وزیر اقتصاد در نشست بررسی نقش مالیات در مسئولیت‌‌های اجتماعی؛

با رویکرد حمایتی دولت، یک هزار میلیارد تومان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته شده است

با رویکرد حمایتی دولت، یک هزار میلیارد تومان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته شده است
کدخبر : 51164

وزیر اقتصاد با اشاره به رویکرد دولت مردمی سیزدهم و نگاه ویژه به استفاده از ظرفیت‌‌های ماده 172 قانون مالیات‌‌های مستقیم گفت: مسیر استفاده از حمایت‌‌های ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌‌های پس از انقلاب هموار شده و هم اینک به نقاط قوی خود رسیده بطوری که در سال ۱۴۰۰ از حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد قابل شناسایی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته شده است.

دکتر احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست «بررسی نقش مالیات در مسئولیت‌ های اجتماعی» که با حضور دکتر داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی و مدیران این سازمان و موسسات و جمعی از خیرین سراسر کشور برگزار شد اظهار داشت: حمایت‌ های دولت در حوزه مسئولیت ‌های اجتماعی دو دسته اند؛ یک دسته از کمک‌ های مستقیم دولت‌ مانند یارانه، پرداخت مستقیم، بودجه حمایتی در اختیار نهادهای دولتی برای حمایت از بیماران خاص و بودجه حمایتی مربوط به دانشگاه‌ ها است. دسته دوم حمایت ‌های غیرمستقیم است به این معنا که عاملان فعالیت‌ های اجتماعی از جانب دولت مورد حمایت قرار بگیرند و ماده 172 قانون مالیات‌ های مستقیم نیز از همین جنس است.

وی با بیان اینکه مسیر استفاده از حمایت‌ های ماده 172 قانون مالیات‌ های مستقیم هموار شده افزود: در اصلاحات سال 1380 کمک ‌های ساخت مدارس و دانشگاه، سپس در دهه 90 نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد به آن اضافه شدند. در یک سال اخیر 25 مجوز در این خصوص صادر شده که معادل مجوزهای تمام سال‌ های گذشته است. در سال 1400 بیش از 6 هزار شرکت و 1000 شخص حقیقی به جای پرداخت مالیات از ظرفیت کمک به خیریه ها استفاده کردند و مشمول معافیت مالیاتی شدند.

دکتر خاندوزی با بیان اینکه در سال 1400 از حدود 5000 هزار میلیارد تومان درآمد قابل شناسایی و 1000 میلیارد تومان هزینه های قابل قبول مالیاتی پذیرفته شده است تصریح کرد: درست است که این رقم به حساب دولت واریز نشده است اما در همان مسیری خرج شده که مورد هدف دولت بوده و این مسیر مستقیم منجر به حمایت‌ های مدنظر دولت شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه دولت گاها امکان کمک مستقیم به برخی انجمن‌ های حمایت از  بیماران خاص را ندارد اما با اعمال مشوق ‌های مالیاتی می‌تواند خیران را تشویق کند تا در این مسیر قرار بگیرند خاطرنشان کرد: مجموعه این حرکت در راستای انگیزه بخشی به امور خیر و در بلندمدت حرکت به سمت نظام مشارکت مردمی انجام می‌شود. باید برای انگیزه بخشی باید از این ابزار بیشتر استفاده کنیم.

 

رسانه مالیاتی ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید