محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

این سخن بی‌ربطی است که اگر جایی بزرگ شد باید برای آن محدودیت ایجاد کنیم

این سخن بی‌ربطی است که اگر جایی بزرگ شد باید برای آن محدودیت ایجاد کنیم
کدخبر : 50622

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «پیشران‌های اقتصادی فرصتی برای توسعه ملی» که روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از پیشران‌های اقتصادی، از سیاستی که اجازه بزرگ‌شدن به صنایع خصوصی را نمی‌دهد انتقاد کرد و آن را سیاست غلطی دانست.

محمدجواد ایروانی، در ابتدای سخنان خود به رابطه تحریم و پیشران‌ها پرداخت و در این باره گفت:‌ یک مسئله مهم این است که موضوع محدودیت‌ها مثل تحریم یک معنای مهم دارد و آن اینکه به فکر خودمان باشیم و راه‌حل را در داخل ببینیم. موسسه مطالعات و برنامه‌ریزی وظیفه مهمی را برعهده گرفته و آن هم تدوین سیاست توسعه صنعتی است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید در دوران تحریم افزود: خنثی‌سازی تحریم جز با تولید امکان‌پذیر نیست. ما هنوز نظام برنامه‌ریزی‌ کشورمان به نفع تولید نیست اما در برنامه‌های بالادستی بحث حمایت از تولید برجسته است. این حمایت از تولید باید به برنامه‌هایی مانند بودجه سالیانه هم ویرده شود.

ایروانی گفت: درباره پیشران‌ها باید نخست سرمایه‌گذاری در آن‌ها افزایش یابد که زمینه جذب سرمایه خارجی هم فراهم شود. بالابردن تولید نیازمند ادبیات‌سازی مناسب هم هست که باید به این موضوع هم پرداخته شود. ما باید الگوهایی که در دنیا باعث پیشرانی برخی صنایع و شرکت‌ها شده و برخی کشورها را پیشران‌ کرده، مورد بررسی قرار دهیم و از روند طی‌شده استفاده ببریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نسبت مسائل اقتصادی و اجتماعی هم گفت: پیشبرد سود اقتصادی در کنار پیشبرد سود اجتماعی هم موضوع مهمی است که در دنیا گام‌هایی درباره آن برداشته شده و در ایران هم باید مورد توجه قرار گیرد. شکل‌دهی صنعت حول پیشران‌ها یک ضرورت است که در سخنان مقام معظم رهبری هم موردتاکید قرار گرفته است. به هر حال بند ویل سیاست اقتصاد مقویمتی تاکیدی بر حمایت از تولید است و تحقق این بند تنها با تولید میسر است.

تاکید بر ضرورت تدوین برنامه و سند راهبردی توسعه صنعتی هم بخش دیگر سخنان ایروانی بود که دراین‌باره گفت: داشتن یک نقشه راهبردی برای صنعت ایران و اینکه چگونه باید به تاسیس آن کمک کنیم یک ضرورت است. این حرف بی‌ربطی است که اگر جایی بزرگ شد باید برای آن محدودیت ایجاد کنیم. نگاه‌ها باید تغییر کند و توسعه یابد. وقتی تولیدکننده‌ای به صادارت می‌رسد دولت باید تنظیم‌گیری کند که بازار داخل هم از مدیریت خارج نشود. وقتی تولید بالا می‌رود حتما باید دولت نقش‌آفرینی کند و زمینه را برای توسعه و صادرات فراهم کند. پس یکی از وظایف دولت تسهیل‌گری و تنظیم‌گیری است البته هم‌زمان باید دخالت را هم کم کند. اینکه گفته می‌شود نهاد دولت باید به طور کامل از صنعت و اقتصاد خارج شود سخن خطرناکی برای صنعت است و در این شرایط صنعت و تولید ضرر می‌کند. وقتی بانک مرکزی نقشش در موضوع ارز کم می‌شود نمی‌توان از آن انتظار مدیریت بازار را داشت درحالی که تنظیم این موضوع وظیفه بانک مرکزی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان افزود: موضوع مهم دیگر بحث تضاد است: تضاد بخش‌های خصوصی با هم و تضاد دولت با بخش خصوصی و.. این تضادها باید تغییر کند که زمینه چنین تغییری، تغییر نگاه بنیادی درباره صنعت و نقش دولت در این موضوع است. اگر وظیفه تسهیل‌گری دولت جدی گرفته شود این تضادها از بین خواهد رفت. سوداگری باید از حوزه تولید و صنعت حذف شد. چگونگی تقویت پیشران‌ها موضوع مهمی است که امیدوارم این برنامه‌ها ادامه پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: