انجمن کارفرمایان صنعت سیمان

آمادگی‌ سیمانی‌ها برای مسکن ملی

آمادگی‌ سیمانی‌ها برای مسکن ملی
کدخبر : 56696

سید‌سجاد موسوی : افت تولید سیمان با محدودیت‌های انرژی، تامین سیمان موردنیاز طرح مسکن ملی، ضرورت ادامه فروش سیمان از طریق بورس کالا، تولید سیمان‌های مدرن، فقدان توانایی مالی شرکت‌های سیمانی برای احداث نیروگاه، افزایش نرخ پایه سیمان و تامین مازوت فصل زمستان از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت سیمان است که در نشستی خبری با حضور رسانه‌ها مطرح شد.

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در این نشست بیان کرد: در سه‌ماه نخست امسال ۲۱ میلیون و ۴۰۰‌هزار تن کلینکر تولید شد که رشد ۲/ ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش را رقم زد. همچنین تولید ۱۷ میلیون و ۶۰۸‌هزار و ۷۰۱ تن سیمان در همین مدت زمان حکایت از رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه بیش از ۴/ ۱۶ میلیون تن سیمان تحویل بازار داخلی شده است، اظهار کرد: در فروردین ۵/ ۴ میلیون تن، اردیبهشت ۸۱/ ۵ میلیون تن و در خرداد ۱/ ۶ میلیون تن سیمان تحویل بازار داخلی شده که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که اخیرا برخی از افراد در اظهاراتی غیر‌کارشناسی موضوع عرضه قطره‌چکانی سیمان به بازار را عنوان کرده بودند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با اشاره به مشکلات تامین انرژی در این صنعت گفت: دست‌‌‌کم ۶۵‌درصد برق موردنیاز کارخانه‌های سیمان تا مرحله تولید کلینکر باید تامین شود و اگر به هر دلیلی این میزان کاهش یابد، افت راندمان تولید اتفاق خواهد افتاد.

عدم‌النفع ۴۵۰ میلیون دلاری صنعت سیمان

وی یادآور شد: به دلیل محدودیت در تامین انرژی، سال گذشته صنعت سیمان ۲۰‌درصد زیر ظرفیت اسمی خود کار کرد که کاهش تولید و افزایش مصرف سوخت را به دنبال داشت. در واقع سال گذشته حدود ۱۵ میلیون تن کمتر از ظرفیت اسمی سیمان و کلینکر تولید شد در حالی که صادرات این میزان محصول می‌توانست حدود ۴۵۰ میلیون دلار ارز‌آوری برای کشور به همراه داشته باشد.

الوندیان اظهار کرد: تقاضای اصلی فعالان این صنعت، نه کاهش قیمت انرژی، بلکه دریافت انرژی پایدار است، زیرا خسارات ما از محل عدم‌دریافت انرژی لازم بسیار بیشتر است. البته ما معتقدیم همراه با کاهش یارانه‌های انرژی باید بهای سیمان هم به صورت پلکانی افزایش یابد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه‌‌‌ داد: توان تولید صنعت سیمان کشور سالانه ۸۹ میلیون تن است و آنچه سبب شده این توان به ۷۲ میلیون تن کاهش یابد، محدودیت‌های تامین انرژی گاز و برق است.

اقدام صنعت سیمان برای کاهش مصرف انرژی

وی گفت: به دلیل ارزانی سیمان امکان سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌های برق وجود ندارد و به نظر می‌رسد این صنعت باید مسائل توسعه همچون تولید سیمان‌های آمیخته را در دستور کار قرار دهد و بر این اساس هم جلسه‌ای با مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برگزار کرده‌ایم تا به نوعی ما هم در زمینه انرژی با دولت همکاری کنیم و انتظار داریم مشترکان خانگی هم در شرایط کنونی با صرفه‌جویی در این زمینه به صنعت کمک کنند.

الوندیان با اشاره به اهمیت استفاده از افزودنی‌ها در صنعت سیمان افزود: در حالی که بسیاری از کشورها ۵۰‌درصد سیمان را با استفاده از افزودنی‌ها تامین می‌کنند اما در کشور ما شاهد استفاده بسیار بالا از کلینکر و در نتیجه صرف انرژی بیشتر هستیم؛ این اتفاق در حالی می‌افتد که در بسیاری از بخش‌های ساختمان نیازی به سیمان با مقاومت‌های بالا نداریم اما متاسفانه در این خصوص فرهنگ‌سازی لازم انجام نشده و حتی برای دیوارهای غیر‌باربر داخلی از سیمان‌های با مقاومت بالا استفاده می‌کنند که هیچ‌گونه نتیجه مثبتی در استحکام ساختمان ندارد.

برخی به دنبال خروج سیمان از بورس‌کالا هستند

این مقام صنفی، یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ صنعت سیمان را عرضه این محصول در بورس‌کالا عنوان کرد و افزود: این مهم سبب شد تا شاهد فضای شفاف، رقابتی و قابل ردیابی در این صنعت باشیم، در حالی که پیش از این اسیر دلال‌‌‌بازی‌‌‌ها بودیم. اما متاسفانه برخی به دنبال خروج سیمان از بورس‌کالا و عرضه این محصول در محیطی غیر‌شفاف هستند تا از این طریق خرید و فروش سیمان توسط نهادهای مالیاتی قابل ردیابی نباشد.

سهم کمتر از ۲ درصدی سیمان در هزینه‌های ساخت

دبیر انجن کارفرمایی صنعت سیمان با بیان اینکه سهم سیمان از هزینه‌های ساخت کمتر از ۲‌درصد است، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم سیمان از بهای مسکن (ساخت و زمین) کمتر از نیم‌درصد است و اینکه عده‌ای با افزایش اندک بهای سیمان موضوعاتی همچون گرانی مسکن را مطرح می‌کنند، مبنای علمی و کارشناسی ندارد. کما اینکه امروزه با ارزان‌ترین سیمان دنیا شاهد رشد بسیار بالای بهای مسکن هستیم.

وی با اشاره به اینکه بهای گاز از ۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته که با احتساب ۱۵‌درصد ارزش افزوده و ۱۰‌درصد توسعه مناطق محروم این رقم به ۱۲۵۰ تومان می‌رسد، خاطرنشان کرد: با وجود این نگرانی ما این است که افزایش هزینه‌ها از ابتدای سال مبنا قرار گیرد که در این صورت صنعت سیمان باید بابت سه ماه اول ۱۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کند و در این صورت کارخانه‌های سیمان دچار مشکلاتی برای تقسیم سود سه ماه اول سال به سهامداران می‌شوند؛ در هر صورت این افزایش قیمت بر هزینه‌های تولید سیمان بسیار تاثیر‌گذار است و پیش‌بینی می‌شود افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی قیمت سیمان اثر افزایش نرخ گاز را تعدیل کند.

آمادگی برای تامین سیمان طرح ملی مسکن

الوندیان با بیان اینکه به‌رغم افزایش هزینه‌های سوخت، نگرانی عمده ما تامین پایدار انرژی است، اظهار کرد: در سه‌ماه ابتدایی سال میزان صادرات را کاهش داده‌ایم و ۱۵ میلیون تن کلینکر به عنوان ذخیره برای اجرای طرح ملی مسکن در انبارها نگهداری می‌شود؛ بنابراین حتی چنانچه میزان تقاضا با اجرای این طرح یک میلیون تن افزایش پیدا کند، باز هم مشکلی از نظر تولید و تامین نیاز بازار و دولت نداریم.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو همکاری مطلوبی با صنعت سیمان داشته است، تصریح کرد: قرار بود در ساعات غیر‌پیک ۱۰‌درصد برق بیشتر به کارخانه‌های سیمان اختصاص داده شود که منشأ اتفاقات بسیار مطلوبی برای این صنعت بود اما با توجه به افزایش بیشتر گرما این موضوع تاکنون اجرایی نشده است.

کاهش سرمایه‌گذاری در یک دهه اخیر

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان با اشاره به اینکه هم اکنون احداث یک کارخانه سیمان با ظرفیت یک میلیون تن بیش از ۶‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: فقدان مزیت اقتصادی باعث شده تا در یک دهه اخیر شاهد کمترین سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت صنعت سیمان باشیم. این در حالی است که برخی از کارخانه‌ها عمر بالای ۵۰ سال دارند و در سریع‌ترین زمان باید با خطوط جدید جایگزین شوند؛ همچنین فقدان سود‌آوری و ناامیدی از آینده این صنعت باعث شده تا برخی کارخانه‌ها با پیشرفت‌های فیزیکی ۵۰ درصدی به حال خود رها شوند.

این مقام صنفی ضمن اشاره به بهای ۶۵ دلاری قیمت سیمان در کشورهای همسایه تصریح کرد: هم اکنون قیمت پایه در کشور ما حدود ۶۳۰‌هزار تومان است و چنانچه در آینده صنعت سیمان زمین‌گیر شود، امکان واردات سیمان وجود ندارد.

این مقام صنفی ضمن اشاره به اینکه صنعت فولاد برخلاف صنعت سیمان مسیر درست توسعه را طی کرده است، اظهار کرد: تقریبا میزان سرمایه‌گذاری برای احداث یک کارخانه یک میلیون تنی فولاد با یک کارخانه یک میلیون تنی سیمان برابر بود اما به دلیل سیاستگذاری‌های انجام شده در گذشته سیمان نتوانست به یک صنعت سود‌آور تبدیل شود. این در حالی است که نسبت بهای جهانی سیمان به فولاد یک به هفت است و در کشور ما این نسبت به بیش از یک‌بیستم تغییر کرده است.

درخواست صنعت سیمان از وزارت نفت

وی همچنین خواستار آن شد تا اکنون که مخازن مازوت شرکت‌ها خالی و ناوگان حمل‌ونقل نیز در دسترس است، وزارت نفت نسبت به تامین مازوت شرکت‌ها و ذخیره‌‌‌سازی آن برای فصول سرد سال اقدام کند.

الوندیان با اشاره به جریمه سنگین ۲۷ میلیارد تومانی یکی از واحدهای سیمانی که ۵۹۰ میلیون تومان بابت تامین مازوت پرداخت کرده بود، خاطرنشان کرد: این اتفاق عجیب به خاطر رعایت نکردن الگوی مصرف مازوت حادث شده و بر این اساس درخواست بازنگری در استانداردهای بهینه‌سازی مصرف سوخت داده شده که در دست پیگیری است و اصلاح رویه‌‌‌های سختگیرانه این‌چنینی از سوی وزارت نفت را خواستاریم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: