کیش/

اجرای طرح پاکسازی سواحل کیش به مناسبت گرامی داشت روز ملی خلیج فارس

اجرای طرح پاکسازی سواحل کیش به مناسبت گرامی داشت روز ملی خلیج فارس
کدخبر : 54388

طرح پاکسازی سواحل جزیره کیش در شش ایستگاه جهت ترویج اعتلای فرهنگ حفظ محیط زیست و جلب مشارکت گردشگران و ساکنان در راستای ارتقاء سطح بهداشت و پاکیزگی سواحل این منطقه اجرا می شود.

این طرح با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت عمران، آب و خدمات، همیاری فعالان بخش خصوصی، تشکل های صنفی، ارگان ها، سازمان ها و نهادهای مستقر در منطقه، جمعه 15 اردیبهشت بر اساس جدول زمان بندی شده اجرایی می شود.

بنابراین گزارش با نظارت اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش؛ مناطق مختلف جزیره کیش"سیمرغ، میکا، دامون، حریره، کلبه هور و اسکله تفریحی" شش ایستگاه در نظر گرفته شده برای اجرای طرح پاکسازی سواحل است.

اجرای طرح پاکسازی سواحل در "ایستگاه سیمرغ" محدوده ساحل دریا و همجوار اسکله مارینا از ساعت 15 تا 18 با مشارکت شرکت مارین دریای کیش و همچنین "ایستگاه میکا" واقع در پلاژ آقایان پاکسازی محدوده شمال و جنوب ساحل از ساعت 16 تا 18 با مشارکت شرکت های پارس میکا و میتاکیش اجرا می شود.

"ایستگاه دامون" نیز از ساعت 16 تا 18 با مشارکت انجمن کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و کیش کلاب سومین ایستگاه در نظر گرفته شده در این طرح می باشد.

همچنین در ایستگاه حریره محدوده شهر تاریخی و ساحل از ساعت 9 تا 11 با مشارکت شرکت گشت و گذار آسان کیش و پنجمین ایستگاه کلبه هور محدوده مجسمه نگهبان دریا و ساحل از ساعت 9 تا 11 با مشارکت جامعه بازاریان و بازرگانان کیش پاکسازی خواهد شد.

 ایستگاه اسکله تفریحی ششمین ایستگاه در نظر گرفته شده برای اجرای طرح پاکسازی ساحل و دریا این اسکله از ساعت 15 تا 18 با مشارکت جامعه کلوپ داران دریایی کیش و دوستداران محیط زیست جهت در این طرح شرکت خواهند کرد.

مراسم اهدای جوایز ویژه و تقدیر از اسپانسرهای پاکسازی از ساعت ۱۸ در اسکله بزرگ تفریحی آغاز می شود و سرویس ایاب و ذهاب ویژه دوستداران طبیعت از میادین اصلی به سمت ایستگاه های پاکسازی از سوی شرکت عمران، آب و خدمات شهری کیش تامین شده است.

گفتنی است جزیره کیش یکی از بزرگ‌ترین مناطق امن گونه های آبزیست که در بهشت زیستگاه مرجانی اطراف جزیره زندگی می‌کنند و زباله ها یکی از اصلی ترین دشمنان این موجودات هستند. پرندگان کنار آبزی بسیاری به شکل بومی و مهاجر از زیستگاههای ساحلی کیش بهره مند می شوند که برخی از آنها در لیست گونه های در معرض خطر انقراض و یا حمایت شده هستند و وجود زباله های پلاستیکی می تواند منجر به مرگ مستقیم و یا غیر مستقیم این پرندگان زیبا که از جذابیت‌های طبیعی کیش هستند؛ شود.

بر اساس این گزارش، لاک پشت های پوزه عقابی یکی دیگر از گونه های ارزشمندی هستند که سواحل ماسه ای کیش زیستگاه آنها محسوب می شود و این جانداران به شدت در معرض خطر انقراض، از اواخر اسفند تا اواسط خرداد برای تخمگذاری به سواحل کیش مراجعه می‌کنند و وجود زباله در سواحل می تواند علاوه بر ایجاد مشکل برای تخمگذاری در تله افتادن نوزادان لاک پشت نیز منجر شود.

بخش زیادی از زباله هایی که در سواحل دیده می شوند منشا دریایی داشته و شناورها نقش موثری در افزایش این بخش از زباله ها دارند که اخیرا بسیار بیش از گذشته گزارش می شود و لازم است متولیان مدیریت پسماند شناورها بیش از پیش این مهم را در فرایند کنترل و بازرسی خود مد نظر قرار دهند.

فیلترهای سیگار هم به تعداد زیاد در سواحل ماسه ای ریخته می شوند که متاسفانه جمع آوری آنها بسیار کار مشکلی است و یکی از عوامل ورود میکروپلاستیک ها به چرخه غذایی هستند.

از آنجاییکه کیش همواره در پاکیزگی طبیعت خود نام آور بوده؛ اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش مصمم است با همدلی کیشوندان، گردشگران، سرمایه گذاران، بازاریان و فعالان اجتماعی و اقتصادی، این مزیت کیش را برای همیشه حفظ کند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید