معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی در نشست با هیأت اقتصادی کشورهای غرب آفریقا عنوان کرد؛

صندوق توسعه ملی هیچ محدودیتی برای تعیین خط اعتباری ندارد

صندوق توسعه ملی هیچ محدودیتی برای تعیین خط اعتباری ندارد
کدخبر : 51678

عیوضلو با بیان اینکه صندوق توسعه ملی هیچ محدودیتی برای تعیین خط اعتباری ندارد، به انعقاد تفاهم نامه اخیر بین صندوق و طرف ساحل عاج اشاره کرد و افزود: در این تفاهم نامه 300 میلیون یورو خط اعتباری در نظر گرفته شده؛ همچنین در تفاهم نامۀ جداگانه ای با کشور کنگو نیز 50 میلیون یورو خط اعتباری وِیژه اختصاص یافته است.

حسین عیوضلو عضو هیات عامل و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق در نشستی با هیات اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی جزو صندوق‌های ثروت ملی جهان است، افزود: در حال حاضر 40 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز در این صندوق ذخیره می‌شود و برای مصارف خاصی که بر اساس اساسنامه تعیین شده؛ استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی زیر نظر هیات امنا اداره می‌شود، گفت: رئیس هیأت امنای صندوق، رئیس جمهور محترم و اعضای هیات امنا نیز متشکل از تعدادی وزاء، نمایندگان مجلس و اتاق بازرگانی و دستگاههای نظارتی است.

معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: صندوق توسعه ملی طی 11 سال فعالیت خود به طور عمده به بانک‌های داخل ایران تسهیلات ارائه کرده، ولی در یک سال اخیر بر اساس تصمیمات هیات عامل جدید صندوق صندوق در عرصۀ سرمایه‌گذاری خارجی نیز ورود پیدا کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای آفریقایی دارای اهمیت بالایی از نظر سرمایه‌گذاری هستند، گفت: صندوق توسعه ملی در عرصه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی، همواره به دنبال سرمایه گذاری‌های پایدار و بازدهی بالا  به صورت برد- برد است و به هیچ وجه نقش حمایتی ندارد ولی به طور حتم فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالایی بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد.

عیوضلو با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه اخیر بین صندوق و طرف ساحل عاج، افزود: در این تفاهم‌نامه 300 میلیون یورو خط اعتباری در نظر گرفته شده ؛همچنین در تفاهم‌نامه‌ای جداگانه  با کشور کنگو نیز 50 میلیون یورو خط اعتباریِ ویژه اختصاص یافته است.

تشریح 4 روش سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی

وی با ذکر اینکه صندوق توسعه ملی هیچ محدودیتی برای تعیین خط اعتباری ندارد، تصریح کرد: به طور معمول صندوق از طریق 4 روش اقدام به سرمایه گذاری می کند که اولین روش، تامین مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی و پزشکی است(فاینانس) که به طورعمده به اعتبار خریدار شناخته می شود؛ در اعتبار فروشنده تضامین لازم از طرف ایرانی و در اعتبار خریدار تضامین از طرف خارجی اخذ می شود و در هر کشوری که باشد باید تضامین کافی و گارانتی لارم برای آن ارائه شود.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، با تاکید بر راه اندازی 2 بانک عامل ایرانی و خارجی برای ایجاد روابط کارگزاری، اظهار داشت: روش کار به این صورت است که ما برای بانک ایرانی سپرده‌گذاری کرده و بانک تسهیلات را در اختیار خریدار خارجی قرار می‌دهد که این یک روش بسیار مرسومی بوده و به راحتی قابل انجام است.

وی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را روش دوم صندوق عنوان کرد و ادامه داد: در این روش شرکت‌های بزرگ ایرانی در قالب کنسرسیوم با صندوق (و یا حتی کارهای مشترک بین طرف های ایرانی و خارجی) می‌توانند وارد بخش سرمایه‌گذاری خارجی شوند.

عیوضلو سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی بین المللی را سومین روش سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی ذکر کرد و گفت: ایجاد صندوق‌های مشترک بین کشورها و انجام سرمایه گذاری مشترک چهارمین روش سرمایه‌گذاری صندوق است که هم اکنون از این روش بین کشورهای عضو اکو که متشکل از 6 کشور با صندوق ثروت ملی است اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در صورت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، صندوق توسعه ملی قادر به ارائه‌ی ضمانت‌نامه های لازم می‌باشد.

معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، با اشاره به ارائه پیشنهاد تهاتر توسط برخی از مسئولان درجریان اجلاس اخیر همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای غرب آفریقا افزود: موضوع مورد نظر ما فراتر از بحث تهاتر است و بین بانک های ایرانی و خارجی می توان از سیستم "سیمز" استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی فراتر از تهاتر، روش کلرینگ (تسویه)را نیز مطرح کرده است، گفت: بنابراین راههایی که بتوانیم ارتباط سالم بین بانکهای ایرانی و آفریقایی ایجاد کنیم، وجود دارد و ما نیز آمادۀ هرگونه همکاری هستیم ولی به تدریج کارها تکمیل می شود.

در ادامه سرجی پودا وزیر توسعه صنایع، تجارت، صنایع دستی و شرکت های کوچک و متوسط  بورکینافاسو، ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس ایران واک برای پیگیری اتفاقات بعدی بین کشورهای افریقایی و ایران را نشان دهندۀ اهمیت بالای ایجاد ارتباط بین این کشورها عنوان کرد و گفت: قبل از ورود به کشور ایران تصویر کاملا متفاوتی از این کشور داشتیم ولی شانس آمدن به ایران موجب شد بفهمیم واقعیت چیز دیگری است و ایران را کشوری متعهد و از نظر توسعه یافتگی بسیار پیشرفته دیدیم که در کلیه زمینه های مهندسی از استاندارهای بین المللی برخوردار است.

وی ضمن قدردانی از مسئولان برگزاری نشست بین وزرای اقتصادی کشورهای آفریقای و صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: ایجاد چنین نشستی برای یک ارتباط برد- برد بین کشور ایران و بورکینافاسو امری ضروری بود.

وزیر توسعه صنایع، تجارت، صنایع دستی و شرکت های کوچک و متوسط  بورکینافاسو، با بیان اینکه کشور ایران از تخصص و کارشناسی بالایی برخوردار است، گفت: ما نیز دانش و تجربۀ خود را داریم که می تواند برای ایران مهم باشد و در یک رابطۀ مشترک هر طرف می تواند از قابلیت های طرف مقابل استفاده کند.

وی با اشاره به 4 روش پیشنهادی معاون سرمایه گذاری صندوق در زمینۀ سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: خیلی خوشحال شدم که امکانات فاینانس وجود دارد و 4 روش پیشنهادی شما را یادداشت کرده ام.

ایجاد سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌ی‌های نفت، گاز، معادن، ترانسپورت و مسکن

سرجی پودا، سرمایه‌گذاری مستقیم ازطریق شرکت‌ها را جالب دانست و افزود: ما در زمینه‌ی‌های نفت، گاز، معادن، ترانسپورت و مسکن تمایل به سرمایه‌گذاری مشترک داریم و این بخش‌ها برای ما از اولویت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به سخنان معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی مبنی بر سرمایه گذاری برد- برد، گفت: ما نیز برای دریافت کمک به ایران نیامدیم و مانند شما به دنبال سرمایه گذاری هستیم و این دیدگاه شما که با احترام به آفریقا نگاه می‌کنید برای ما ارزشمند بوده و نگاه ما نیز برای کمک به ملت‌هایمان و سود سرمایه‌گذاری برای همکاری‌های بلند مدت و به صورت برد- برد است.

وزیر توسعه صنایع، تجارت، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط  بورکینافاسو، ایجاد ارتباط مالی بین کشورها و عبور از تحریم‌ها را از نگرانی‌های خود عنوان و تصریح کرد: عمده‌ی مشکل ما نیز چگونگی برقراری ارتباط بود که پیشنهادات سیمز و کلرینگ برای ما بسیار جالب بود.

افتتاح دبیر خانه دائمی اجلاس ایران واک

وی با بیان اینکه در خصوص رفع مشکلات مبادلات مالی به محض برگشت با کلیه بانک‌های خصوصی وارد مذاکره خواهد شد، گفت: یکی از مباحث مطرح شده در اجلاس، تهاتر بود که چنانچه بتوانیم در کنار آن سیستم‌های ارتباطی بانکی ایجاد کنیم می‌توانیم راحت‌تر  به همکاری‌های خود ادامه دهیم.

همچنین در پایان این نشست، دبیرخانه دائمی اجلاس ایران واک (همایش بین المللی همکاریهای اقتصادی-تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا) در محل همایش‌های مدیریت صنعتی افتتاح و راه اندازی شد.

روابط عمومی صندوق توسعه ملی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید