تلاش فولاد خوزستان برای توسعه صنعتی - زیست محیطی

تلاش فولاد خوزستان برای توسعه صنعتی - زیست محیطی
کدخبر : 55992

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: سیاست راهبردی شرکت فولاد خوزستان، همواره حفظ و بهبود محیط زیست بوده و هست‌ و همه‌ساله در تدوین اهداف سالانه و استراتژی‌های بلند مدت این شرکت، حفظ محیط‌زیست و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی آن به ‌عنوان یک اصل مدنظر قرار داده می‌شود.

مدیران شرکت فولاد خوزستان از برنامه های این مجموعه بزرگ صنعتی برای حفظ محیط زیست و توسعه فعالیت های صنعتی در عین حفظ پایداری محیطی خبر می دهند. در دو سال گذشته اخبار مختلفی از برنامه های صنعتی- محیط زیستی این شرکت منتشر شده است و به نظر می رسد فولاد خوزستان در تلاش است تا با شکل دهی به نوعی همزیستی مسالمت آمیز میان صنعت و محیط زیست، همراه با تحولات روز تکنولوژیکی از آسیب به محیط زیست جلوگیری کند و در عین حال فعالیت های توسعه ای خود را نیز ادامه بدهد.

دستیابی به بهبود مستمر در عملکرد زیست محیطی و کاهش انتشار آلاینده‌ها از جمله اهداف فولاد خوزستان اعلام شده است و بنا به گفته مدیران این مجموعه، برای تحقق این مهم علاوه بر تدوین و اجرای طرح‌های زیست‌‌محیطی که تمرکز آنها بر کنترل و کاهش انتشار غبار به عنوان مهم‌ترین جنبه زیست محیطی ناشی از فعالیت‌‌های شرکت است، در دو سال گذشته چندین طرح زیست محیطی اجرا شده است.

به گفته امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، سیاست راهبردی شرکت فولاد خوزستان، همواره حفظ و بهبود محیط زیست بوده و هست‌ و همه‌ساله در تدوین اهداف سالانه و استراتژی‌های بلند مدت این شرکت، حفظ محیط‌زیست و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی آن به ‌عنوان یک اصل مدنظر قرار داده می‌شود.

وی همچنین سال گذشته با تشریح روند افزایش تولید فولاد گفته بود: کارنامه فولاد خوزستان در بهبود محیط زیست درخشان است و با افزایش تولید از ۱/۵۵ میلیون تن به ۳/۸ میلیون تن توانست با اصلاح فرآیندهای تولید هم‌پایه با افزایش تولید آلودگی‌‌های محیط زیستی به‌ویژه گرد و غبار کاهش پیدا کند و از طرفی در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی حدود ۵۲۴ هکتار فضای سبز در داخل و بیرون شرکت که بیش از ۵ برابر الزامات قانونی است گسترانیده است. از طرفی با توجه به محدودیت های تولید انرژی و اثرات آن بر حفظ محیط زیست، فولاد خوزستان پروژه‌هایی برای کاهش بار از شبکه برق اهواز را در دستور کار قرار داده است از جمله پست برق  ۴۰۰ کیلوولت که به پایداری برق اهواز کمک شایانی می کند.

غبارهای حاصل از فرآیند تولید نیز از دیگر دغدغه های زیست محیطی شهروندان اهوازی است و در همین راستا سال گذشته قائم مقام فولاد خوزستان با اشاره به پروژه های زیست محیطی شرکت گفته بود: با راه‌اندازی غبارگیرها در قسمت‌های مختلف شرکت و سیستم‌های مه‌پاش تلاش داریم آلایندگی هوا توسط شرکت را کاهش دهیم. در همین راستا بهار سال گذشته اعلام شد: پروژه غبارگیر جدید ۰۴-۲۰ حمل مواد فولاد‌سازی، به منظور جمع‌آوری غبار از محل ریزش آهن اسفنجی در نوار نقاله های برج های ۱۵۹ و ۰۲-۲۰ (سیلوی ۲۰۰۰ متر مکعبی آهن اسفنجی) تعریف شده است. این شرکت در سال ۱۴۰۰ پنج پروژه زیست محیطی با هزینه بالغ بر ۹۵۱ میلیارد ریال را تکمیل کرد. محوطه‌سازی اسکرین هفت، اجرای شبکه پاکسازی واحدهای گندله‌سازی شماره یک و دو، تامین دو دستگاه ماشین زنبیل‌کش در بخش فولادسازی و نصب سیستم مه‌پاش در خروجی مخزن روزانه‌ و تاورهای یک و دو واحد احیای شماره دو، پروژه هایی بودند که با هدف کاهش انتشار غبار و حفظ محیط زیست در فولاد خوزستان به اجرا درآمدند.

علاوه بر این، در سال ۱۴۰۱ نیز  ۲۴ پروژه زیست محیطی دیگر با هزینه بالغ بر ۱۲۳۰۰ میلیارد ریال در دستور اجرا قرار گرفت که تکمیل ۱۲ پروژه تا پایان سال انجام شد. از طرف دیگر به گفته مدیرعامل این مجموعه فولادی، طرح توسعه فضای سبز ۲۴ هکتاری در محدوده ضلع شرقی منازل سازمانی نیز در دست اقدام بود که با اجرای ۲۱ هکتار آن در یکی دوسال قبل به همراه احداث شبکه آبیاری قطره ای، مساحت فضای سبز فولاد خوزستان به بیش از ۵۲۱ هکتار رسید که این میزان پنج برابر الزامات قانونی شرکت اعلام شد.

چندی قبل علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در دیدار با مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: این شرکت الگوی مناسب از فعالیت‌های زیست محیطی کشور برای دیگر صنایع است.

به گفته وی، شرکت فولاد خوزستان با وجود قدمت ۴۰ ساله و قرار گرفتن در زمره صنایع آب‌بر و آلاینده، خوشبختانه در به‌روز کردن صنعت خود در زمینه محیط زیست، تصفیه پسماند، کاهش وابستگی به رودخانه کارون، گام‌های ارزنده‌ای برداشته است. این شرکت با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز دنیا در زمینه محیط زیست، می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر صنایع در کشور باشد. وی ابراز امیدواری کرده بود که روند تلاش در زمینه بهبود فرآیندهای زیست‌محیطی ادامه داشته باشد.

به نظر می رسد فعالیت های فولاد خوزستان تلاشی برای همزیستی میان صنعت و محیط زیست است و مسئولان شرکت تلاش می کنند تا با ارتقای فناوری تولیدی و افزایش فعالیت های محیط زیستی، از آسیب رسانی به محیط زیست جلوگیری کنند و این رویکرد در دو سه سال گذشته تقویت شده است و این

انتظار را از خانواده فولاد خوزستان ایجاد کرده است که با تداوم برنامه های محیط زیستی خود، ضمن توسعه و تکمیل فعالیت های تولیدی، روند آسیب به محیط زیست را بیش از پیش کاهشی کند و با بکارگیری فناوری های روز، اصلاح فرآیندهای تولیدی، افزایش فضای سبز و کاهش آلایندگی به بهبود زیست اجتماعی در مناطق پیرامونی خود کمک کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: