شرکت فولاد آلیاژی ایران

عدم اکتشاف معادن در ایران، پاشنه آشیل صنعت فولاد است

عدم اکتشاف معادن در ایران، پاشنه آشیل صنعت فولاد است
کدخبر : 55764

عدم توازن در زنجیره تولید فولاد یک بیماری تاریخی است و نبود ثبات و برنامه مستمر و پایدار در سیاست گذاری ها چالش بزرگی برای تامین مالی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد آلیاژی ایران، مهندس کمال‌زاده با اشاره به شرایط بازار و شاخص های اقتصاد کلان پیشنهاد داد: به منظور کاهش هزینه های تامین سرمایه و افزایش بهره‌وری در تامین اوراق از روش های هیبریدی استفاده شود.

وی ایجاد ثبات در شاخص های کلان کشور را موجب امنیت روانی سرمایه گذاران دانست و گفت: استفاده از روش‌های هیبریدی اطمینان خاطری بابت تامین مواداولیه فولادسازان توسط صنایع معدنی بوده است.

کمال زاده توضیح داد: نرخ تامین سرمایه به دلیل وجود تعداد زیاد ارکان تامین بالاست و در پروژه های جدید معدنی با توجه به وجود ماده معدنی در عمق زیاد و حجم زیاد باطله برداری هزینه های استخراج معادن افزایش یافته و لذا تامین سرمایه با نرخ بالا باعث غیر اقتصادی شدن آن ها می شود. پس باید در تامین سرمایه مدلی استفاده شود که ارکان واسط را در انتشار اوراق کم کند و اوراق با نرخ نزدیک به نرخ بانکی ارائه شود و استفاده از آن برای سرمایه پذیر ممکن شود.

وی در توزیع اوراق ادامه داد: اوراق بر دو پایه مبتنی بر بدهی و مبتنی بر دارایی است و روش مبتنی بر بدهی به دلیل بهره ثابت و بالا توجیه ندارد.

کمال زاده  استفاده از روش صکوک به عنوان یک ابزار تامین مالی در کشورهای اسلامی، که بر اساس اصول اسلام طراحی شده است را پیشنهاد داد و گفت: صکوک مبتنی بر دارایی های فیزیکی و ملموس است و دارنده صکوک مالک مشاع آن دارائی ها می باشد.

وی توضیح داد: صکوک انواع مختلفی دارد که هر مورد دارای مزایای خاص خود است و البته مدلی وجود ندارد که اکثر مزایای مورد نظر در آن مثل کاهش نرخ تامین و تضمین برای سرمایه گذار و منفعت برای سرمایه پذیر و سرمایه گذار وجود داشته باشد و مدل هیبریدی کمک شایانی را در جهت تامین منابع مالی می نماید.

مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران که در پنل تخصصی کنفرانس تامین مالی پروژه های حوزه معدن و صنایع معدنی سخن می گفت عدم اکتشاف معادن در ایران را پاشنه آشیل صنعت فولاد دانست و افزود: عدم توازن در زنجیره تولید فولاد یک بیماری تاریخی است و نبود ثبات و برنامه مستمر و پایدار در سیاست گذاری ها چالش بزرگی برای تامین مالی است.

وی تاکید کرد، باید به سمتی حرکت کنیم که تامین منابع مالی برای سرمایه گذاران با کمترین نرخ، در جهت توسعه تولید و اقتصاد سالم و کارا استفاده شود و از ورود منابع مالی در کارهای واسطه گری مالی و کارهای خدماتی که ایجاد ارزش افزوده نکرده  و باعث سود سوز آور به جای سود سود آور می شود جلوگیری کنیم زیرا این منابع بیشتر از اینکه کمک کار صنایع باشند برای این صنایع چالش زا هستند.

گفتنی است به زودی در خصوص روش هیبریدی و چگونگی اجرایی کردن آن اطلاعات تکمیلی ارائه می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: