وزیر اقتصاد:

افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است

افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان رسیده است
کدخبر : 55348

وزیر اقتصاد اعلام کرد : افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی سمات، سیداحسان خاندوزی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، گفت: یکی از نکاتی که در عملکرد بخش مالی کشور مورد توجه است، نسبت تسهیلات به سپرده در نظام بانکی است که از حدود ۸۳ به حدود ۸۵ درصد رسیده است که نشان دهنده استفاده بیشتر از ظرفیت بانکی‌ در تسهیلات‌دهی است.

سیداحسان خاندوزی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، گفت: یکی از نکاتی که در عملکرد بخش مالی کشور مورد توجه است، نسبت تسهیلات به سپرده در نظام بانکی است که از حدود ۸۳ به حدود ۸۵ درصد رسیده است که نشان دهنده استفاده بیشتر از ظرفیت بانکی‌ در تسهیلات‌دهی است.

وی افزود: همزمان با این افزایش مطالبات غیرجاری ریالی بانکی از ۴.۰۸ درصد به ۴.۰۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسیدیم. این آمارها نشان دهنده تکاپوی صنعت بانکی با کاهش نکول در این حوزه را استنباط کرد.

خاندوزی اضافه کرد: افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد.

وی خبر داد: اوراق شرکتی و تامین مالی بخش های شرکتی از ۳۲ هزار میلیاردتومان به ۱۲۴ هزارمیلیاردتومان در ۱۴۰۱ افزایش داشت که ۴ برابر افزایش تامین مالی شرکت‌ها داشتیم. انتشار اوراق دولتی نیز از ۱۳ به ۲۷ درصد رشد پیدا کرده است. در وزارت اقتصاد سعی داشته‌ایم سهم کمی از دولت را به بازار سرمایه اختصاص بدهیم تا مجالی برای بخش خصوصی باشد.

وی افزود: صنعت مالی از منظر تحلیل دولت صنعتی است که رکن تامین مالی بخش واقعی اقتصاد است. اگر صنعت مالی قوی نداشته باشیم بخش واقعی اقتصاد خوبی نیز نخواهیم داشت.

نرخ تشکیل سرمایه از منفی ۵ به مثبت ۷ رسیده است

وزیر اقتصاد ادامه داد: محور دوم نقش صنعت مالی در تشکیل سرمایه ناخالص است؛ موفق شده‌ایم رشد سرمایه گذاری منفی ۵ درصد سال ۱۴۰۰ را به رشد سرمایه گذاری حدودا ۷ درصدی برسانیم. بر  این اساس  از سیاه چاله رشد منفی سرمایه گذاری خارج شدیم. اگر بناست رشد تولید صورت بگیرد نمیتوانیم بخش مالی را در اختیار سفته‌بازان قرار دهیم.

خاندوزی افزود: ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم یکی از مصوبات خوبی بود که نگاه احیا نقش سرمایه‌گذاری شبکه بانکی در بازار سرمایه را نشان می‌دهد؛ این نگاه نه افراطی و نه تفریطی است که می‌تواند منجر به خروج از آن‌ها از سرمایه‌گذاری راکد بشود.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست به تقویت تولید کمک خواهد کرد. افزایش انتشار اوراق صکوک برای افزایش سرمایه‌گذاری، اصلاح پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای از اقدامات خوبی بود که رقم خورده است.

خاندوزی گفت: دولت اصرار داشت که اولویت با تولید و سرمایه گذاری باشد، بر این اساس تعدادی معافیت به بهای از دست رفتن بخشی از درآمد دولت لحاظ شد.

وی افزود، این اقدام با هدف توسعه سرمایه  گذاری انجام شد. بر این اساس بانک‌ها مجوز سرمایه گذاری‌مستقیم پیدا کردند. سرمایه گذاریهای بدون اولویت بندی قابل قبول نیست. راهبرد خروج از سرمایه گذاری‌های غلط پیشین مانند الگوی‌موفق سرمایه گذاری بانک‌ها در دهه ۶۰ شمسی در دستور کار قرار گرفته است. نگاه افتراق آمیز ما نسبت به دولت قبل همین‌مجوز سرمایه گذاری بانک‌هاست.

خاندوزی با اشاره به اینکه محور سوم حوزه هایی مثل فاکتور و تضمین‌است، گفت: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار طرح خوبی در این حوزه تصویب شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، به عنوان وزارت اقتصاد مخالف دست گردانی صندوق توسعه ملی در پروژه های جاری هستیم، گفت: بهترین کار این است که صندوق توسعه ملی دست اندرکار ایجاد صنایع جدید و مجموعه های بزرگ اقتصادی باشد. در این راستا ورود سرمایه گذاران بیمه ها نیز می‌تواند ۵ ضلعی توسعه سرمایه گذاری در کشور را تکمیل کند.

نمایشگاه صنعت مالی فرصت طلایی برای توسعه سواد مالی است

همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی اعلام کرد: نمایشگاه صنعت مالی فرصت طلایی برای توسعه سواد مالی است

مجید عشقی گفت: در این دو سال و اندی که از شرایط سابق بازار سرمایه می‌گذرد، اتفاقات مثبت زیادی رخ داده است. فرصت مغتنمی برای اهالی بازار سرمایه است که تا از پیشرفت‌ها رونمایی کنند و خلاقیت‌ها را ارائه کنند.

وی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم نتیجه مطلوب را از این نمایشگاه بگیریم. این نمایشگاه فرصت طلایی برای افزایش دانش مالی برای عموم مردم و فعالان اقتصادی خواهد بود. سواد مالی یکی‌ از مولفه‌های مهم عصر جدید است.

عشقی تصریح کرد: ما در سازمان بورس مرکز افکارسنجی راه‌اندازی کرده‌ایم تا سواد مالی مردم را بسنجیم تا بتوانیم سواد مالی در سطوح مختلف (دانش آموزی، دانشجویی، مدیران و عموم مردم) را توسعه دهیم.

صدور ۳ موافقت اصولی صندوق بازنشستگی تکمیلی‌ بزودی

رئیس سازمان بورس خبر داد: در روزهای آینده، سه موافقت اصولی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی صادر خواهد شد که هم در جهت تامین آینده شاغلین و بازنشستگان است و هم منابع جدید و مستمر و پایدار برای بازار فراهم خواهد کرد.

مجید عشقی در ادامه بیان کرد: فعالیت صندوق های بازنشستگی تکمیلی را همزمان با نمایشگاه صنعت مالی آغاز خواهد شد. امید می‌رود در سال جاری، سه موافقت اصولی برای صندوق‌های بازنشستگی داشته باشیم. این صندوق‌ عواید مفید فراوانی برای بازار سرمایه و بازنشستگان خواهد داشت. فعال‌سازی صندوق‌های بازنشستگی در یک سال و نیم گذشته گسترش و مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: اولویت بورس و فرابورس پذیرش شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه است. در هفته ‌های گذشته هر هفته یک عرضه اولیه داشتیم که ان‌شالله ادامه پیدا خواهد کرد.

عشقی با اشاره به دو طرفه شدن بازار سرمایه، گفت: همزمان با آغاز فعالیت نماشگاه صنعت مالی، قراردادهای آتی سهام رونمایی خواهد شد. این قراردادها منجر به ثبات بازار می‌شود؛ هرچند که این ابزار، ابزاری بسیار پیچیده بوده و نیاز به دانش مالی فراوانی دارد اما فواید زیادی‌ به‌خصوص در ثبات بازار، خواهد داشت.

کارگزاری‌های بخش خصوصی نوآوری را به بازار سرمایه آورده‌اند

رئیس سازمان بورس در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی گفت: تا چند سال گذشته ۱۰ کارگزاری برتر بازار سرمایه، وابسته به بانک‌ها بودند، اما در حال حاضر بهترین کارگزاری‌ها، کارگزاری‌های بخش خصوصی هستند که نوآوری‌ را به بازار سرمایه آوردند.

صکوک پلاس در نمایشگاه صنعت مالی رونمایی خواهد شد

مجید عشقی اظهار کرد: یکی از برنامه ما این است که حجم انتشار اوراق برای تامین مالی تولید را افزایش دهیم. در حدود سه ماه گذشته حجم موافقت اصولی بالایی را تصویب کردیم.

وی افزود: اولویت بورس و فرابورس پذیرش شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه است. در هفته ‌های گذشته هر هفته یک عرضه اولیه داشتیم که ان‌شالله ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: سفر به استان‌های اقتصادی کشور به منظور ارتباط بیشتر با فعالان اقتصادی استان‌ها بسیار مهم است. تعریف مسیر سبز تامین مالی هم در دستور کار داریم. افزایش سرمایه‌ها هم برای ما حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: الکترونیکی کردن مجوزهای تامین مالی و انتشار اوراق بهادار هم مهم است. در نمایشگاه صنعت مالی آموزش نحوه انتشار اوراق بدهی(صکوک پلاس) رونمایی خواهد شد.

لازم به ذکر است، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) در سالن 38B حضور دارد و از علاقه مندان برای بازدید از غرفه سمات دعوت به عمل می‌آورد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: