در روز دوشنبه یکم اسفندماه 1401؛

ویلین گردهمایی زنان کارآفرین اجتماعی کشور برگزار شد

ویلین گردهمایی زنان کارآفرین اجتماعی کشور برگزار شد
کدخبر : 50432

روز دوشنبه یکم اسفندماه 1401 همایش زنان کارآفرین اجتماعی با حضور بیش از 100 زن کارآفرین در سالن همایش‌های رایزن برگزار شد. این همایش برای ویلین بار است که در کشور برگزار می‌شود.

روز دوشنبه یکم اسفندماه 1401 همایش زنان کارآفرین اجتماعی با حضور بیش از 100 زن کارآفرین در سالن همایش‌های رایزن برگزار شد. این همایش برای ویلین بار است که در کشور برگزار می‌شود.

مجمع حلقه اتصال کارآفرینان صاحب‌نام و زنان کارآفرین اجتماعی است

حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در نخستین همایش ملی زنان کارآفرین اجتماعی که صبح روز سه‌شنبه، ویل اسفند ۱۴۰۱، در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد ضمن تشکر از حامیان و همران این رداد کارآفرینی، مجمع کارآفرینان ایران را حلقه اتصال کارآفرینان صاحب‌نام و زنان کارآفرین اجتماعی دانست و از لزوم حمایت از زنان کارآفرینان سخن گفت.

 که نخستین سخنران این همایش بود در ابتدای این رداد کارآفرینی گفت: «حمایت و قدردانی از زنانی که با تمام مشکلات به کارآفرینی اجتماعی می‌پردازند یک وظیفه انسانی و ملی است. خیلی خوشحالیم که امروز نخستین همایش بانوان کارآفرین اجتماعی ایران را برگزار می‌کنیم و از همه حضار که از شهرهای دور و نزدیک تشریف ویردند بسیار سپاسگزارم.»

وی در ادامه درباره جزئیات و اهداف برگزاری این همایش هم گفت: «ایده چنین ردادی به حدود سه ما پیش برمی‌گردد. همان سه ماه پیش که پیگیر برگزاری این همایش بودیم پس از هماهنگی و مشورت با عزیزان باتجربه و صاحب‌نام حوزه کارآفرینی اجتماعی، همه بر ضرورت چنین همایشی تاکید داشتند و اجرا و برگزاری آن را یک ضرورت اعلام کردند.»

عزن همچنین درباره اهداف چنین همایشی نیز گفت: «قدردانی بانوان کارآفرین و همچنین فراهم ویردن زمینه ارتباط و همراهی بزرگان کارآفرینی ایران با این بانوان از اهداف اصلی این رداد است. مجمع کارآفرینان ایران حلقه اتصالی بین کارآفرینان صاحب‌نام و با زنان کارآفرین اجتماعی است که این ارتباط می‌تواند زمینه فعالیت پاتر و بیشتر زنان کارآفرین را فراهم کند. اگر تلاش، همراهی و حمایت فرهیختگان و بزرگان این عرصه نبود حتما این همایش در چنین شرایطی و با چنین کیفیتی بزگزار نمی‌شد که از همه نهایت سپاسگزاری را دارم.»

زهرا آراستی، استاد دانشگاه تهران نیز در ادامه این برنامه در خصوص آسیب شناسی کارآفرینی اجتماعی افزود: بحث خدمات اجتماعی در تمامی برهه‌های زمانی وجود داشته و در گذشته سازمان‌های مذهبی چنین خدماتی را ارائه می‌دادند. دولت‌ها پس از اخذ مالیات به فکر ارائه این خدمات افتادند اما با ناکامی رو به رو شدند. بدنه انعطاف ناپذیر دولت‌ها از دلایل پر رنگ این شکست بود. تعداد موسساتی که دنبال سود نیستند و قصد خدمت به جامعه را دارند در حال افزایش و فزونی هستند. هم‌اکنون فشارهای دولت‌ها به این موسسات کمتر شده و بخش اجتماعی در سالیان گذشته سرعت رشد خوبی پیداکرده است. کارآفرینی با چهار اصل ایجاد ارزش، نوویری، جستج فرصت‌ها و تدبیر شناخته می‌شود. یکی از ژگی‌های کارآفرینان اجتماعی عامل تغییر بودن است. ماموریت کارآفرینان اجتماعی ایجاد و حفظ ارزش اجتماعی است و موفقیت آنان هم با اثربخشی اجتماعی سنجیده می‌شود.

 افزود: کارآفرینان اجتماعی فرصت‌های جدید را شناسایی می‌کنند. در تمام مسیر کارآفرین اجتماعی استمرار و نوویری وجود دارد. تفویت کارآفرینی اجتماعی و اقتصادی در سودویری مشخص می‌شود. کارآفرین اقتصادی به‌دنبال سود سهامداران است اما کارآفرین اجتماعی به‌دنبال بهره‌برداری از فرصت‌ها برای رسیدن به اثربخشی اجتماعی است. کسب و کار اجتماعی یک شرکت بدون ضرر و تقسیم سود است و شرایطی پایدار دارد. عمده چالش‌های کنونی کارآفرینی اجتماعی منابع مالی محدود، رقابت شدید، نشان دادن اثربخشی، هوشیاری بیشتر بخش اجتماعی و غیره است. زنان ایران در حوزه‌های مختلف تحول‌آفرین بودند که در بخش اجتماعی گسترده‌تر است و پا به پای آقایان به فعالیت اجتماعی می‌پردازند.

نادیده‌گرفتن زنان ظلم به جامعه است/در شش برنامه توسعه ایران یک خط به توسعه انسان‌ها نپرداخته‌ایم

علی‌رضا نبی، کارآفرین  اجتماعی نیز در این همایش و با موضوع «فرصت‌های فرویری کارآفرینی اجتماعی» گفت: این کشور به‌شدت به سریع کار کردن و همه کارکردن نیاز دارد. من فکر می‌کنم در این ۴۲ سال این‌قدر حرف زدیم که دیگر همه خسته شدیم و حالا باید کار کنیم، کار کنیم و کار کنیم.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم اگر جامعه‌ای زنان را نادیده بگیرید نه اینکه به زنان ظلم کرده که به خودش و جامعه ظلم کرده است. حمایت از زنان کارآفرین یک وظیفه و ضرورت است. در یک سخنرانی در افغانستان خطاب به آن‌ها گفتم که هر جامعه‌ای که زنان را نادیده بگیرد حتما محکوم به اضمحال و نابودی است.

نبی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توسعه فردی پرداختن و گفت: در این آپارتاید جنسیتی آن‌چه به عهده زنان است، توسعه، توسعه و توسعه فردی است. اگر همه دنیا تو را تایید نکرد بدان تو آدم مهمی هستید. آقای غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به درستی گفتند که در جامعه‌ای که یک کارآفرین که برای ۴۰هزار نفر شغل ایجاد کرده باید پشت در مسئول به انتظار بماند توسعه رخ نخواهد داد و این دقیق‌ترین حرف است.

بخش پایانی سخنان این کارآفرینان هم به یک درخواست برای همیشگی‌شدن این همایش و رداد اختصاص داشت که نبی در این‌باره گفت: ما خیلی بی‌کَس هستیم و حامی و حمایت‌گری نداریم. از مجمع کارآفرینان ایران می‌خواهم که دبیرخانه دائمی همایش ترج، زنان کارآفرین اجتماعی، را ایجاد کند.

ناملایمات برای جنس به اصطلاح دوم در دنیا هنوز هم وجود دارد/ من مطمئنم که کویه آینده ایران زن است

سیده‌فاطمه مقیمی، رئیس کانون زنان بازرگان ایران نیز در این همایش ضمن ابراز نارضاینی از برخی محدودیت‌ و ناملایمت‌ها موجود در جامعه گفت: می‌گند دیکته ننوشته غلط ندارد ولی وقتی این دیکته‌ها مدام تکرار و اصلاح می‌شود دردویر است. این‌ها دل انسان را به درد می‌ویرد. درجامعه‌ای که شخصی مانند دکتر نبی وجود دارد که می‌گد شرط استخدام داشتن سوء‌پیشینه است باید خوشحال و امیدوار بود.

وی ادامه داد: تمام ناملایمات برای جنس به اصطلاح دوم در دنیا هنوز هم هست؛ از این همه دولت کدامیک زنان را بدون پیش‌داوری به کار گرفتند و امکان شایسته‌گزینی وجود داشت؟ از همین دولت یک پرسش دارم که واقعا از بین این همه زن توانمند شما یک زن را شایسته عضویت در کابینه‌تان ندیدید؟ یک زن و یک مرد با یک سطح تحصیلات اگر قرار بر استخدام باشد اولویت را بر مردان می‌گذراند و وقتی هم نوبت اخراج باشد هم زنان در ابتدای صف قرار می‌گیرند.

مقیمی در ادامه و با برشمردن برخی مصوبات و قوانین محدودکننده درباره فعالیت زنان ایران، افزود: من به عنوان یک زن کارآفرین و بازرگان وقتی می‌خواهم برای کار از کشور خارج شوم چرا باید اجازه همسرم را بگیرم؟ این‌ها مواردی است که متاسفانه در ایران عزیز ما حتی بیش از دیگر محرومیت‌های جهانی برای زنان اعمال می‌کنند. هنوز در جامعه ما آن تبلوری را که فکر می‌کنیم نه برای زنان که حتی برای مردان هم ایجاد نشده است چرا که اگر تفکر مردان تغییر نکند هرچقدر یک زن هم تلاش کند امکان تغییر و تحول وجود ندارد.

وی ادامه داد: در تمام دولت‌های مختلف و در طول حدود ۴۰ ساله‌ای که دارم کار می‌کنم امکان فعالیت وجود نداشت و من کامل در بخش خصوصی مشغول هستم درحالی که زندگی شخصی من به‌گونه‌ای بود که هیچ مردی در زندگی‌ام برای حمایت تا پیش از ازدواج وجود نداشت. ما صندلی‌هایمان را راحت به دست نیویردیم که راحت از دست دهیم؛ با کفایت و با توانمندی و شایستگی. من حرف از تسا به‌جا و شایسته‌سالارانه می‌زنم و ر آن تاکید دارم.

بخش پایانی سخنان این کارآفرین اجتماعی توصیه‌ای به زنان بود که در این باره گفت: من در تمام طول کار خودم همسر‌داری و فرزند‌داری را هم داشتم و چندین کار و صنعت را هم ایجاد کردم و هم‌زمان دو مدرک دکتری گرفتم و به آموزش دانشجویان هم پرداختم. این‌ها را نه تعریف از خود که با هدف این می گویم که کارتان خاص است و اگر شما نباشید زندگی‌ سخت خواهد شد.

سپس نظامی، کارآفرین اجتماعی اظهار کرد: من نزدیک به ده سال است که به صورت تخصصی در حوزه کارآفرینی اجتماعی فعالیت کردم. من به تغییر از جز به کل اعتقاد دارم. کارآفرینی اجتماعی زمانی خود را تعریف می‌کند که اثرگذاری خود را بر اجتماع نشان دهد. باید مشاهده کنیم که در جامعه چه افرادی می‌توانند خود را برند پیشران کارآفرین اجتماعی معرفی کنند. ما نباید تشکل‌های مردمی را فراموش کنیم و اگر کارآفرینی اجتماعی مسئله محور نباشد دیگر نمی‌توان کارآفرینی اجتماعی نامید. مسئله اجتماعی زمانی تمام می‌شود که دیگر اجتماع آن موضوع را نپذیرد. ما در کارآفرینی اجتماعی موضوع اعتماد را باید اصل قراردهیم و اگر در مواجه با مردم اعتماد را از دست دهیم دیگر اعتباری ندارد. کارآفرینی اجتماعی یک روش بسیار مناسب برای مدیریت منابع موجود است. فقر جز با افزایش کرامت انسانی حل نخواهد شد.

در پایان همایش از 20 زن کارآفرین اجتماعی تقدیر و جوایز نقدی نیز به آن ها اعطا شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید