با رشد ارزش بازار، ارزش معاملات و رکورد شکنی آیفکس در هفته گذشته

سه روز طلایی در فرابورس ثبت شد

سه روز طلایی در فرابورس ثبت شد
کدخبر : 53333

بازارهای فرابورس در هفته نیمه تعطیلی که گذشت با رشد ارزش بازار، بازدهی مثبت و رکورد شکنی آیفکس همراه شدند.

طی سه روز کاری هفته منتهی به هجدهم فروردین ماه، ارزش بازار فرابورس ایران با رشد نزدیک به 3 درصدی همراه شد و به 2.4 میلیون میلیارد تومان رسید. شاخص کل فرابورس هم در این سه روز 3.3 درصد بالا رفت.

روزانه یک درصد بازدهی در فرابورس

بررسی‌ها از روند معاملات فرابورس در هفته نیمه تعطیلی که گذشت نشان می‌دهد طی سه روز کاری بیش از 62 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار فرابورس افزوده شده و این متغیر با رشد نزدیک به 3 درصدی به 2.4 میلیون میلیارد تومان رسیده‌است.

همچنین آیفکس با افزایشی نزدیک به هزار واحد در سطح 26 هزار و 190 واحد قرار گرفته و با ورود به کانالی جدید، طی سه روز بازدهی 3.3 درصدی را برای سرمایه‌گذاران فرابورسی ثبت کرده‌است. همچنین شاخص کل فرابورس از ابتدای سال جاری یعنی طی 8 روز کاری توانست بازدهی 7.4 درصدی را به همراه داشته باشد.

این گزارش حاکی است در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته بازارهای فرابورس شاهد تبادل نزدیک به 33 میلیارد برگه انواع دارایی مالی بودند که ارزش این دادوستدها بالغ بر 330 هزار میلیارد تومان بود و در 1.6 میلیون نوبت معاملاتی به ثبت رسید.

رشد 100 درصدی ارزش معاملات با ورود نقدینگی تازه

بررسی مقایسه‌ای حجم و ارزش معاملات بازارها نشان می‌دهد با وجود یک هفته نیمه تعطیل، ارزش معاملات رشد چشمگیر بیش از به 95 درصدی را تجربه کرده و حجم معاملات هم بدون تغییری قابل توجه، فقط 9 درصد کاهش داشته‌است.

طی سه روز هفته گذشته که بازارهای سهام با رونق همراه بودند، بهبود تقاضا و ورود نقدینگی تازه نفس باعث شد تا شاهد افزایش ارزش معاملات در بازارهای فرابورس باشیم. به این ترتیب در مدت مورد بررسی بازار اول با معاملاتی به ارزش بیش از 5 هزار میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات را در میان بازارهای سهام از آن خود کرد. همچنین بازار دوم هم با داد و ستد 3 هزار و 800 میلیارد تومانی رشد 11 درصدی را به ثبت رساند. طی این مدت بازار پایه هم معاملاتی به ارزش 3 هزار و 400 میلیارد تومان را تجربه کرد.

رونق مشتقه‌ها در هفته‌ گذشته

همچنین بازار ابزارهای مشتقه فرابورس در سه روز معاملاتی هفته گذشته رونق خوبی داشتند. اقبال سرمایه‌گذاران به ابزار مشتقه باعث شد تا این بازار شاهد معاملاتی به ارزش حدود 53 میلیارد تومان باشد که افزایش 17 درصدی را تجربه کرده‌است.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط هم طی هفته گذشته معاملات حدود 32 میلیارد تومانی داشتند.

همچنین در این مدت بازار ابزارهای نوین مالی بیش از 318 هزار میلیارد تومان مبادلات ثبت کردند که نسبت به هفته اول سال رشد 103 درصدی داشت.

در بازار ابزارهای نوین مالی، ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی طی هفته گذشته 110 درصد بیشتر شده و همچنین ارزش داد و ستد واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نیز سه درصد بالا رفت. این در حالی بود که معاملات تسه‌ها با افت 16 درصدی در ارزش همراه بود.

رشد میانگین روزانه ارزش معاملات خرد

در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت طی سه روز حدود 11 هزار میلیارد تومان سهام و اختیار سهام به صورت خرد در بازارهای فرابورس داد و ستد شد که با توجه به نیمه تعطیل بودن هفته، در مقایسه با ارزش معاملات خرد هفته ماقبل (12 هزار میلیارد تومان) کمتر بوده اما به طور میانگین روزانه افزایش داشته است.

طی این معاملات دو گروه محصولات شیمیایی و محصولات غذایی هر کدام 9 درصد، دو گروه سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها هر کدام 8 درصد و دو گروه انبوه‌سازی و خودرو هرکدام 6 درصد ارزش خرد معاملات را در اختیار داشتند.

به این ترتیب می‌توان گفت این 6 صنعت طی مدت مورد بررسی مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد بازار بودند و بیش از 46 درصد معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید