درآستانه 12 اسفند سالروز دریافت گواهینامه استاندارد ISO14001 مطرح شد؛

بالغ‌بر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه بهبود فرایندهای زیست‌محیطی فولاد مبارکه

بالغ‌بر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه بهبود فرایندهای زیست‌محیطی فولاد مبارکه
کدخبر : 51115

در شرایط کنونی که تولید و توسعه در دنیا از مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد کشورهاست، یکی از مهم‌ترین الزامات و البته افتخارات هر سازمان‌ این است که به‌موازات این رشد، در مسیر عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود و بهبود فرایندهای زیست‌محیطی گام بردارند.

به‌طور مشخص شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور که سهم 1.5 درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) و سهم 8 درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد، در کوتاه‌ترین زمان پس از بهره‌برداری، در روز دهم اسفندماه سال 1376 توانست پس از اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های گسترده گواهینامه ISO14001 را کسب کند و از آن پس نیز با رویکرد توسعه پایدار در این مسیر حرکت کرده است.

مطلب زیر ماحصل سخنان بهنام کاویانی، رئیس واحد محیط‌زیست و محمد رحمتی، کارشناس واحد محیط‌زیست درباره اقدامات و دستاوردهای فولاد مبارکه در زمینه محیط‌زیست است که با هم پی می‌گیریم:

بهنام کاویانی رئیس واحد محیط‌زیست:

برنامه پنج‌ساله اول ارتقای محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان (1405 - 1401) تدوین شد

فرایندهای صنعتی شدن و نوسازی در جهان امروز با پیامدهای نامطلوبی برای محیط‌زیست و سلامت آدمی همراه بوده و دنیای صنعت را به بحث درباره این مشکل و گرایش به ایجاد نظام‌ها و فرایندهای مأنوس با محیط‌زیست سوق داده است. فرهنگ و بینش غنی اسلامی تأکیدات و راهبردهای فراوانی در امر توجه به محیط‌زیست انسان داشته و هرگونه تلاش در جهت حفظ محیط‌زیست، درواقع توجه و احترام به کرامت انسانی است.

مدیریت ارشد شرکت فولاد مبارکه اصفهان به گونه فزاینده‌ای به آثار احتمالی فعالیت‌ها، فرایندها، فراورده‌ها و خدمات خود در محیط‌زیست می‌اندیشد و با استقرار نظام مدیریت محیط‌زیست سعی کرده به وظیفه اسلامی، انسانی و جهانی خود در این راستا عمل کند.

به‌کارگیری استانداردهای ISO 14001:2015 ابزاری برای تحقق این هدف است. نظام مدیریت محیط‌زیست با نظام مدیریت کیفیت پیوند زده می‌شود تا بینشی یکپارچه از کیفیت و جنبه‌های زیست‌محیطی به وجود آورد. از این رهگذر ایمنی فرایندها به نحو قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

استانداردISO 14001:2015 الزاماتی را برای سازمان مشخص می‌کند تا به دستاوردهایی که برای سیستم مدیریت محیط‌زیست تعیین شده، دست یابد. در همین راستا و براساس استراتژی پایداری سازمان «برنامه پنج‌ساله اول ارتقای محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان  (1405 -1401)» تدوین شد.

موفقیت یک سیستم مدیریت محیط‌زیست به تعهد تمام بخش‌های سازمان تحت هدایت مدیریت رده‌بالا بستگی دارد. سازمان می‌تواند از فرصت‌ها بیشترین بهره را ببرد تا از پیامدهای زیست‌محیطی زیان‌آور پیشگیری کند یا آن‌ها را کاهش دهد و پیامدهای زیست‌محیطی سودمند، به‌خصوص آن‌هایی را که تبعات راهبردی و رقابتی دارند افزایش دهد.

در فولاد مبارکه وضعیت آلایندگی به‌صورت پرتابل و آنلاین پایش می‌شود

در شرکت فولاد مبارکه با تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و گردشکارهای یکپارچه (EMSPR 012, EMSPR 013, EMSMA 012 و…) به شناسایی جنبه‌ها و پیامدهای زیست‌محیطی پرداخته می‌شود و پس از اولویت‌بندی جنبه‌ها و تعیین جنبه‌های بارز و همچنین ریسک و فرصت‌ها، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه تعریف می‌شود. وضعیت آلایندگی به‌صورت مستمر توسط آزمایشگاه معتمد در قالب طرح خوداظهاری، به‌صورت پرتابل (دوره‌ای و اضطراری)، به‌صورت آنلاین، براساس شاخص کیفیت هوا (AQI) و با استفاده از ایستگاه پایش هواشناسی با قابلیت اتصال به سامانه کشوری مورد پایش قرار می‌گیرد و نتایج در قالب کارنامه ارزیابی عملکرد محیط‌زیست به‌صورت ماهیانه برای نواحی ارسال می‌شود.

شرکت فولاد مبارکه متعهد است تأثیرات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌ها و محصولات خود را با به‌کارگیری روش‌های مناسب و بهبود مستمر در عملکردها با رعایت اصول کلی، همچون انطباق با قوانین و مقررات، استقرار مؤثر و بهبود مستمر سیستم مدیریت محیط‌زیستی، مشارکت در رسیدن به توسعه پایدار، مدیریت بر محصولات، پایش و گزارش‌دهی مناسب، ترغیب و تشویق تأمین‌کنندگان و پیمانکاران در راستای حفظ محیط‌زیست و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی زیست‌محیطی به حداقل برساند. در این راستا براساس حوزه‌های تمرکز محیط‌زیستی خود، اهداف و شاخص‌های خود را تعریف و براساس آن اقدامات بهبود تعریف شده و در حال انجام است.

محمد رحمتی کارشناس واحد محیط‌زیست:

تاکنون بالغ‌بر 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده

افزایش تصویب قوانین سخت‌گیرانه، فشارهای روزافزون بر محیط‌زیست در اثر آلودگی، استفاده ناکارآمد از منابع، مدیریت نامناسب پسماند، تغییر اقلیم و از دست دادن تنوع زیستی، انتظارات جامعه را برای توسعه پایدار، شفافیت و مسئولیت‌پذیری متحول کرده است. این موضوع منجر به هدایت سازمان‌ها در پذیرش رویکردی نظام‌مند در این زمینه از طریق استقرار سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی با هدف کمک به رکن محیط‌زیست شده است که از ارکان پایداری شمرده می‌شود. در همین راستا شرکت فولاد مبارکه اهداف محیط‌زیستی خود را براساس برنامه پنج‌ساله اول، ارتقای محیط‌زیست و به حداقل رساندن ردپای محیط‌زیستی شرکت به این شرح تعیین کرد: مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع آبی؛ کاهش انتشار CO2 در راستای دست‌یابی به فولاد کربن صفر؛ کاهش انتشار آلاینده‌ها به هوا؛ کاهش شدت مصرف انرژی؛ مدیریت محصولات جانبی و دست‌یابی به Zero Waste؛ محافظت از تنوع زیستی.

در همین راستا شرکت براساس اهداف تعیین‌شده شاخص‌های پایداری خود را تعریف کرد. متناسب با شاخص‌های تعریف‌شده و در راستای دست‌یابی به اهداف محیط‌زیستی سازمان، تاکنون بالغ‌بر 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، انجام شده و در مرحله انجام است که خلاصه‌ای از آن به شرح ذیل است:

جدول

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید