فولاد مبارکه/

ثبت بالاترین رکورد حمل مواد در فولاد مبارکه

ثبت بالاترین رکورد حمل مواد در فولاد مبارکه
کدخبر : 53548

در سال 1401 که سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام نهاده شده بود، بالاترین رکورد حمل مواد در ناحیه حمل‌ونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه به ثبت رسید.

در پی کسب این موفقیت، خبرنگار فولاد در گفت‌وگو با برخی از مدیران و مسئولان این حوزه، چگونگی و دلایل دست‌یابی به این رکوردهای ارزشمند را جویا شده است. ماحصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید.

رسول شفیع‌زاده، مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی:

حمل 22 میلیون تن مواد در زنجیره تولید طی سال 1401

ناحیه حمل‌ونقل و پشتیبانی مأموریت حمل مواد در طول زنجیره تولید را به عهده دارد. در راستای عمل به مأموریت یادشده، حمل ریلی و جاده‌ای مواد اولیه از مبادی تأمین در سراسر کشور تا شرکت، حمل سرباره و محصولات نیمه‌ساخته در طول زنجیره تولید، حمل ضایعات تولید و حمل ریلی محصولات صادراتی توسط واحدهای حمل مواد و محصولات، حمل و فراوری سرباره و حمل جاده‌ای انجام می‌شود.

در سال 1401، رکورد حمل سالانه مواد در طول زنجیره تولید به میزان 22 میلیون تن ثبت شد. از این میزان حدود 15 میلیون تن مواد اولیه، شامل کنسانتره نرمه، زبره، گندله، آهن اسفنجی و بریکت از سراسر کشور به‌صورت ریلی و جاده‌ای حمل شده است. با حمل این حجم از مواد اولیه و ایجاد فضای ذخیره‌سازی مواد در شرکت، زمینه تحقق رکوردهای تولید علی‌رغم محدودیت‌های انرژی فراهم گردید.

در سال گذشته، شاهد ثبت رکوردهای ارزشمندی در حمل سرباره با حمل بیش از 2 میلیون و 200 هزار تن در سال و کاهش توفقات ناشی از حمل سرباره در کوره‌های فولادسازی بوده‌ایم. همچنین در حوزه خدمات حمل صنعتی داخل فنس، رکورد سالانه حمل بیش از 4 میلیون تن مواد در طول زنجیره تولید مشتمل بر مواد اولیه، محصولات نیمه‌ساخته، ضایعات و... به ثبت رسید که علاوه بر برنامه‌ریزی و راهبری مطلوب و ایمن مکانیسم‌ها، نگهداری و تعمیرات بهینه مکانیسم‌ها در تعمیرگاه‌های پاتیل‌بر، ماشین‌آلات دیزلی و لکوموتیو و نگهداری و تعمیرات ریل، ابنیه، علائم و ارتباطات شبکه ریلی داخلی شرکت، نقش کلیدی در تحقق این رکوردها داشته‌اند.

تحقق این رکوردها با تلاش تیمی و منسجم همکاران ناحیه حمل‌ونقل و پشتیبانی، نواحی تولید، خرید مواد اولیه، برنامه‌ریزی و کنترل تولید، فروش و سایر واحدهای مرتبط و همچنین پیمانکاران حمل ریلی و جاده‌ای صورت گرفته است. امید است با همدلی و تلاش مضاعف در سال جدید شاهد پشتیبانی لازم جهت رشد تولید باشیم.

حبیب‌الله قاسمی، سرپرست راهبری راه‌آهن داخلی:

حمل 15 میلیون تن مواد اولیه شامل کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در سال 1401

با استعانت از خداوند متعال و با همت و پیگیری‌های کارکنان واحد حمل مواد اولیه و محصولات و پیرو خبرهای مسرت‌بخش ثبت رکوردهای متعدد و غرورآفرین کارکنان فولاد مبارکه، این واحد توانست در سال 1401 رکورد حمل 15 میلیون تن مواد اولیه (کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی) موردنیاز شرکت را در کارنامه خود ثبت کند. با توجه به افزایش منابع تأمین (حدود 50 مبدأ) در سال گذشته و نوسانات برنامه حمل به‌دلیل محدودیت‌های تأمین و ذخیره‌سازی مواد و عدم استفاده کامل از ظرفیت‌های حمل ریلی، شاهد افزایش حمل جاده‌ای بوده‌ایم و امیدواریم با رفع موانع یادشده و با توجه به مزایای زیاد حمل ریلی، با استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه ریلی کشور، حمل ریلی مواد اولیه رشد داشته باشد.

بدیهی است با دست‌یابی به این رکورد ارزشمند و تحقق اهداف حمل فولاد مبارکه، زمینه‌های لازم برای ثبت رکوردهای سایر واحدهای تولیدی نیز مهیا گردیده است.

بی‌شک ثبت رکورد یادشده حاصل حمایت‌های بی‌دریغ مدیریت حمل‌ونقل و پشتیبانی، معاونت بهره‌برداری، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی، واحدهای خرید مواد اولیه، گروه فنی حمل‌ونقل و پشتیبانی، برنامه‌ریزی، آهن‌سازی، مالی و حسابداری و پیمانکاران توانمند این مجموعه و همچنین پشتیبانی واحدهای داخلی تعمیرگاه لکوموتیو و سیستم علائم و ارتباطات، راهبری و تعمیرات ریل و ابنیه این واحد بوده است. در پایان امیدواریم که با تلاش جمعی و حمایت‌های مسئولین شرکت، شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در سال 1402 باشیم.

رحیم خلقی، رئیس واحد حمل و فراوری ســـرباره:

دست‌یابی به رکورد کاهش توقفات حمل سرباره در کوره‌های قوس الکتریکی

به فضل الهی و تلاش همکاران واحد حمل و فراوری سرباره، این واحد توانست در سال 1401 در لبیک به پیام مقام معظم رهبری، به رکورد کاهش توقفات تولید ناشی از حمل سرباره در کوره‌های قوس الکتریکی به میزان 0.03 دقیقه به ازای ذوب دست یابد و با ثبت تعویض تعداد 40970 پاتیل سرباره کوره قوس الکتریکی به میزان 2،234،498 تن سرباره حمل‌شده و تعداد 6095 پاتیل سرباره واحد عملیات ثانویه به میزان بیش از 122،000 تن قراضه بدون حتی یک حادثه جرحی، موفقیت دیگری در واحد سرباره ثبت کند.

دست‌یابی به این رکورد ارزشمند در سایه تحقق اهداف تولید 7.2 میلیون تن تختال در این سال در حالی حاصل شد که واحد حمل و فراوری سرباره با مشکلاتی ازجمله تأمین قطعات مصرفی و یدکی مکانیسم‌های پاتیل‌بر، استهلاک مکانیسم‌های پاتیل‌بر که با توقف تولید همراه است و کمبود نیرو در فرایندهای پشتیبانی و چالش سرریز پاتیل‌های سرباره و تغییر فرایند روبه‌رو بود.

از نتایج دست‌یابی به این رکورد می‌توان به تولید مطابق با اهداف تعریف‌شده و ثبت رکورد تولید روزانه و ماهانه در فولادسازی اشاره نمود. از عوامل تأثیرگذار در دست‌یابی به این موفقیت می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: حمایت‌های بی‌دریغ مدیران ارشد شرکت، مدیران حمل‌ونقل و پشتیبانی و فولادسازی و ریخته‌گری مداوم از این واحد و حضور مستمر و گرم ایشان در جمع کارکنان که به‌واقع روحیه همکاران را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد؛ تلاش بی‌وقفه کارکنان، کارشناسان و همکاران راهبری و تعمیرات واحد سرباره در رسیدن به رکوردی بی‌سابقه در دروان فعالیت شرکت فولاد مبارکه؛ انجام به‌موقع تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده و افزایش 23 درصدی آماده‌به‌کاری مکانیسم‌های پاتیل‌بر و همچنین استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌های موجود و تلاش در جهت بومی‌سازی و استفاده از پتانسیل‌های درون‌واحدی؛ ایجاد محیط همکاری بسیار صمیمانه بین کارکنان واحد سرباره و کوره‌های قوس الکتریکی.

فرهاد حسینی منجزی، رئیس حمل‌ونقل جاده‌ای:

ثبت رکوردهای خدمات حمل صنعتی در واحد حمل‌ونقل جاده‌ای

واحد حمل‌ونقل جاده‌ای با بیش از 500 دستگاه، مکانیسم وظیفه حمل و جابه‌جایی مواد و متریال داخل فنس فولاد مبارکه و همچنین پشتیبانی تعمیرات خطوط تولید را بر عهده دارد.

این واحد برای تحقق تولید 7.2 تن تختال در زمان محدودیت انرژی، بیشترین میزان حمل گندله، آهن اسفنجی و بریکت داخل فنس فولاد مبارکه را انجام داد که نسبت به سالیان گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.

 در زمان محدودیت انرژی، با اضافه کردن مکانیسم‌های لازم به ناوگان واحد انباشت و برداشت، علاوه‌بر فعالیت‌های روتین، حدود 400 هزار تن گندله و آهن اسفنجی در سایت فولاد مبارکه حمل و دپوسازی گردید. این واحد همچنین با اضافه کردن مکانیسم‌های لازم به ناوگان فولادسازی علاوه بر فعالیت‌های روتین، حدود 200 هزار تن بریکت، 40 هزار تن قراضه سنگین و 20 هزار تن قراضه سبک در زمان محدودیت گاز حمل کرد.

علاوه بر این، بخش اعظم فعالیت واحد حمل‌ونقل جاده‌ای تأمین مکانیسم و پشتیبانی از تعمیرات و شات‌دان‌های سالانه نواحی تولیدی فولاد مبارکه است. شات‌دان‌های سالانه زمستان 1401 یکی از پرمشغله‌ترین شات‌دان‌های چندین سال اخیر فولاد بود؛ به‌طوری‌که هم‌زمان تا 5 شات‌دان اساسی توسط این واحد پشتیبانی و تأمین مکانیسم گردید. این امر با تلاش سه‌ماهه کارکنان زحمتکش امانی و پیمانکار این واحد در ایام کاری و تعطیلات انجام گرفت. در زمان محدودیت انرژی تابستان نیز علاوه بر حمل مواد اولیه، از تعمیرات و شات‌دان‌های اساسی نواحی تولیدی پشتیبانی گردید.

علی مهدوی، رئیس گروه فنی حمل‌ونقل و پشتیبانی:

کنترل و پشتیبانی فنی فرایندهای حمل‌ونقل و پشتیبانی در سال 1401

پیرو مأموریت ناحیه حمل‌ونقل و پشتیبانی، جهت پشتیبانی مؤثر از کلیه فرایندهای تولیدی و با پشتیبانی‌های فنی، برنامه‌ریزی و انجام کنترل‌های لازم، در زمینه‌های ذیل، زمینه مطلوب جهت تحقق اهداف کلیه بخش‌های حمل مواد اولیه و محصولات، حمل سرباره و حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم شد:

1- به‌روزآوری و پشتیبانی از سیستم‌های مکانیزه حمل‌ونقل جاده‌ای، سرباره و لجستیک؛ 2-تهیه، تدوین و بازنگری قراردادهای واحدهای حمل‌ونقل و پشتیبانی؛3-کنترل موجودی قطعات یدکی و بازنگری سطح سفارش‌ها؛4-برنامه‌ریزی و کنترل عملیات نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات حمل‌ونقل؛5-برنامه‌ریزی و کنترل حمل ریلی و جاده‌ای مواد اولیه و حمل ریلی محصولات؛6-مشارکت در فرایند تحویل‌گیری لوکوموتیوهای خریداری‌شده شرکت؛7-تهیه و تدوین قرارداد بهره‌برداری از لوکوموتیوهای خریداری‌شده شرکت؛8-پشتیبانی و پیگیری استقرار لجستیک هوشمند در واحدهای سرباره و حمل‌ونقل جاده‌ای.

مجموعه اقدامات فوق با تلاش و کوشش مجدانه کلیه کارشناسان و تکنسین‌های گروه فنی و همراهی واحدهای مرتبط در انجام آن‌ها، باعث شد حمل‌ونقل و پشتیبانی در سال 1401 به رکوردهای ارزشمندی در بخش‌های حمل مواد اولیه، حمل سرباره و تأمین طیف وسیعی از مکانیسم‌های موردنیاز تولید و تعمیرات دست یابد. بی‌تردید دست‌یابی به این اهداف نتیجه همدلی و وظیفه‌شناسی کارکنان و حمایت و همکاری مدیریت ارشد سازمان و به‌خصوص رهنمودها و حمایت‌های بی‌دریغ مدیریت حمل‌ونقل و پشتیبانی است. امید است در سال پیش رو با پشتیبانی به‌موقع و مؤثر از تولید، شاهد افتخارات غرورآفرین در همه بخش‌ها باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید