وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با اقتصاددانان کشور:

۱۰ اقدام تیم اقتصادی دولت برای مهار تورم و رشد تولید

۱۰ اقدام تیم اقتصادی دولت برای مهار تورم و رشد تولید
کدخبر : 53669

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم با اشاره به پنج برنامه کلیدی دولت برای مهار تورم و پنج برنامه کلیدی در راستای رشد تولید خبر داد.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه با اقتصاددانان که با حضور برخی وزرای سابق اقتصاد، برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت و اساتید جوان دانشکده‌های اقتصاد برگزار شد؛ گزارشی از اقدامات دولت در سال جاری برای مهار تورم و رشد تولید ارائه داد و اظهار کرد: آنچه در ۲۵ روز گذشته در تعاملات داخل ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت رخ داد، به این‌صورت بود که در نگاه اکثر اعضای اقتصادی دولت بین عوامل کوتاه مدت و همچنین میان مدت و بلندمدت و بین این دو دسته تفاوت قائل هستند و برای آن دو نوع متفاوت از سیاست‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

پنج برنامه دولت که در راستای مهار تورم است شامل: کاهش ناترازی‌های بودجه و فرابودجه، برنامه تسویه و کاهش بدهی‌های دولت به شبکه بانکی، برنامه کاهش ناترازی نظام بانکی، برنامه کاهش ناترازی‌ ارزی و برنامه مشخص اعمال سیاست‌های پولی

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در زمینه عوامل کوتاه مدت، متاثر از شوک ارزی یا انتظارات نسبت به شوک ارزی در آینده دچار مسائل کوتاه مدت می‌شویم و این به قدری است که بر سیاست‌های بلندمدت هم غلبه کند. به طور مثال با وجود کنترل رشد نقدینگی در سال ۱۴٠۱، از کانال تبدیل شبه‌پول به پول عملا اثر افزایش نقدینگی را شاهد بودیم و این موجب شد که بازار ارز و دارایی‌ها و کالایی متاثر از عوامل انتظاراتی شود و به خروج سرمایه بینجامد. درباره عواملی که در میان مدت و بلندمدت موثر بود، می‌توان به ناترازی‌های دولت و نقش مخربی که شبکه بانکی کشور ایفا می‌کند اشاره کرد.

خاندوزی با اشاره به جنگ اوکراین اظهار کرد: اکنون میبینیم که بانک کشاورزی که ابتدای سال گذشته هیچ مشکلی نداشت، به دلیل ناترازی‌های بانکی کشور و سیاست‌های اعمالی رسمی با مشکل مواجه شد اما اتفاق خوبی هم در سال گذشته در تراز بودجه‌ای رخ داد و ۱٠۷ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های دولتی افزایش یافت. اما همزمان در حوزه تنظیم‌گری و سلامت بانکی آنقدری که باید از ابزارهای حوزه نظارتی استفاده نشد؛ چرا که موجب شد عوامل بنیادین سلامت بانکی حتی با تغییر نرخ بانک مرکزی باز هم تغییر نرخ سود ادامه یابد.

وزیر اقتصاد با استناد به جمع‌بندی ایشان با رئیس جمهور برای تحقق شعار سال و مهار تورم در روز ششم فروردین ماه امسال، گفت: در آن جلسه نکات و ملاحظات دولت و سایر دستگاه‌ها مطرح شد تا به یک فهرست مشخص از تدابیر اقتصادی برای مهار تورم برسیم که در کمیته مشترکی تدوین و بررسی شد. در این کمیته در خصوص پنج برنامه کاهش ناترازی‌های بودجه و فرابودجه، برنامه تسویه و کاهش بدهی‌های دولت به شبکه بانکی، برنامه کاهش ناترازی نظام بانکی، برنامه کاهش ناترازی‌ ارزی و برنامه مشخص اعمال سیاست‌های پولی به‌منظور مهار تورم صحبت و هم‌افزایی شد؛ اما با این وجود عوامل بیرون از سیاست‌های مدون خیلی موثر و پررنگ است.

پنج برنامه رشد تولید اعم از "افزایش دسترسی مردم و بنگاه‌ها به اعتبارات، رفع موانع تولید و ارتقای پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی و تنظیم بازار، کاهش ناترازی انرژی، عرضه دارایی‌های مالی و تسهیل و توسعه تجارت خارجی"

وزیر اقتصاد با اشاره به پنج برنامه رشد تولید اعم از "افزایش دسترسی مردم و بنگاه‌ها به اعتبارات، رفع موانع تولید و ارتقای پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی و تنظیم بازار، کاهش ناترازی انرژی، عرضه دارایی‌های مالی و تسهیل و توسعه تجارت خارجی" از اقتصاددانان درخواست کرد تا با مطالعه این برنامه ها در جلسه آتی راهکارها و ارزیابی خود را از این برنامه‌ها بیان کنند.

خاندوزی همچنین خاطرنشان کرد: در جلسه ششم فروردین با حضور رئیس جمهور یکی از موارد مهمی که تایید و از هفته پیش اجرایی شد این بود که کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تشکیل شود و هر مصوبه‌ای که این دو نهاد مشخص کردند، که پیامدهای اقتصادی دارد، آن را در جلسه هیات دولت مطرح کند تا از این به بعد خروجی‌های باکیفیتی داشته باشیم. به نظر شعار "مهار تورم و رشد تولید" فنی‌ترین شعار تمام سنوات گذشته است.

شادا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید