انصاری نیک از جزئیات برنامه توسعه «بندر امام نوین» گفت:

3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رسیدن به بندر امام نوین تا 5 سال آینده

3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رسیدن به بندر امام نوین تا 5 سال آینده
کدخبر : 54313

روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه چهاردمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران برگزار شد و مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در این همایش به تشریح ابعاد مختلف برنامه توسعه‌ای «بندرامام نوین» پرداخت.

دکتر سپهدار انصاری نیک در ابتدا ضمن گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر، اظهار داشت: آینده‌ای که بندرامام برای خود پیش بینی کرده طی برنامه و چشم اندازی پنج ساله با عنوان «بندر امام نوین» درآمده و نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه  شرکت پتروشیمی بندر امام در سال 1352 با موافقتی که بین پتروشیمی ایران و شرکت میتسوئی ژاپن انجام شد، پایه گذاری و دو روز پیش مراسم جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس این شرکت بزرگ را برگزار کردیم، اظهار داشت: ما برای 5 تا 10 سال آینده برنامه داریم که بندر امام جدید را پایه گذاری کنیم که در آن نسبت به گذشته نوسازی و توسعه شگرفی را تدارک دیده‌ایم.

دکتر انصاری نیک، پتروشیمی بندرامام را در پنج سال آینده بزرگ‌ترین پتروشیمی کشور برشمرد و تصریح کرد: چشم انداز ما این است که طی پنج سال آینده بزرگترین شرکتی باشیم که هم از نظر کمی و هم از نظر تنوع محصول، بتوانیم متنوع‌ترین زنجیره محصولات را به عنوان شرکتی مستقل در زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشیم.

وی با تشریح ظرفیت‌های پتروشیمی بندرامام و مزیت‌های رقابتی آن، یاد آور شد: یکی از ظرفیت‌های اصلی بندرامام دارا بودن یوتیلیتی متمرکز است و تولید آب، برق، بخار، تصفیه خانه متمرکز و خطوط لوله به عنوان زیر ساخت که از سال 52 بین منابع و مخازن انتقال خوراک از مناطق نفت خیز جنوب برای بندر امام می‌آید، است و همچنین در اختیار داشتن شبکه گسترده خطوط لوله‌ای که بین بندر امام و مجتمع‌های اطراف در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر ایجاد شده است و این‌ها فرصت‌هایی را برای بندر امام ایجاد می‌کند تا برای آینده خود برنامه جدیدی را داشته باشد.

او ادامه داد: زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار که از چهار جهت به وسیله دریای خلیج فارس محصور است و همچنین دریاچه‌های نمک که به دلیل دارا بودن غلظت نمک خلیج فارس، برای ما فرصت‌هایی در زنجیره کلر ایجاد کرده و نیز ظرفیت توان مالی یا قدرت نقدینگی بندر امام که سالانه 1.2 میلیارد دلار درآمد است، زمینه‌های توسعه بسیاری را فراهم آورده و بندرامام می‌تواند بخشی از این درآمد را صرف توسعه خود کند.

مدیرعامل پتروشیمی بندرامام با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش، اظهار داشت: سیاست‌های اصلی ما این است که بتوانیم زنجیره ارزش را تکمیل کنیم و با حداکثر ارزش افزوده برای سهامداران کار کنیم و همچنین از خام فروشی محصولات جلوگیری کنیم که در پتروشیمی بندر امام تولید می‌شوند، ما در واقع سیاستی داریم که می‌خواهیم بندرامام را به نحوی مدیریت کنیم که بتوانیم به تعهدات خود برای تأمین خوراک ذینفعان که با آن‌ها قرارداد بسته‌ایم به نحو احسن عمل کنیم.

انصاری‌نیک تصریح کرد: احداث واحدهای جدید نیز در هدف‌های بعدی ترسیم شده و مد نظر است و در کنار آنها نیز نوسازی واحدهای موجود در بندر امام جزو سیاست‌های اصلی ما است. تکمیل زیر ساخت‌ها، افزایش کارایی در سیستم‌های تولید آب و برق، افزایش ظرفیت ذخیره سازی محصولات نیز جزو برنامه‌های در دست اقدام ما است.

وی افزایش ظرفیت سه میلیون تنی را از اهداف پنج ساله عنوان کرد و افزود: هدف‌های کمی بندرامام برای تحقق برنامه 5 ساله این است که بتوانیم در بخش تولید رشد قابل توجهی داشته باشیم و ظرفیت تولید را از 6.5 میلیون تن در سال فعلی به 9.5 میلیون تن برسانیم یعنی 45 درصد افزایش تولید داشته باشیم. به طوری که درآمد سالیانه ما که هم اکنون 1.4 میلیارد است را به میزان 2.5 میلیارد برسانیم که به عبارتی به 80 درصد افزایش درامد دست یابیم و حاشیه سود را از 17 درصد به 25 درصد برسانیم و 45 درصد رشد در میزان سود و حاشیه سود را محقق کنیم.

وی در ادامه در خصوص توسعه محصولات، گفت: از سوی دیگر محصولات را از 31 نوع کنونی به 40 محصول افزایش خواهیم داد و زنجیره ارزش را تکمیل‌تر خواهیم کرد که مبتنی بر نیاز مشتریان و بازارها به ویژه بازارهای داخلی است.

 انصاری‌نیک  در ادامه  به تشریح اهداف سرمایه گذاری‌ها و آورده‌های تولیدی پرداخت و اظهار داشت: جمع این هدف‌ها چیزی حدود 2.7 تا 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد که پیش بینی‌مان استفاده از منابع خودمان یا دیگر منابع است و محورهای سرمایه‌گذاری ما برای 5 سال آینده در اولین مورد روی «خوراک» است که بتوانیم سیستم خوراک پایداری برای بندرامام به ویژه در زمینه «ان جی ال» ایجاد کنیم.

دکتر انصاری نیک درباره سه زنجیره تولیدی پتروشیمی بندرامام و برنامه‌های توسعه‌ای آنها  خاطر نشان کرد: ما برای محصولات بندر امام سه زنجیره تولیدی و ارزشی داریم که آنها عبارتند از زنجیره آروماتیک، زنجیره الفین و زنجیره کلرآلکالی است. دارا بودن الفین بدلیل دسترسی به منابع خوراک میعانات گازی است که از مناطق نفت خیز جنوب به بندر امام می‌آید و در سه واحد ان اف تفکیک می‌شوند. در بخش دیگر خوراک بخش آروماتیک هم از پالایشگاه آبادان می‌آید که برنامه توسعه آن را خواهیم داشت و هدف ما اینست که نفتا دریافتی را از 26 هزار بشکه به 37 هزار بشکه در روز افزایش بدهیم.

روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید