کیش/

خانه بومیان کیش میزبان آیین گرامیداشت روز ملی خلیج فارس

خانه بومیان کیش میزبان آیین گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
کدخبر : 54281

آیین ویژه بزرگداشت روز ملی خلیج‌ فارس با حضور سعید پورزادی سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش شامگاه یکشنبه دهم اردیبهشت در خانه بومیان کیش برگزار شد.

در این مراسم احمد رضا خضری استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران با اشاره به سوابق نام خلیج فارس در نقشه ها و مستندات تاریخی گفت:"خلیج فارس"نام تاریخی آبهایی است که از زمان باستان تا به حال به کار برده شده است که یونانیان آن را سینوس پرسیکوس و عرب‌ها نیز قرن‌ها آن را خلیج فارس یا بحر فارس می‌نامیدند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران اظهار داشت: یکی از قدیمی‌ترین اسناد درباره خلیج فارس، حدود ۲۵۰۰ سال پیش در مصر و در «کانال سوئز» حک شده و اکنون در موزه لوور خودنمایی می‌کند.

احمد رضا خضری با بیان این که سرچارلز بلگریو که بیش از سه دهه نماینده‌ سیاسی دولت انگلیس در خلیج‌فارس بود برای نخستین مرتبه در سال 1334 خورشیدی در مقاله‌ای، نام مجعول را بکار برد؛ افزود: اعتلای نام خلیج فارس نباید به برگزاری همایش ها و مراسم محدود شود و مسوولان برای تبیین این مسأله باید نسبت به چاپ اطلس خلیج فارس به زبان‌های روز دنیا توجه داشته باشند.

استاد تاریخ تمدن دانشگاه تهران با ابراز خشنودی از حضور برخی از کودکان و نوجوانان در این مراسم جهت آشنایی با گذشته تاریخی کشورشان گفت: به نسل فردای این کشور توصیه می کنم خلیج فارس را پاس داشته و از هویت آن دفاع کنند.

همچنین در این مراسم مصیب شیرانی کارشناس ارشد محیط زیست و منابع طبیعی پژوهشگر سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نقش آب در شکل گیری تمدن و علل نام گذاری ایران به عنوان گهواره تمدن، از حفر 40 هزار قنات و راه حل های ایرانیان در مهار سیلاب ها و ایجاد سیستم های متفاوت آبرسانی و ذخیره آب جهت کشت و زرع مطالبی را ارائه کرد و گفت: آشنایی با تمدن ایران و لزوم آگاهی بخشی به نسل جوان و ارتباط این نسل با شیوه زندگی و شکل گیری تمدن بزرگ ایران، وظیفه همگی ما در قبال نسل فردای ایران زمین است.

همچنین در این مراسم دقایقی از فیلم مستند"بیست زندگی در اعماق خلیج فارس" با تهیه کنندگی، کارگردانی کاظم بایرام بخش به نمایش درآمد که مورد استقبال حاضران در این مراسم قرار گرفت.

کاظم بایرام بخش در این مراسم با بیان این که خلیج فارس یکی از با ارزش ترین زیست بوم های آبی جهان است که با وجود متنوع ترین رویش های مرجانی و گونه های مختلف جانداران آبزی شرایط بسیار ویژه ای دارد که محیط زیست آن را تبدیل به محیطی بسیار حساس و شکننده کرده است؛ افزود: انباشته شدن زباله ها در دریا و سواحل می تواند اثری منفی بر روی موجودات دریایی بگذارد و حیات جانداران مختلف دریایی اعم از ماهیان، گیاهان زیر آب و غیره را به خطر بیندازند.

شعرخوانی حسین زمانی و مریم اکبرپور از شاعران کیش در وصف خلیج فارس و اجرای هنرنمایی علی ناطقی خواننده مطرح کشورمان از دیگر برنامه های آیین گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در جزیره کیش بود که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

گفتنی است در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بی نیاز امام جمعه کیش، برخی از معاونان و مدیران این سازمان، پژوهشگران، کیشوندان و گردشگران حضور داشتند.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید