آهن و فولاد گل گهر

بهبود زیرساخت‌های ریلی، کاهش هزینه های حمل و افزایش صادرات

بهبود زیرساخت‌های ریلی، کاهش هزینه های حمل و افزایش صادرات
کدخبر : 56496

مدیر حمل و نقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با بیان اینکه یکی از زیرساخت های اصلی صنعت فولاد، سیستم حمل‌ونقل و لجستیک است، گفت: برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب حمل بار ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال در زنجیره فولاد منطقه گل گهر، با توجه به اینکه حمل ماده اولیه از محل معادن تا واحدهای فولادسازی فرآیندی با حجم بسیار بالاست، حمل‌ونقل و لجستیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

 مدیر حمل و نقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با تأکید به اینکه در میان سیستم‌های مختلف حمل‌ونقلی، جابه‌جایی از طریق خطوط ریلی در صنایع فلزی و معدنی با توجه به قیمت مناسب تر اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: در پایان سال ۱۴۰۰ طول کل خطوط اصلی راه آهن کشور ۱۴۲۶۸ کیلومتر است. به نظر می رسد که برای حمل‌ونقل ریلی در صنعت فولاد با ظرفیت ۹۵ میلیون تن مواد خام و محصول برای افق ۱۴۰۴، بایستی مجموعاً حدود ۲۰۲۲ کیلومتر به صورت خط جدید و ۱۲۵۵ کیلومتر به‌صورت خط دوم در شبکه ریلی احداث شود. با این حال با توجه به سهم حدود ۷۰ درصدی بخش معادن و فلزات از کل حمل‌ونقل ریلی کشور، سرعت سیر فعلی بسیار پایین است.

وی در ادامه گفت: این موضوع برای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز که بخشی از محصول خود را صادر می کند حائز اهمیت است. از آنجاییکه ظرفیت حمل جاده ای محدود بوده و زیر ساختهای جاده ای جوابگوی این حجم از حمل بار را ندارد، همواره شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در بعضی از بازه های زمانی در سال با چالش ارسال و حمل بار به بندرعباس جهت صادرات محصول مواجه می شود. به گفته مدیر حمل و نقل و انبارهای شرکت توسعه چاره اصلی برون‌رفت از چالش‌های کنونی بخش حمل‌ونقل، پوشش دادن و تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور است.

وی افزود: با توجه به تعدد طرح های توسعه در منطقه گل گهر و در رأس آن کارخانه فولادسازی و تولید ورق شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر که بخشی زیادی از این تولید صادر خواهد شد، ایجاد خط ریلی جدید و یا حتی انحصاری برای گل گهر از سیرجان به بندرعباس ضروری به نظر می رسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: