مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم؛

قشم قلب فرهنگی و پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی خلیج فارس است

قشم قلب فرهنگی و پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی خلیج فارس است
کدخبر : 54033

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جزیره قشم قلب فرهنگی و پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در منطقه خلیج فارس و دروازه گفتگوهای فرهنگی است.

عادل پیغامی در همایش مشترک مدیران وزارت امور خارجه و سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار داشت:  جزیره قشم با مساحت حدود 1500 کیلومتر مربع دارای ویژگی های منحصر به فرد اقتصادی و طبیعی است.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت های منطقه آزاد قشم با سایر مناطق آزاد این است که مساحت 300 کیلومتری منطقه آزاد و 1200 کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی توسط سازمان منطقه آزاد قشم مدیریت می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: جزیره قشم با داشتن 61 روستا و 6 شهر در حقیقت قلب فرهنگی و مردمی خلیج فارس و استان هرمزگان است.

به گفته پیغامی؛ همگن فرض شدن و تدوین قانون یکسان برای تمامی مناطق آزاد در گذشته، بدون در نظر گرفتن تفاوت های جامعه محلی و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از اشتباهات در ابتدای تاسیس مناطق آزاد کشور بوده است.

وی با اشاره به 21 نوع طراحی لنچ متنوع در تاریخ قشم، تصریح کرد: قلب تمدن خلیج فارس به لحاظ میراث فرهنگی و تمدن دریایی در هر روستای جزیره با ویژگی های خاص آن قابل مشاهده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: اتصالات فرهنگی با کشورهای حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا و حتی شبه قاره هند از مهمترین مزیت هایی است که می تواند برای معرفی بهتر قشم و استفاده از ظرفیت های آن مورد استفاده قرار بگیرد.

پیغامی با تاکید بر ضرورت احیای و تقویت دیپلماسی عمومی و همچنین دیپلماسی تخصصی اقتصادی و محلی، خاطرنشان کرد: جزیره قشم با ویژگی های خاص خود می تواند در نقش پنجره ورود ایران به بازارهای اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزه خلیج فارس و همچنین مدخل گفتگوهای فرهنگی با کشورهای منطقه به ایفای نقش بپردازد.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج برنامه جامع بین المللی و ملی برای توسعه جزیره قشم تدوین شده است، افزود: 2600 هکتار هاب انرژی سلخ با چهار مجموعه پالایشگاهی و پتروشیمی دارای مجوز و 200 میلیون مترمکعب خوراک گاز برای این حوزه از ویژگی هایی است که می تواند قشم را تبدیل به هاب جدید انرژی کشور و منطقه کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: قشم با وجود 14 بندر، فاصله اندک با بندر شهید رجایی و همچنین وجود فضای تجاری در مجموعه بندر شهید رجایی و همچنین اتصال این بندر با پل خلیج فارس و ظرفیت از شهرک فرودگاهی، نقطه ابتدایی کریدور جنوب به شمال است و سرمایه گذارانی از روسیه و چین برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند.

پیغامی ادامه داد: منطقه آزاد قشم در حوزه های شیلات، مزارع میگو و مراکز پرورش آبزیان ظرفیت تبدیل شدن به قطب شیلات و صنایع شیلاتی در جنوب آسیا را داراست.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ظرفیت اقتصادی برای بانکرینگ و ارائه 23 خدمت به کشتی های بین المللی عبوری از تنگه هرمز در کنار حوزه های گردشگری، آموزش عالی و آموزش پزشکی نیز از ویژگی های خوبی جزیره قشم به شمار می رود که می تواند به عنوان مکمل ظرفیت های اقتصادی کشورهای منطقه ایفای نقش کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: قشم بواسطه اینکه یک سرزمین با فرهنگ و تمدن غنی تاریخی است، نیاز به یک برنامه جامع و همه جانبه است که اقتصاد دریا با چندین شاخه و حلقه ایجاد ثروت، می تواند به تحول اقتصاد و توسعه جزیره کمک کند.

پیغامی تاکید کرد: به عنوان یک قشموند فرصت های بی نظیری را در قشم مشاهده می کنم که با معرفی بهتر ظرفیت ها و کاهش بروکراسی می توان شاهد رونق اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه این جزیره بود و سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در این جزیره آمادگی دارند تا با رفع موانع و معرفی دقیق ظرفیت ها، در طرح های اقتصادی حضور پیدا کنند.

وی همچنین خطاب به سفیران و مدیران وزارت امور خارجه حاضر در این همایش گفت: سازمان منطقه آزاد قشم و جامعه محلی این جزیره را باید به عنوان یک فرصت آماده برای معرفی به سرمایه گذاران معرفی کرد و شما باید خود را سفیران قشم بدانید و امیدواریم در دوره جدید در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری در دفتر وزارت امور خارجه قشم شاهد اجرای طرح های موفق بیشتری باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: قشم به واسطه جامعه محلی همراه و ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی خود آمادگی تبدیل شدن به پایلوت حوزه های مختلف در حوزه دیپلماسی عمومی، فرهنگی و اقتصادی را داراست.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید