به منظور شناسایی دقیق و نظارت کامل بر اطلاعات مشتریان؛

رونمایی از افزونه وکالت نامه ها در سامانه مدیریت اطلاعات مشتریان بانک ملی ایران برای نخستین بار در کشور

رونمایی از افزونه وکالت نامه ها در سامانه مدیریت اطلاعات مشتریان بانک ملی ایران برای نخستین بار در کشور
کدخبر : 50972

به منظور شناسایی دقیق و نظارت کامل بر اطلاعات مشتریان، افزونه (ماژول) ثبت روابط اشخاص و وکالت نامه ها در سامانه مدیریت اطلاعات مشتریان (CIF) بانک ملی ایران برای نخستین بار در شبکه بانکداری کشور با حضور مدیران ارشد مرکز اطلاعات مالی ، اعضای هیات عامل و دیگر مدیران و مسئولان بانک ملی ایران رونمایی شد.

سوء استفاده از حساب های بانکی در قالب پدیده هایی نظیر حساب های اجاره ای، سوء استفاده از حساب های وکالتی و نیز حساب های بانکی اشخاص محجور اعم از اشخاص کمتر از 18 سال یکی از چالش های حوزه مبارزه با پولشویی محسوب می شود که برای مقابله با این چالش وجود اطلاعات دقیق و کافی از اشخاص که حق امضا یا حق برداشت از حساب سایرین را دراختیار دارند لازم بود.

در همین راستا بانک ملی ایران به منظور شناسایی دقیق و کامل از مشتریان، سامانه مدیریت اطلاعات اشخاص را با ویژگی های خاص ایجاد نمود.

علی رضا ماهیار عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران در این مراسم با بیان این نکته که نحوه شناسایی مشتریان در شبکه بانکی بسیار مهم و با اهمیت است، اظهارداشت: با ایجاد زیر ساخت و طراحی این سامانه قصد داریم تا بهترین سرویس و خدمات را به مشتریان ارائه دهیم.

وی افزود: امروز با رونمایی و راه اندازی کامل این افزونه در سامانه مدیریت اطلاعات اشخاص بانک ملی ایران، شاهد شروع خوبی در راستای ارتقاء و رشد سامانه مبارزه با پولشویی در شبکه بانکی کشور خواهیم بود.

ماهیار به پیشتازی بانک ملی ایران برای توسعه سامانه های مبارزه با پولشویی در کشور اشاره کرد و افزود: با ایجاد این افزونه از این پس هر نوع ثبت روابط اشخاص شامل وکالت نامه، امین نامه، قیم نامه، رابطه مادر و فرزند، روابط صغار با ولی قهری (پدر و جد پدری) و تعریف نماینده شخص حقوقی با توجه به الزامات تعیین شده از سوی بانک مرکزی در سامانه مدیریت و شناسایی اطلاعات مشتریان بانک ملی ایران شفاف و در دسترس خواهد بود.

وی یادآور شد: این طرح از سال 96 با همکاری اداره کل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، ادارات کل توسعه سیستم ها ، اطلاعات بانکی و شرکت داده ورزی سداد شروع شد و امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش ها و زحمات تمامی متخصصین و کارکنان برای رونمایی از این سامانه هستیم.

در ادامه این مراسم نیز مرادی معاون مرکز اطلاعات مالی وزرات امور اقتصادی و دارایی(FIU) ضمن تقدیر از نقش آفرینی مطلوب و مناسب واحدها و نیروهای متخصص بانک ملی ایران در مسیر طراحی و راه اندازی این سامانه با اشاره به ضعف ها و مشکلات موجود، با تاکید بر اولویت داشتن نگاه پیشگیرانه در حوزه مبارزه با پولشویی، رصد اطلاعات برای پیشگیری از وقوع جرم را ضروری دانست و افزود: با راه‌اندازی این افزونه می‌توانیم با رصد اطلاعات مالی و اقتصادی از وقوع جرایم پولشویی و مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم.

گفتنی است، دراین مراسم نیز سید رضا انواری رئیس اداره کل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بانک ملی ایران گزارشی از راه اندازی این سامانه ارائه داد. شایان ذکر است، امکان شناسایی دقیق مشتری و استعلام برخط از سامانه ثبت احوال و ثبت اسناد در هنگام ارائه خدمات بانکی به نماینده مشتری اعم از وکیل ، قیم ، ولی و ... ، به منظور جلوگیری از خطاهای احتمالی در هنگام ارائه خدمات به نماینده مشتری با توجه به کنترل های سیستمی به ویژه استعلام برخط هویت نماینده، بارگذاری اسناد دال بر نمایندگی شخص در سامانه و اصلاح و تسهیل فرایند ارائه خدمت به ویژه در هنگام ارائه خدمت از طریق وکالتنامه های بانکی، پالایش حساب انتظامی شعبه در خصوص وکالتنامه های بانکی و خروج وکالت نامه های منقضی شده و امکان نظارت بر سرفصل وکالت نامه های شعبه با توجه به آمار ایجاد شده در سامانه جامع مدیریت اطلاعلات بانکی و مقایسه آن با عملکرد واحدها در ثبت اطلاعات وکالت نامه با توجه به گزارش های ماخوذه از سامانه CIF از مهمترین مزایای این افزونه هستند.

روابط عمومی بانک ملی ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید