وزیر صمت اعلام کرد؛

برنامه مهار تورم و رشد تولید امروز منتشر می‌شود

برنامه مهار تورم و رشد تولید امروز منتشر می‌شود
کدخبر : 53739

وزیر صمت اعلام کرد که برنامه مهار تورم و رشد تولید امروز منتشر می‌شود، گفت: هدف‌مان از راه‌اندازی سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت، ایجاد حکمرانی نوین در وزارت صمت با رویکرد مشارکت مردم است.

«سیدرضا فاطمی‌امین» وزیر صمت در مراسم رونمایی از سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت (جذب صمت)، ضمن بیان مطلب فوق گفت: سال 1401، در حوزه‌های مختلف بخش صنعت، معدن و تجارت، عملکرد قابل توجهی داشتیم که در این رابطه می‌بایست از همه فعالان در این حوزه تقدیر و تشکر است.

وی افزود: وقتی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود که رشد اقتصادی در 9 ماهه نخست سال 1401، هشت درصد بود که 2 برابر رشد اقتصاد است و یا اینکه تورم کالاهای بخش صمت، پائین‌تر از تورم کل کشور است، افتخاراتی است که توسط فعالان اقتصادی از جمله معدن‌کاران، صنعت‌گران، واحدهای صنفی، تجار و ذینفعان رقم خورده و وزارت صمت گزارش آن را اعلام می‌کند.

تغییر ریل حکمرانی در صنعت، معدن و تجارت

وزیر صمت با بیان اینکه راه‌اندازی این سامانه، تغییر ریل حکمرانی در صنعت، معدن و تجارت است، یاد آورد: برخلاف پروژه‌های چند 10 میلیاردی، سامانه‌ (سامانه جذب صمت) و طرحی که امروز رونمایی می‌شود، یک سایت بوده و در ظاهر کار کوچکی است اما نتایج بسیار عمیقی داشته و یک تغییر جهت بسیار جدی ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ملت ایران در مقایس با سایر کشورها، استعداد بسیار زیادی دارد، تاکید کرد: در اینجا پرسش این است که با وجود این استعدادها چرا نتایج درخشانی را نمی‌بینیم؟ پاسخ این است که گلوگاه در حکمرانی است و اگر شیوه و کیفیت حکمرانی اصلاح شود، شاهد جهش خواهیم بود. پس اگر اقدامی صورت بگیرد که حکمرانی تغییر جهت داده و تقویت شود، از 1000 عدد طرح 10 هزار میلیاردی، بهتر خواهد بود.

ارتقای فن‌آوری حکمرانی، باعث جهش استعدادهای ملت بزرگ ایران

فاطمی‌امین با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بسیار بالا بوده اما بهره‌وری عدد ناچیزی است و خروجی کل باید بسیار بیشتر از وضعیت فعلی باشد، ادامه داد: دلیل این مشکلات، حکمرانی است و اگر به یک حکمرانی نوین دست یافته و به‌عبارتی فن‌آوری حکمرانی کشور ارتقا پیدا کند، می‌توانیم شاهد جهشی مبتنی بر استعدادهای ملت بزرگ ایران باشیم.

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در حکمرانی و حاکمیت در دو سطح قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: سطح نخست اینکه، حاکمیت نباید درگیر تصدی‌گری شود، یعنی میدان را برای بخش‌های تعاونی و خصوصی باز کند و رقیب، مزاحم و محدود کننده فعالیت‌های بخش‌های غیردولتی و غیر حاکمیتی نباشیم. این تلقی از مشارکتی بودن حکمرانی و مردمی بودن حاکمیت، بسیار شفاف و روشن است که باید به آن پرداخت زیرا بسیار مهم است.

وزیر صمت، سطح دوم را مشارکت مردم در حکمرانی دانست و تصریح کرد: هرچند نمی‌توان تصویب قانون و مقررات را به بخش خصوصی واگذار کرد زیرا این وظایف در حوزه حاکمیت قرار می‌گیرد اما موضوع این است که مردم در حکمرانی هم مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه این مشارکت ۳ کارکرد اساسی دارد، یادآور شد: مورد نخست کمک به حاکمیت در تهیه برنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، طرح مسائل و موارد مختلف از طریق استفاده از ظرفیت‌های اندیشمندی، اطلاعاتی، آگاهی و نخبگانی یک طیف وسیعی از مردم است که بسیار اهمیت دارد و کیفیت را افزایش می‌دهد.

فاطمی‌امین ادامه داد: کارکرد دوم بحث همراهی است؛ وقتی تشکل‌ها، فعالان، دانشجویان، محققان، واحدهای تولیدی و … در جریان مسائل، مقررات و برنامه‌ها قرار گرفته و مشارکت کنند، به آنها حس تعلق پیدا کرده و وقتی برنامه‌ای اعلام می‌شود، وزارتخانه نگران اجرا و تحقق آن نیست زیرا تنها برنامه وزارتخانه نبوده و برنامه یک جمع گسترده است که آن جمع به این برنامه احساس تعلق کرده و برای تحقق آن تلاش ویژه‌ای می‌کنند.

وی با بیان اشاره به اینکه کارکرد سوم آن، بحث شناسایی است، یادآور شد: در واقع در انتخاب مشاوران، مدیران، محققان و … وقتی بستر گسترده ایجاد می‌شود، به‌عناوین، القاب و توصیه‌ها نگاه نمی‌کنیم بلکه در عمل با بدنه‌ای ارتباط برقرار کرده‌ایم که به ما در انتخاب افراد کمک می‌کند.

برنامه مهار تورم و رشد تولید امروز منتشر می‌شود

وزیر صمت با بیان اینکه برنامه مهار تورم و رشد تولید امروز منتشر می‌شود و به‌صورت رسمی برای همه تشکل‌ها ارسال خواهد شد، از همگی درخواست‌ کرد که این برنامه را بررسی و مورد تحلیل قرار داده و پیشنهادات خود را برای تقویت هرچه بهتر این برنامه ارائه دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه مجموعه شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های معادن هم امروز منتشر می‌شود، اضافه کرد: از سال گذشته و در این زمینه، 3 سه سند بیشتر وجود ندارد. یک قانون معادن بوده که مصوب مجلس است، یک آئین‌نامه معادن قانون بوده که مصوب دولت است و یک دستورالعمل بحث بهره‌برداری و استخراج معادن بوده که مصوب وزارتخانه است.

فاطمی‌امین ادامه داد: در گذشته، 322 سند بود که یک قانون، یک آئین‌نامه و 320 دستورالعمل بود که احتمال تناقض با همدیگر داشتند اما درحال حاضر 3 سند بیشتر وجود ندارد که امروز سند سوم در سامانه «جذب صمت» منتشر می‌شود تا از نظرات، انتقادات و پیشنهادات ذی‌نفعان در همه بندهای آن استفاده کنیم.

ایجاد حکمرانی نوین در وزارت صمت با رویکرد مشارکت مردم

وی با بیان اینکه از این بعد تمامی برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در این سامانه منتشر می‌شود، تصریح کرد: از همه ذینفعان اعم از فعالان اقتصادی، تشکل‌ها، دانشجویان، محققان، اندیشکده‌ها، همکاران‌مان در وزارتخانه صمت و سایر دستگاه‌ها، انتظار داریم که در اجرایی شدن برنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، با وزارت صمت مشارکت کنند زیرا روی استفاده از نتایج تاکید داریم.

وزیر صمت در پایان با تاکید براینکه از افرادی‌که در تصمیم‌گیری‌ها چالش بوجود می‌آورند، استقبال می‌کنند، گفت: هدف‌مان از راه‌اندازی سامانه سامانه جمع‌سپاری ذینفعان بخش صنعت، معدن و تجارت، ایجاد حکمرانی نوین در وزارت صمت با رویکرد مشارکت مردم است تا تجربه مفیدی برای کشورمان باشد.

شاتا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: