وزیر صمت در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

آغاز دور جدید ثبت‌نام‌ها از ۱۶ اردیبهشت‌ماه

آغاز دور جدید ثبت‌نام‌ها از ۱۶ اردیبهشت‌ماه
کدخبر : 53737

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود 13 شرکت برای واردات 100 هزار خودرو ثبت سفارش کرده‌اند، گفت: از ۱۶ اردیبهشت‌ماه مرحله جدید ثبت‌نام آغاز می‌شود که دقیقاً مثل مرحله اول خواهد بود.

«سید‌رضا فاطمی امین» در جمع خبرنگاران در وزارت صمت، با بیان اینکه از اواخر سال 1401، ثبت‌نام در طرح یکپارچه آغاز شد که بیش از 900 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: روز گذشته ۶ شرکت خودروساز از جمله سایپا، مدیران و کرمان موتور برای انعقاد قرارداد، فراخوان داده‌اند و از امروز عملاً فرآیند تحویل خودروها آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان باید طبق نوبت خودشان به شرکت‌های خودروساز مراجعه و قرارداد را منعقد کنند، افزود: حتی امیدواریم از همین هفته تحویل خودرو نیز آغاز شود؛ البته باید یک فرایند اداری همچون تکمیل وجه، دریافت پلاک و… انجام شود. ضمن اینکه دو شرکت از جمله شرکت ایران‌خودرو، در مین هفته فراخوان انعقاد قرارداد را اعلام می‌کنند.

دور جدید ثبت‌نام‌ها از ۱۶ اردیبهشت‌ماه

وزیر صمت همچنین اضافه کرد: علاوه بر این دوره که به تمامی کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، خودرو تحویل می‌دهیم یا نوبت‌دهی خواهند شد، برای بار دوم نیز از ۱۶ اردیبهشت‌ماه مرحله جدید ثبت‌نام آغاز می‌شود که دقیقاً مثل مرحله اول خواهد بود و به تمامی متقاضیان بر اساس نوبت‌دهی، خودرو تحویل می‌شود.

وی در این خصوص افزود: شرکت‌های سایپا و مدیران خودرو تا سه ماه آینده تمام خودروهای ثبت‌نامی در دور اول طرح یکپارچه را تحویل می‌دهند و دیگر شرکت‌ها مثل کرمان موتور فرصت ۶ ماهه‌ای برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی خواستار شده‌اند.

فاطمی‌امین همچنین اعلام کرد که از 8 شرکت، 6 شرکت دیروز فراخوان زده و فرایند تحویل از امروز آغاز می‌شود و ایران‌خودرو و شرکت بهمن هم از یکی‌دو روز آینده فراخوان را اعلام و کار واگذاری خودرو را آغاز می‌کنند.

بازار خودرو، بازار کاذبی شده است

وی در ادامه در مورد بازار خودرو هم اینگونه اظهارنظر کرد: بازار خودرو، بازار کاذبی شده است؛ هم از این جهت که فضای تورمی در کشور باعث شده برخی از مردم برای حفظ ارزش پول، به‌دنبال این باشند که یک کالایی مانند خودرو داشته باشند تا از تورم در امان بمانند؛ اتفاقی که تقاضای کاذب ایجاد کرده است. از آن طرف هم شاهیم که در هفته‌های گذشته، عده‌ای که شاید بتوان نام‌ آنها را مافیا گذاشت، به‌دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود بوده، سعی می‌کنند به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند.

وزیر صمت اضافه کرد: قاعده این است که عواملی از جمله افزایش عرضه‌ای که اتفاق افتاد، رشد 39 درصدی که سال گذشته داشتیم و رشد قابل توجهی که در سال جاری نسبت به سال قبل خواهیم داشت، می‌تواند بازار را آرام کند.

وی با بیان اینکه علاوه بر موضوع تولید داخل که رشد قابل قبولی داشته، موضوع واردات خودرو هم در حال عملیاتی شدن است، تاکید کرد: حدود 3 ماه و برای دریافت مصوباتی از مراجع مختلف از جمله استاندارد، گمرک، محیط زیست و ... با چالش‌های حقوقی و مباحث اداری روبرو بودیم که خوشبختانه با نهایی شدن آنها، سه‌شنبه هفته گذشته آخرین مصوبات مربوط به واردات خودرو اخذ شد و منتظر ابلاغ آن هستیم.

فاطمی‌امین با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش انجام شده، یادآور شد: واردکنندگان قرارداد با سازنده خارجی دارند، انتقال فناوری‌ها معلوم شده، خدمات پس از فروش مشخص شده و در نهایت با ثبت‌نام در سامانه ثبت سفارش، مبالغ را واریز کردند. با عرضه خودروهای وارداتی، امیدواریم آرامشی را در بازار شاهد باشیم.

فروش قسطی خودرو از نیمه دوم سال

وی در مورد فروش قسطی خودرو، تصریح کرد: در نیمه دوم سال فروش قسطی خودرو را خواهیم داشت که امیدواریم از این طریق به نیاز بخشی از متقاضیان که آمادگی پرداخت یک باره وجه خودرو را ندارند، پاسخ دهیم. البته از همین الان برخی از شرکت‌های خودروسازی در حال هماهنگی با بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ هستند تا در نیمه دوم سال فروش قسطی خودرو آغاز شود.

وزیر صمت با بیان اینکه از سال 97 شاهد توقف واردات خودرو بودیم و راه‌اندازی مجدد آن زمان می‌برد، تاکید کرد: نخستین اقدام در این زمینه مصوب کردن آئین‌نامه واردات در دولت بود که این اتفاق در شهریورماه مصوب شد. البته هیات تطبیق بر مقررات در مجدد، ایراداتی را روی چند بند آن صورت گرفت و در نهایت در آبان‌ماه، در دولت اصلاح شد.

وی با اشاره به اینکه ابتدا قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود که پس از فرآیند طولانی و از دست دادن زمان، اما به دلایل مختلف، عرضه در بورس کالا منتفی شد، خاطرنشان کرد: در مورد خودرو مقررات بسیار پیچیده و خاص داریم که در مورد هیچ کالای دیگر وجود ندارد. مثلا طبق قانونی که در سال 1371 مصوب شده، گمرگ می‌بایست برای قیمت‌گذاری خودرو، از شرکت خارجی سازنده خودرو در کشور مبدا قیمت بگیرد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه بیش از 13 مرحله برای آماده کردن این بستر سپری شد، اضافه کرد: پس از صدور فراخوان، 300 شرکت درخواست حضور در این فرایند و واردات خودرو را ارائه دادند و نزدیک به 30 شرکت شرایطی که در قانون مشخص شده بود، را دارا بودند. تا به امروز حدود 13 شرکت برای واردات 100 هزار خودرو ثبت سفارش کرده‌اند؛ یعنی این شرکت‌ها تمامی اقدامات از جمله استانداردها، قرارداد با شرکت خارجی و انتقال فن‌آوری مشخص شده است.

جریان واردات آغاز شده است

وی در ادامه با اشاره به اینکه آخرین موانع‌ها در زمینه واردات خودرو از جمله چند مورد استانداری و محاسبه کردن قیمت‌ها از سوی گمرک، در نشست با مراجع ذیصلاح تصمیم‌گیری و مصوب شد و منتظر ابلاغ این مصوبه هستیم، افزود: جریان واردات آغاز شده است، یعنی تعدادی خودرو در گمرک است و در انتظار ترخیص بوده و تعدادی در مسیر حمل هستند. به نظر می‌رسد در هفته‌های آتی عرضه چند مدل خودرویی که الان در گمرک است، انجام شود و جریان این مسیر روان و عملیاتی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره اینکه عرضه خودرو در بورس دوباره آغاز می‌شود یا خیر؟ گفت: در این زمینه هنوز جمع‌بندی نشده است.

شاتا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: