پاون از تجربه مدیریت خشکسالی در قاره اروپا گزارش می‌دهد؛

قاره سبز در انتظار بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال اخیر/ دستور کار دولت‌های اروپایی برای مقابله با خشکسالی

قاره سبز در انتظار بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال اخیر/ دستور کار دولت‌های اروپایی برای مقابله با خشکسالی
کدخبر : 55447

گزارش‌ها نشان می‌دهد قاره اروپا که چند سالی است با مشکل کم آبی و کاهش شدید ریزش‌های جوی درگیر است، در تابستان سال جاری نیز با بحران‌های فزاینده‌ای در این حوزه رو به رو خواهد بود؛ مشکل بزرگی که برخی اندیشکده‌ها و پژوهشگران از لزوم توجه جدی به آن خبر می‌دهند و عقیده دارند در ۵۰۰ سال گذشته چنین خشکسالی بزرگی بی‌سابقه بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، منابع آب در قاره اروپا به واسطه پدیده تغییر اقلیم و ریزش‌های ناچیز جوی در معرض خطر قرار گرفته و آب به عنوان یکی از عناصر اصلی توسعه و آبادانی قاره اروپا به طور فزاینده‌ای در ماه‌های اخیر کمیاب شده است.

در همین رابطه پایگاه خبری «cnbc.com»، ضمن پرداختن به بحران آب و خشکسالی در قاره اورپا نوشت: دمای بی‌سابقه در فصل بهار و نیز گرمای تاریخی فصل زمستان سال گذشته که خسارت‌های زیادی به رودخانه‌ها و پیست‌های اسکی وارد کرد، اکنون قاره اروپا را در آستانه یک تابستان سخت قرار داده است.

مخازن آب در کشور‌های مجاور با دریای مدیترانه مثل ایتالیا در هفته‌های گذشته به شدت کاهش یافته و این وضعیت تولیدات کشاورزی در فصل تابستان را با خطرات جدی رو به رو کرده است. همینطور در کشور‌هایی مانند فرانسه و اسپانیا آرام آرام اعتراضات مردمی پیرامون کمبود آب آغاز شده است.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان نگران هستند تا با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دمای هوا کمبود آب در اروپا تشدید شود و مشکلات به مراتب بیشتری را رقم بزند.

داده‌های ماهواره‌ای که توسط محققان دانشگاه گراتس اتریش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، بیانگر فرا رسیدن یک خشکسالی جدی و در مقیاسی بزرگتر از آنچه که قبلاً محققان پیش بینی می‌کردند، در قاره اروپا است.

پژوهش جدید محققان دانشگاه گراتس در حالی منتشر شده است که پیش از آن نیز محققان بیان می‌کردند خشکسالی تابستان سال ۲۰۲۳ میلادی بدترین خشکسالی ۵۰۰ سال گذشته قاره اروپا خواهد بود.

مستند به به پژوهش محققان دانشگاه گراتس، اروپا از سال ۲۰۱۸ میلادی خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کند که اثرات آن در سال گذشته در حوزه‌های مختلف مثل تأمین غذا و تولید انرژی آشکار شد و بسیاری از گونه‌های آبزی نیز جان خود را از دست دادند.

"تورستن مایر-گور"، نویسنده ارشد این مطالعات ماهواره‌ای به «cnbc.com» گفت: چند سال پیش هرگز تصور نمی‌کردم که آب در اروپا به ویژه آلمان یا اتریش مشکل ساز شود.

او در همین باره افزود: ما اکنون با مشکل جدی در حوزه تأمین آب رو به رو هستیم و باید برای آن فکر اساسی بکنیم.

پیشتر و در همین باره "پدرو سانچز" نخست وزیر اسپانیا هشدار داده بود که خشکسالی در جنوب اروپا به یکی از نگرانی‌های بلند مدت تبدیل خواهد شد.

به واسطه همین مشکلات ماه پیش دولت اسپانیا یک بسته ۲.۲ میلیارد یورویی با هدف حمایت از بخش کشاورزی به تصویب رساند و  چندین ایالت نیز در آلمان تصمیم گرفتند برای ترغیب کشاورزان به صرفه‌جویی در مصرف آب، آنان را به پرداخت «بهای آب» مجبور کنند.

رصدخانه خشکسالی اروپا نیز در گزارشی با بیان اینکه دست کم یک چهارم از مساحت اروپا تابستان امسال با مشکل جدی در حوزه تأمین آب رو به رو خواهد بود، هشدار داد که دمای بالا و کمبود بارندگی منجر به خشکسالی گسترده و طولانی مدت در قاره اروپا خواهد شد.

"سامانتا برگس"، یکی از مدیران ارشد سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک نیز با اشاره به اینکه خشکسالی بخش‌های بزرگی از اروپا مانند کشور‌های اسپانیا، پرتغال، آلمان و فرانسه را در بر گرفته است، به «cnbc» گفت: یکی از نقاط امید امسال باران شدید چند هفته گذشته است که تا حدودی به بهبود رطوبت خاک و پر کردن مخازن کمک کرد.

برگس در همین باره افزود: برای تأمین امنیت آب در سراسر اروپا چاره‌ای جز تغییر نحوه رفتار با آب وجود ندارد و باید به رویداد‌های پیش آمده به عنوان یک زنگ خطر جدی نگاه شود.

"کلوئه بریمیکومب"، یکی از محققان آب و هوایی دانشگاه گراتس نیز به «cnbc» گفت: دولت‌های اروپایی دوست دارند اینگونه فکر کنند که تغییرات آب و هوایی بیشتر بر جنوب جهان تأثیر می‌گذارد و ارتباطی با قاره اروپا ندارد، اما واقعیت این است که این پدیده اروپا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وی در همین رابطه تأکید کرد: بر اساس همین واقعیت دولت‌های اروپایی نه تنها باید به کشور‌های جنوبی جهان کمک کنند، بلکه باید در اروپا نیز اقدامات حمایتی خود را پیش ببرند و طرح‌های کاهش مصرف و سازگاری با محیط را اجرایی کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: