شرکت مخابرات ایران/

در مراسم بهره‌برداری از پروژه فناوری اطلاعات ؛ از بی‌توجهی به IT در سال‌های گذشته انتقاد شد

در مراسم بهره‌برداری از پروژه فناوری اطلاعات ؛ از بی‌توجهی به IT در سال‌های گذشته انتقاد شد
کدخبر : 53732

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در مراسم بهره‌برداری از ۱۶ پروژه فناوری اطلاعات این شرکت از بی‌توجهی به IT در مخابرات در سال‌های گذشته، انتقاد کرد. این در حالی است که سال گذشته تنها ۳۰ درصد بودجه این بخش، محقق شده است.

آیین بهره برداری از سامانه‌های فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ با حضور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و دیگر مسئولان مربوطه رونمایی شدکه بخش عمده آنها در حوزه تجاری و خدمات مشتریان و به خصوص مشتریان تجاری بود.

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این مراسم با اشاره به تلاش‌های مدیران این شرکت برای جلب نظر مدیران ارشد و سیاست‌گذار کشور نسبت به صنعت ICT و شرکت مخابرات، درباره تحول درونی این شرکت سخن گفت و افزود : استقرار سامانه‌های افتتاح شده نیازمند همکاری و همگرایی همه مدیران مخابرات است تا اثرات آن را در مشتریان مشاهده کنیم.

همچنین به مدیران میانی و استانی تاکید کرد پیاده‌سازی پروژه‌های رونمایی شده، مستلزم اجرای آنها در کل کشور است که این موضوع به تلاش شبانه‌روزی آنها نیاز دارد.

وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران یک شرکت خدمات رسان به مردم است و جزو شرکت‌های بزرگ و مهم کشور است و خدماتی که ارائه می دهند مورد نیاز مردم است.اظهارداشت : برای ارایه خدمات بهتر و سریع تر به مردم نیازمند تحولاتی درونی و بیرونی است و تحولات درونی شرکت مخابرات ابعاد مختلفی دارد.

مهندس سلطانی درباره نقش افتتاح و رونمایی این سامانه ها تشریح کرد: زمانی که درباره تحولات بیرونی مصاحبه و صحبت می کنم نگاهم به تحولات درونی هم هست و البته فقط سرعت مهم نیست بلکه کیفیت و دانش و مطرح است.

وی با بیان اینکه توسعه فناوری اطلاعات نیازمند دوکار بزرگ است، ادامه داد: سرمایه گذاری یکی از اقداماتی است که باید انجام شود و ما در حوزه فناوری اطلاعات شرکت مخابرات سرمایه گذاری مناسبی انجام نداده‌ایم و باید سرمایه گذاری مناسب را انجام دهیم.

سلطانی در پایان سخنان خود بر لزوم توجه به نیرو و منابع انسانی اشاره کرد و از مدیران مخابرات خواست علاوه بر موضوع بودجه به مسائل دیگری در حوزه منابع انسانی و نگه‌داشت نیروی انسانی توجه داشته باشند.

فقط ۳۰ درصد تحقق بودجه

در این مراسم، سیدمیثم سیدصالحی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با اعلام این نکته که در سال گذشته تنها ۳۰ درصد بودجه این معاونت، محقق شده است، گفت برای سال جاری بودجه معاونت فناوری اطلاعات دو برابر شده و او امیدوار است میزان تحقق این بودجه، بیشتر از سال جاری باشد.

سیدصالحی عنوان کرد ۷۰ درصد بودجه سال جاری در بخش زیرساخت، هزینه خواهد شد تا عقب‌ماندگی‌های این بخش جبران شود.

معاون فناوری اطلاعات مخابرات ایران گفت در سال گذشته ۴۰ پروژه در این معاونت تعریف شده بود که با توجه به میزان تخصیص بودجه، ۱۶ پروژه به بهره‌برداری رسیده است. او همچنین اعلام کرد برای سال آینده ۵۳ پروژه تعریف شده است.

وی گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته در این شرکت، در سال ۱۴۰۲ با توان مضاعف برنامه‌ها و اقدامات فناوری اطلاعات را پیگیری خواهیم کرد. بودجه فناوری اطلاعات مخابرات به اندازه ۲ برابر افزایش پیدا کرده و برای تحقق آن نیازمند همت هیات مدیره است.

تاکید کرد: جبران عقب ماندگی در زیر ساخت‌های فناوری، معماری جدید فناوری اطلاعات در لایه‌های مختلف، تحول درونی فناوری از ساختار اداری پیمانکار محور به ایفای نقش مدیریت چرخه عمر خدمات از جمله تغییراتی است که قرار است در سال جاری در راهبردها و سیاست‌های کلان فناوری اطلاعات صورت گیرد.

وی درباره سامانه‌هایی که سال ۱۴۰۱ در شرکت مخابرات توسعه یافته و در این مراسم افتتاح شد، گفت: سامانه نخست «صمصام» (صدور متمرکز صورت تحساب آبی مخابرات ایران) است که برای حوزه تجاری مخابرات در تهران به بهره‌برداری رسیده و دستاوردهای بسیار متعددی برای ما داشته است. اکنون برای ۳۱ خدمتی که از سوی شرکت مخابرات ارائه می‌شود، ظرف مدت چند ثانیه، قبض صادر می‌شود.

معاون فناوری شرکت مخابرات تاکید کرد:‌ سامانه دیگر «کاروان» است که مدیریت مشتریان را برعهده دارد. «کارا» دیگر سامانه‌ای مخابرات برای مدیریت نیروی انسانی است.

سیدصالحی افزود: سامانه‌های بازار (سامانه جامع خرید تدارکات تو پشتیبانه زنجیزه تامین محلی)، گیتا(سامانه طراحی شبکه مخابرات ایران)، رسا (سامانه مدیریت عملیات شبکه صورت متمرکز کشوری) و... از دیگر سامانه‌هایی بود که امروز شرکت مخابرات ایران آن‌ها را افتتاح کرد .

تاخیر ۱۰ ساله مخابرات در فناوری اطلاعات

دکتر زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به روند توسعه مخابرات در دهه‌های گذشته پرداخت و گفت: دهه‌های ۶۰ و ۷۰ دهه شبکه بودند و مخابرات در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد. اما در دهه ۸۰ که دیتا وارد کشور شد، باز هم مخابرات به شبکه پرداخت و تازه در دهه ۹۰ به این فکر افتادیم که بدون فناوری اطلاعات نمی‌توان از شبکه موجود استفاده کرد.

وی افزود: در دهه ۹۰، فشار فناوری اطلاعات زیاد شد اما ما یک تاخیر ۱۰ ساله داریم که باعث شد امروز گزارشی داشه باشیم که بخشی از آنها باید قبلا اجرایی می‌شد.

او از مدیرعامل مخابرات خواست بودجه بیشتری به بخش فناوری اطلاعات اختصاص دهد تا تاخیر مخابرات در این حوزه جبران شود.

معاون تجاری مخابرات همچنین اعلام کرد این شرکت برنامه دارد تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۲ هزار شریک تجاری در حوزه‌های مختلف فنی و تولید محتوا و… داشته باشد.

وی اظهار کرد: در زمینه هایی که افتتاح شد تقریبا به جز دو یا سه سامانه که ما نقشی در آن نداشتیم، بقیه سامانه‌ها به حوزه تجاری مربوط می شود و امیدواریم از سامانه ها به خوبی استفاده کنیم.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران افزود: راه اندازی سامانه ها منوط به بهره برداری درست آنها است و آموزش در این زمینه هم بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه معاونت تجاری دو موضوع مهم باید همواره مورد توجه قرار گیرد که آنها سفر و تجربه مشتری است و این دو موضوع بدون آی تی معنا ندارد.

وی تصریح کرد : کاربرد دیگری که این سامانه‌ها می توانند داشته باشند رصد، پیگیری مشتری‌ها است. بحث دیگر بازاریابی و فروش است که سامانه‌های افتتاح شده می‌توانند به ما کمک کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و ۵ میلیون میلیون مشترک اینترنت پر سرعت داریم که نیازمند تعامل با ما هستند و امیدواریم این تعامل از طریق سامانه‌هایی که رونمایی شد بیشتر و بهتر صورت گیرد .

 

اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید