در هفته منتهی به 12 اسفند رخ داد؛

صعود تاریخی آیفکس به کانال 23 هزار واحد

صعود تاریخی آیفکس به کانال 23 هزار واحد
کدخبر : 51280

دومین هفته از آخرین ماه سال با داغ شدن معاملات و مثبت شدن اغلب متغیرها در فرابورس همراه بود به نحوی که به دنبال رشد 70 درصدی ارزش معاملات خرد، شاخص کل فرابورس نیز برای نخستین بار وارد کانال 23 هزار واحد شد.

در 5 روز معاملاتی منتهی به 12 اسفند، بیش از 43 میلیارد برگه دارایی مالی به ارزش بالغ بر 312 هزار میلیارد تومان در فرابورس مورد داد و ستد قرار گرفت که نشان از رشد 37 درصدی در متغیر حجم و رشد 17 درصدی در متغیر ارزش داشت. همزمان شاخص کل فرابورس توانست با رسیدن به سطح جدید 23 هزار و 7 واحد، علاوه بر 7.8 درصد رشد هفتگی؛ بیش از 25 درصد بازدهی سالانه را نیز تجربه کند.

در میان بازارهای مختلف فرابورس، ابزارهای مشتقه در این هفته با ثبت رشد 110 درصدی و رسیدن به ارزش 41 میلیارد تومان بیشترین رشد را از آن خود کرد که از اقبال معامله‌گران به معاملات آپشن همزمان با مثبت بودن فضای دارایی پایه حکایت داشت.

در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد به سطح 14 هزار میلیارد تومان رسید که بیانگر رونق گرفتن معاملات سهام بود.

نگاهی به ارزش معاملات خرد به تفکیک نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی گوی سبقت را از دیگر رقبا ربودند و در دومین هفته اسفندماه هر کدام با در اختیارگرفتن 10 درصد، بیشترین سهم از ارزش معاملات را از آن خود کردند. گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات و انبوه‌سازی و مستغلات در کنار هم 20 درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در این بین ارزش معاملات بازار دوم رشد 91 درصدی را به ثبت رساند و بدین ترتیب در این مدت مالکیت افزون بر 8 میلیارد و 500 میلیون برگه سهام به ارزش بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان در این بازار تغییر کرد.

در سوی دیگر معاملات بازار اول با افت 26 درصدی ارزش روبه‌رو شده و به 5 هزار و 874 میلیارد تومان رسید. در 5 روز معاملاتی هفته اخیر معاملات بازار پایه نیز در متغیرهای ارزش و حجم با رشد روبه‌رو شد و مجموعا در این مدت بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان سهم در این بازار داد و ستد شد.

در هفته‌ای که فرابورس میزبان پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق نوع دوم نیلی بود، ارزش معاملات بازارهای نوین مالی نیز به 297 هزار میلیارد تومان رسید که از رشد 17 درصدی این متغیر حکایت داشت. این رشد عمدتا منبعث از افزایش 41 درصدی ارزش معاملات صندوق‌های قابل معامله و رسیدن این رقم به بیش از 19 هزار میلیارد تومان بود.

در دومین هفته اسفند، معاملات صکوک نیز 16 درصد رشد کرد و ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی به 278 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

در 5 روز معاملاتی این هفته اوراق گواهی تسهیلات مسکن کم‌رونق ظاهر شد و در حالی که متغیر ارزش پس از تن دادن به افت 8 درصدی، روی 131 میلیارد تومان قرار گرفت متغیر حجم نیز نسبت به معاملات هفته پیش بدون تغییر باقی ماند.

همانگونه که اشاره شد بازار مشتقه فرابورس در هفته منتهی به 12 اسفند ماه با حضور پررنگ معامله‌گران حقیقی و حقوقی به ویژه روی اختیار خرید «ضدی 203» همراه بود تا به این ترتیب ارزش معاملات آپشن فرابورس با رشد 110 درصدی به 41 میلیارد تومان برسد.

گفتنی است ارزش بازار فرابورس در هفته‌ای که گذشت توانست نزدیک به 5 درصد رشد کرده و به 2.1 میلیون میلیارد تومان برسد.

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید