فولاد مبارکه

احداث واحد بریکت‌سازی آهک فولاد مبارکه

احداث واحد بریکت‌سازی آهک فولاد مبارکه
کدخبر : 56537

واحد بریکت‌سازی آهک فولاد مبارکه به‌منظور استفاده حداکثری از مواد و بهبود فرایندهای زیست‌محیطی با موفقیت اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

واحد بریکت‌سازی آهک فولاد مبارکه به‌منظور استفاده حداکثری از مواد و بهبود فرایندهای زیست‌محیطی با موفقیت اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

در پی کسب این موفقیت خشایار پاسیار، رئیس واحد آهک‌سازی اظهار کرد: امروزه بریکت‌سازی به‌عنوان صنعتی شناخته‌شده در زمینه فراوری و بازیافت مواد جانبی ایجادشده در صنایع مختلف مطرح است. با استفاده از این تکنولوژی، مواد با دانه‌بندی ریز به قالب‌های بزرگ‌تر که اصطلاحاً بریکت نامیده می‌شود تبدیل و به فرایند تولید بازمی‌گردند.

وی گفت: استفاده از این تکنولوژی باعث می‌گردد مواد جانبی و کم‌بازده به‌صورت بهینه‌تری فراوری شود و مورد استفاده قرار گیرد. وجود نزدیک به ۷۰ هزار تن ریزدانه آهک خریداری‌شده به‌واسطه سایز، به‌صورت ریزدانه و ناهمگن در سایت انباشت آهک عملاً بی‌استفاده مانده و باعث مشکلات عدیده‌ای شده بود، مدیران و کارشناسان این واحد را به سمت مطالعات و امکان‌سنجی ایجاد یک واحد بریکت‌سازی آهک جهت استفاده مؤثرتر از این مواد سوق داد و پس از بررسی‌ها و امکان‌سنجی‌های موردنیاز، احداث واحد بریکت‌سازی آهک در این قسمت در اولویت‌های واحد آهک‌سازی قرار گرفت.

رئیس واحد آهک‌سازی افزود: این واحد با همت تلاشگران فولاد مبارکه در قالب پروژه EPC و با همکاری شرکت فولادافزا در محوطه انباشت آهک خریداری‌شده (سیکل ۶) واحد آهک‌سازی مجتمع فولاد مبارکه احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

وی خاطر نشان کرد: در این واحد، ریزدانه کمتر از ۱۵ میلی‌متر آهک خریداری‌شده که نزدیک به ۳۰ درصد از حجم این آهک را شامل می‌شود به بریکت‌هایی با سایز حدوداً ۵ سانتی‌متر تبدیل و به فرایند ارسال آهک به ناحیه فولادسازی بازگردانده می‌شود.

علی زاهدی ، کارشناس تولید واحد آهک‌سازی تصریح کرد: ازجمله چالش‌های پروژه واحد بریکت‌سازی می‌توان به وابستگی خطوط انتقال مواد و تولید این واحد به خط انتقال آهک خریداری‌شده اشاره کرد که باعث شده بود تداوم تولید واحد بریکت‌سازی وابسته به کارکرد سیکل انتقال آهک خریداری باشد و در عمل امکان شارژ ریزدانه‌های موجود و بازفراوری آن‌ها با ظرفیت بالا را نداشته باشد. این موضوع باعث شد پروژه‌ای با عنوان «ایجاد قابلیت شارژ ریزدانه‌های آهک خریداری‌شده به واحد بریکت‌سازی آهک، مستقل از سیکل ۶» تعریف و اجرا گردد.

وی تأکید کرد: در این پروژه امکان شارژ پودرهای موجود فراهم و باعث شد علاوه بر بازفراوری ریزدانه حاصل از دانه‌بندی آهک خریداری، ریزدانه دپوشده در محوطه سیکل ۶ واحد آهک‌سازی نیز به فرایند تولید بازگردانده شود.

مسعود قیصری، کارشناس دفتر فنی تولید واحد آهک‌سازی عنوان کرد: یکی از چالش‌های اصلی واحد آهک‌سازی بعد از افزایش تولید در ناحیه فولادسازی، خرید آهک پخته از بیرون شرکت و ریزدانه آن بوده که با توجه به ماهیت پودری آن، امکان ارسال آن به‌صورت معمول برای فولادسازی وجود نداشت و با توجه به ارسال ریزدانه آهک تولیدی برای واحد آهک هیدراته و نبود مصرف‌کننده بیشتر برای این نوع آهک، هیدراته کردن آن نیز امکان‌پذیر نبود؛ بنابراین پروژه بریکت‌سازی آهک در دستور کار قرار گرفت که این پروژه با موفقیت در حال کار است.

وی بیان کرد: در سال اول پروژه ۵۶۵۰۰ تن و در نه‌ماهه سال دوم پروژه ۴۷۰۰۰ تن از ضایعات آهک پخته پودری سال‌های قبل و ورودی جدید به بریکت آهک تبدیل شده و جهت مصرف برای کوره‌های قوس ناحیه فولادسازی ارسال شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری باقی‌مانده ریزدانه آهک پخته ذخیره‌شده در سایت آهک‌سازی که منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای شده‌اند به بریکت آهک تبدیل و به فولادسازی ارسال شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: