کرده است.

وی از این شرکت به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های ایرانی در زمینه کمپرسورهای رفت و برگشتی برای هوا و انواع گازها بر اساس استاندارد نام برد و گفت: شرکت تاپکو تجهیزات شرکت‌های بزرگ پتروشیمی از جمله پتروشیمی نوری، گچساران، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، کارون و…را ساخته است.

*۷۰ درصد درصد انتقال گاز با کمپرسورهای ما انجام‌ می‌شود

گودرزی، کارشناس فروش شرکت تجهیزات توربو کمپرسور نفت (OTCE) به اجرای پروژه مشترک این شرکت و زیمنس آلمان اشاره کرد و گفت: تا سال ۲۰۰۸ شرکت زیمنس طراحی و شرکت اوتی‌سی تجهیزات را تولید می‌کرد اما پس از آن شرکت تجهیزات توربو کمپرسور نفت به تنهایی طراحی، ساخت و تست توربوکمپرسور را انجام داد.

وی با بیان اینکه شرکت تجهیزات توربو کمپرسور نفت تاکنون ۲۳۰ کمپرسور تحویل صنعت کشور داده است، اعلام کرد: ۷۰ درصد انتقال گاز با کمپرسورهای این شرکت انجام می‌شود.

نماینده شرکت فرادید توربو صنعت در این نشست تخصصی به معرفی انواع سیل‌های مورد استفاده در ماشین‌های دوار و نماینده شرکت طلوع صنعت لیدوما به تبیین تهیه پکیج تخصصی مهندسی روانکاری در حوزه‌های مختلف همچون نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه‌ها پرداختند.

چهارمین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت‌پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش از دوشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) به مدت سه روز (چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در جزیره کیش برگزار شد‌.

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید