رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

لزوم استفاده از هوش مصنوعی در بورس

لزوم استفاده از هوش مصنوعی در بورس
کدخبر : 50340

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در ابتدای راه کلان‌داده و استفاده از هوش مصنوعی در بازار سرمایه هستیم، درحالی‌که بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار خرد و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت با بورس در ارتباط هستند، استفاده از کلان‌داده در این حوزه ضروری است.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز یکشنبه سی‌ام بهمن‌ماه در چهارمین نشست سالانه انجمن مالی ایران اظهار کرد: طی چند سال گذشته نرخ تشکیل سرمایه در کشور روند نزولی داشته و استهلاک دارایی‌ها از سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل سرمایه مهم‌ترین دغدغه اقتصاد کشور و سازمان بورس است، افزود: نیازمند آسیب‌شناسی این حوزه هستیم. برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اقتصاد و ایجاد ارزش افزوده راهی به جز افزایش سرمایه‌گذاری نداریم.

موانع سرمایه‌گذاری باید شناسایی شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: موانع عمده و راهکارهای رفع مسئله کاهش سرمایه‌گذاری باید شناسایی شود. به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات یکی دو سال اخیر در بورس، امنیت سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی از بین رفته است.

عشقی اضافه کرد: احترام به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مالکیت خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود؛ گاهی با یک تصمیم همه روابط بین سرمایه‌گذاران یک بخش به هم خورده و افراد متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت حاکمیت شرکتی، ادامه داد: روندهای اقتصاد دنیا نشان داده که نمی‌توان از یک مکتب اقتصادی کاملاً پیروی کرد؛ نیازمند انتخاب بین اقتصاد سرمایه‌گذاری یا اقتصاد بازار در بخش‌های مختلف هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر از بخش خصوصی انتظار سرمایه‌گذاری داریم باید موانع را برای آن‌ها برطرف کنیم؛ نمی‌توان همه عوامل مؤثر بر کسب‌وکار یک کشور را در بودجه تغییر داد و انتظار داشت فرد در سال آتی نیز مجدداً سرمایه‌گذاری کند.

عشقی اضافه کرد: در ماه‌های آتی نقطه تمرکز سازمان بورس بر حاکمیت شرکتی خواهد بود. باید این مسئله را جدی بگیریم؛ موارد متعددی از نقض حاکمیت شرکتی توسط اعضای هیئت‌مدیره یا سازمان‌های دولتی را شاهد هستیم که نیازمند رسیدگی است چراکه به منافع سرمایه‌گذاران آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: نقش هیئت‌مدیره در شرکت‌ها پیش از این مغفول مانده بود. با توجه به دستورالعمل حاکمیت شرکتی به دنبال آموزش این افراد هستیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به چالش‌های ارزش‌گذاری، گفت: در بازار سرمایه استانداردی برای ارزش‌گذاری شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان وجود ندارد. این کار باید با کمک مراجع علمی پیگیری شود. نیازمند تدوین این استانداردها هستیم به نحوی که نهادهای مالی بورس نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان باید سهم عمده‌ای در بورس داشته باشند

عشقی اضافه کرد: ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود انجام نمی‌شود و با تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی ریاست‌جمهوری منعقد شده به دنبال رفع این موضوع و استفاده از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم‌. به دنبال آن هستیم که این شرکت‌ها در آینده نزدیک بتوانند سهم عمده‌ای در بازار سرمایه داشته باشند.

وی ادامه داد: صندوق‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بورس تشکیل شده است. نهادهای مالی اکنون مدیریت این صندوق‌ها را برعهده دارند که به دلیل نبود تجربه نتوانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند. بنابراین تغییراتی در این حوزه ایجاد شد تا نهادهای تخصصی، مدیریت این صندوق‌ها را بر عهده گیرند.

لزوم استفاده از هوش مصنوعی در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در ابتدای راه کلان‌داده و استفاده از هوش مصنوعی در بازار سرمایه هستیم، درحالی‌که بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار خرد و ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت با بورس در ارتباط هستند، استفاده از کلان‌داده در این حوزه ضروری است. همچنین برای نظارت بر بازار و ناشران از هوش مصنوعی می‌توان بهره‌برد و نیازمند پیشرفت در این زمینه هستیم.

عشقی اضافه کرد: اقداماتی برای نقدشوندگی بازار و جلوگیری از بسته‌شدن طولانی نمادها انجام شده است اما همچنان نیازمند فعالیت علمی در این زمینه هستیم. باید معاملات روان انجام شود؛ موضوع معاملات الگوریتمی در دستور کار است. چاره‌ای جز راه‌اندازی و توسعه این معاملات نداریم و فقط باید بر رعایت عدالت و انصاف توجه شود.

اهمیت مدیریت ریسک در بازارهای مالی

وی با اشاره به اهمیت مدیریت ریسک در بازارهای مالی، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که همه نهادهای مالی مدیریت ریسک را جدی گرفته و دستورالعمل‌های لازم برای آن را تدوین کنند. تاکنون صندوق‌های با ارزش بیش از ۲۰ هزارمیلیاردتومان این کار را انجام داده و در ادامه سایر صندوق‌ها نیز موظف به راه‌اندازی این بخش خواهند شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس به سمت نظارت‌های ریسک‌محور در حال حرکت است. در همین راستا فرایندهای نظارتی ساده‌سازی خواهد شد.

ایراسین

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید