مدیرعامل مپنا در مراسم افتتاح آب شیرین‌کن بوشهر تاکید کرد:

آمادگی کامل گروه مپنا برای توسعه پروژه‌های آبی کشور

آمادگی کامل گروه مپنا برای توسعه پروژه‌های آبی کشور
کدخبر : 51372

پروژه‌ مجتمع آب شیرین‌کن بوشهر با ظرفیت آبرسانی روزانه ۳۵ هزار متر مکعب با حضور رئیس جمهور افتتاح شد و مدیرعامل گروه مپنا در این مراسم آمادگی کامل این گروه صنعتی را برای توسعه هرچه بیشتر طرح‌ها و پروژه‌های آبی در کشور، اعلام کرد.

پروژه آب شیرین کن لیان استان بوشهر، با ظرفیت 35هزار متر مکعب در شبانه روز، جمعه دوازدهم اسفند 1401 با حضور رئیس جمهور، وزیر نیرو، مدیرعامل گروه مپنا و جمعی از مدیران کشوری و استان بوشهر به بهره‌برداری رسید.

حل بخش قابل توجهی از چالش مشکل آبی بوشهر با افتتاح آب شیرین کن مپنا

سید ابراهیم رئیسی، در مراسم افتتاح گفت: آب بوشهر تا به امروز به صورت جیره‌بندی بوده، اما از این لحظه با افتتاح آب‌شیرین کن ۳۵هزار متر مکعبی بوشهر، جیره‌بندی آب به پایان می‌رسد.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز شاهدیم با تلاش متخصصان کشورمان در گروه مپنا، کار بزرگی انجام شده و بخش قابل توجهی از چالش مشکل آبی بوشهر حل می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات گروه مپنا مایه افتخار ما محسوب می‌شود، افزود: کار‌های آب و برق و جلوگیری از تنش‌های آب و برق رسانی از اولویت‌های مهم دولت است.

آمادگی کامل گروه مپنا برای توسعه پروژه‌های آبی کشور

عباس علی‌آبادی در مراسم آغاز به کار رسمی آب شیرین‌کن لیان، مسئله تأمین آب را از چالش‌های جدی بشر طی سال‌های آینده عنوان کرد و تکنولوژی و راهکارهای دانش بنیان را گره‌گشای این مشکلات دانست و افزود: خوشبختانه متخصصان ایرانی بر این دانش و تکنولوژی مسلط هستند.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری تصریح کرد: نقطه شروع همه چیز از بهره‌وری در تولید و مصرف است. بهره‌وری در تولید به معنای کاهش سهم انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بازچرخانی آب و نیز کاهش تلف شدن انرژی است. اما بهره‌وری در مصرف که بسیار مهمتر نیز هست، شامل بهبود روش‌های آبیاری در کشاورزی و بهینه‌سازی مصارف صنعتی، استفاده از روش‌های خنک‌کاری هوایی و اصلاح الگوی مصرف از طریق فرهنگ‌سازی عمومی است.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه افزود: اگرچه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشکی واقع شده و از کل آورده سالانه تنها قریب به 100میلیارد متر مکعب آب باکیفیت قابل مدیریت است، ولی وجود دریا در شمال و جنوب کشور، امتیاز ویژه‌ای است که امکان اجرای طرح‌های عظیم شیرین‌سازی را با رعایت ضوابط زیست محیطی فراهم ساخته است. با اعمال اصلاحات در اقتصاد آب از طریق روش‌های مردم پسند که منافع آنها را بیشتر تأمین کند، باید هرچه سریعتر در تدارک طرح‌های بزرگ تولید و انتقال آب با جلب سرمایه‌های مردمی برآییم.

علی‌آبادی با نام بردن فعالیت‌های دانش بنیان مپنا در حوزه آب گفت: توسعه فناوری و بومی‌سازی و تغییر سیستم خنک کاری نیروگاه‌ها با هدف کاهش مصرف آب به نحوی که در پایاین این پروژه مصرف آب در واحدهای سیکل ترکیبی به صفر نزدیک می‌شود، از جمله پروژه‌های مهم مپناست. همچنین توسعه فناوری، بومی‌سازی و سرمایه‌گذاری با هدف بازچرخانی پس‌آب‌های صنعتی که در کارخانجات مپنا اجرا می‌شود هم‌اکنون در ذوب آهن اصفهان در حال اجراست.

وی در ادامه، توسعه فناوری برای شیرین‌سازی آب دریا با استفاده از انرژی حرارتی اتلافی نیروگاه‌ها، در دست اجرا داشتن پروژه آب شیرین کن مکران به ظرفیت 48هزار متر مکعب و احداث یک واحد تصفیه‌کننده صنعتی برای تولید آب دمین در این منطقه و طراحی و ساخت آب شیرین‌کن سیار 400 تا 600 متر مکعبی را از دیگر اقدامات قابل توجه گروه مپنا در حوزه آب عنوان کرد و ادامه داد: گروه مپنا با وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده است که تأمین سرمایه و احداث 500 هزار متر مکعب آب‌شیرین کن RO در نقاط مختلف کشور را میسر می‌سازد.

مدیرعامل گروه مپنا در ادامه این فهرست خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و انعقاد قرارداد احداث آب‌شیرین کن 200هزار متر مکعبی با شرکت‌های معدنی در منطقه چابهار، آغاز انجام مطالعات فنی و زیست محیطی امکان سنجی انتقال آب دریا به کویر مرکزی ایران و در نهایت سرمایه‌گذاری، طراحی و اجرای آب شیرین کن 35هزار متر مکعبی بوشهر که زیرساخت آن برای 60هزار متر مکعب فراهم شده و طرح توسعه‌ای آن نیز کلید خواهد خورد، از جمله دیگر اقدامات مپنا در تولید آبِ شیرین در کشور است.

وی در پایان، آمادگی کامل گروه مپنا را برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های آبی کشور اعلام کرد.

ویژگی‌های آب شیرین‌کن لیان بوشهر

پروژه آب شیرین‌کن لیان استان بوشهر، از زیرساخت توسعه شیرین‌سازی و توسعه آب دریا تا سقف 52هزار متر مکعب در شبانه‌روز برخوردار است و زیرساخت آبگیری از دریا جهت این میزان شیرین‌سازی در حال حاضر احداث شده است.

ظرفیت آبگیری این پروژه با در نظر گرفتن طرح توسعه برابر با 150هزار متر مکعب در شبانه روز بوده و فناوری به‌کار رفته آن جهت شیرین‌سازی آب فناوری غشایی (SWRO) عمل می‌کند. این فرایند شامل آبگیری از دریا، پیش تصفیه، تصفیه اصلی و پس تصفیه فراوری آب، منطبق بر بالاترین اسنانداردهای روز بین‌المللی توسط گروه مپنا طراحی، تأمین و اجرا شده است.

گفتنی است پیمانکار EPC  این طرح، کنسرسیومی از شرکت‌های مپنا بویلر و شرکت نصب نیرو بوده و مشاور طرح نیز شرکت مهندسین مشاور موننکو ایران است که از شرکت‌های زیر مجموعه گروه مپنا محسوب می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید