رییس سازمان بورس اعلام کرد؛

انتشار نخستین اوراق ارزی تا یک سال آینده

انتشار نخستین اوراق ارزی تا یک سال آینده
کدخبر : 54424

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تامین مالی ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بورس در سال ۹۹ گفت: سازمان بورس برنامه ویژه‌ای برای صندوق‌های املاک و مستغلات دارد، همچنین مشکلات موجود برای تشکیل این صندوق منجر به پیچیدگی آن شده است. با راه‌اندازی بورس بین‌الملل نخستین اوراق ارزی را در یک سال آینده منتشر خواهیم کرد.

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست صمیمی با فعالان صنعتی استان کرمان در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی کرمان اظهار داشت: عدم آشنایی فعالان اقتصادی با شرایط بازار و ابزارهای موجود در بازار سرمایه از جمله مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم، این امر باعث شده تا شرکت‌های بسیار کمی وارد بورس شوند و از امکانات حاضر در این بازار منتفع شوند.

وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت تا به جای مراجعه فعالان اقتصادی به بورس برای تامین مالی، ما به سازمان‌ها مراجعه و از نزدیک با فعالان اقتصادی برای رفع موانع مذاکره کنیم تا از این طریق زمینه گسترش تامین مالی این شرکت‌ها از طریق بورس فراهم شود.

عشقی با تاکید بر اینکه شبکه بانکی بخش گسترده‌ای از تامین مالی را به دوش می‌کشد، گفت: شبکه بانکی سهم بالایی را در این زمینه دارد، سهم بازار سرمایه از تامین مالی بنا بر دلایلی پایین است که بر اساس محاسبات صورت گرفته بازار سرمایه از نظر ریالی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد سهم در تامین مالی دارد.

رییس سازمان بورس ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم در شبکه بانکی و اختلاف موجود بین سود بانکی دیگر تمایلی برای دریافت تسهیلات از طریق بانک جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه امکانات متعددی از نظر ابزارهای بدهی، ابزارهای سرمایه‌گذاری و ابزارهای نوین مانند صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توان برای برنامه‌های مختلف فعالان اقتصادی با کمک شرکت‌های تامین سرمایه نسخه مختص هر شرکت را پیشنهاد داد و آن را عملیاتی کرد.

عشقی خاطرنشان کرد: امیدواریم تامین مالی شرکت‌های کوچک را رفع کنیم و از این طریق نقش پررنگ‌تری را در تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته باشیم.

افزایش سهم تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه

وی افزایش سهم تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه را جزء برنامه‌های این سازمان در سال جاری عنوان کرد و گفت: در چند سال گذشته بیشتر دولت از طریق بازار سرمایه تامین مالی کرد، دولت در سال ۹۹ بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان را از طریق ابزارهای مختلف مانند انتشار اوراق، فروش سهام تامین کرد.

عشقی با بیان اینکه سال گذشته این عدد کاهش پیدا کرد و روند آن نزولی بود، افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق دولتی صورت گرفت که میزان آن نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافت.

رییس سازمان بورس به افزایش میزان انتشار اوراق شرکتی تاکید کرد و گفت: درصدد هستیم امسال این روند را ادامه دهیم و انتشار اوراق مشارکتی را برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی گسترش دهیم.

تامین مالی از بازار سرمایه نیازمند ضمانت بانکی نیست

عشقی با تاکید بر اینکه برای تامین مالی از بازار سرمایه نیازمند ضمانت بانکی نیستیم، گفت: شرکت‌هایی که شامل رتبه‌بندی شوند، بدون نیاز به ضامن می‌توانند اقدام به انتشار اوراق منتشر و تامین مالی از بازار سرمایه کنند.

رئیس سازمان بورس افزود: این فرآیند در سازمان بورس کمتر از ۱۰ روز انجام خواهد شد که مختص به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.

به گفته وی، برای شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه معافیت مالیاتی ۲۰ درصدی تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر مدارک تکمیل باشد با انجام اقدامات مربوطه برای شرکت‌های سهامی عام پروژه مجوز صادر خواهیم کرد، گفت: اگر این آمادگی از سوی اتاق کرمان وجود داشته باشد به سرعت این اتفاق خواهد افتاد.

برنامه ویژه سازمان بورس برای صندوق‌های املاک و مستغلات

رییس سازمان بورس از برنامه ویژه سازمان بورس برای صندوق‌های املاک و مستغلات خبر داد و گفت: مشکلات موجود برای تشکیل صندوق زمین و ساختمان منجر به پیچیدگی آن شده است.

وی ادامه داد: اکنون دستورالعمل برای تشکیل صندوق زمین و ساختمان وجود دارد اما به ایده‌ها برای رونق صندوق‌های زمین و ساختمان توجه می‌کنیم و اقدام به اصلاحات مدنظر خواهیم کرد.

انتشار نخستین اوراق ارزی تا یک سال آینده

عشقی اعلام کرد که با راه‌اندازی بورس بین‌الملل نخستین اوراق ارزی را در یک سال آینده منتشر خواهیم کرد.

وی گفت: طبق وعده‌های داده شده به وزیر اقتصاد قرار است تا تصمیمات مربوط به راه‌اندازی اتاق مانیتورینگ اتخاذ و جزییات مجوزهای تامین مالی در سازمان را نظارت خواهم کرد تا دیگر طرح تامین مالی در سازمان بورس روی زمین نماند.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: باید اقدامی انجام شود تا در سال جاری تامین مالی طرح‌های مهم کشور از بازار سرمایه صورت بگیرد.

ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید