رونق معاملات فرابورس در اولین هفته اسفندماه

معاملات خرد سهام فرابورسی 60 درصد افزایش یافت

معاملات خرد سهام فرابورسی 60 درصد افزایش یافت
کدخبر : 50730

اولین هفته اسفندماه بازارهای فرابورس 4 روز کاری مثبت با رشد و سبزپوشی متغیرهای اقتصادی را تجربه کردند و رونق معاملات در این هفته، رشد حدود 60 درصدی ارزش معاملات خرد سهام را به همراه داشت.

طی چهار روز معاملاتی هفته منتهی به پنجم اسفندماه، فرابورس ایران شاهد روزهایی مثبت و معاملاتی متعادل بود که در نهایت منجر به بازدهی بیش از 7 درصدی سرمایه‌گذاران این بازار شد.

در معاملات هفته گذشته شاخص کل فرابورس ایران با رشد 7.2 درصدی توانست بیش از یک هزار و 400 واحد صعود کند و بدین ترتیب پرونده اولین هفته اسفندماه این متغیر در عدد 21 هزار و 346 بسته شد.

بررسی آماری معاملات هفته گذشته نیز نشان می‌دهد که طی این مدت بیش از 31 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر 267 هزار میلیارد تومان در 1.8 میلیون نوبت معاملاتی دادوستد شد.

در این مدت هرچند ارزش معاملات نسبت به هفته ماقبل تغییر قابل‌توجهی نداشت اما حجم معاملات 34 درصد و تعداد معاملات 113 درصد رشد کرد.

آمار ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد طی این 4 روز، بازار اول با معاملاتی به ارزش 7 هزار و 900 میلیارد تومان، رشد 301 درصدی را ثبت کرده است. در بازار دوم هم 2 هزار و 350 میلیارد تومان خریدوفروش سهام انجام شد که نسبت به هفته پایانی بهمن‌ماه 26 درصد بیشتر بود.

بازار ابزارهای مشتقه هم طی این مدت شاهد معاملاتی به ارزش بیش از 19 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته ماقبل 41 درصد افزایش داشت.

همچنین در 4 روز معاملاتی هفته گذشته بیش از 2 هزار و 400 میلیارد تومان سهام در بازار پایه دادوستد شد که 35 درصد افزایش را تجربه کرد.

این گزارش حاکی است در بازار ابزارهای نوین مالی بیشتر از 250 هزار میلیارد تومان دارایی دادوستد شد که افت 3 درصدی ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

در این بازار طی هفته گذشته 240 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی جابه‌جا شد که نسبت به هفته ماقبل آن افت 5 درصدی داشت.

این در حالی بود که طی این مدت بیش از 13 میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله مبادله شد که رشد 27 درصدی داشت.

اوراق گواهی تسهیلات مسکن هم طی این مدت بیش از 142 میلیارد تومان دادوستد داشت که 9 درصد بیشتر از هفته پیش از آن بود.

گفتنی است طی مدت مورد بررسی ارزش معاملات خرد نزدیک به 8 هزار و 200 میلیارد تومان بود که رشد حدود 60 درصدی را نسبت به هفته پایانی بهمن‌ماه ثبت کرد.

همچنین بیش از 40 درصد ارزش معاملات خرد این مدت متعلق به گروه‌های ماشین‌آلات، فلزات اساسی، انبوه‌سازی، محصولات غذایی و محصولات شیمیایی بود.

از رویدادهای مهم هفته‌ای که گذشت نیز می‌توان به پذیره‌نویسی 289 میلیون واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری دُرین بهابازار در نماد «درین» به ارزش 289 میلیارد تومان در فرابورس ایران اشاره کرد. معاملات ثانویه واحدهای این صندوق بعد از پذیره‌نویسی و با اتمام انجام فرایندهای لازم، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران صورت می‌گیرد که از طریق ناظر بازار اعلام خواهد شد.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید