با حضور دکتر مقیمی و دکتر علم الهدی؛

آئین اختتامیه نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در دانشگاه تهران برگزار شد

آئین اختتامیه نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در دانشگاه تهران برگزار شد
کدخبر : 56832

آئین اختتامیه نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا روز شنبه ۲۴ تیر ماه با حضور دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و دکتر جمیله علم‌الهدی دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر یحیی بوذری‌نژاد، دبیر علمی نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در اختتامیه این نشست‌های تخصصی گفت: اگر ما فلسفه را از مظاهر تمدن یونانی، حکمت و عرفان را از مظاهر تمدن ایرانی و فقه را از مظاهر تمدن اسلامی بدانیم، سینما و تکنولوژی هم از مظاهر تمدن عصر جدید است.

وی با اشاره به تحولات اجتماعی موجود، افزود: در گذشته اگر معرفت مطابقت ذهن با واقع بود، امروز معرفت مطابقت واقع با ذهن است؛ یعنی انسان‌محوری جای خود را به خدامحوری داده است.

دکتر بوذری‌نژاد اظهار داشت: با توجه به آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره)، سینما ابزاری است که می‌تواند محتوای دینی و اسلامی خود را داشته باشد و بر خلاف برخی که معتقد هستند ابزارهای مدرن باید محتوای مدرن هم داشته باشند، این در سیاست‌های جمهوری اسلامی در ۴۰ سال اخیر نبوده است.

دبیر علمی نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا در ادامه سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از جشنواره فیلم بین‌المللی حوا گفت: این جشنواره با سیاستی که درباره جایگاه زن در سینما وجود دارد آغاز به کار کرد و بخش نشست‌های تخصصی و علمی به دانشگاه تهران با همکاری بنیاد گوهرشاد سپرده شد.

وی افزود: حدود ۸ نشست علمی با حضور محققان کشور از ۱۸ تا ۲۱ تیر ماه در دانشگاه تهران برگزار شد که ۲۵ نفر از محققان در این نشست‌ها سخنرانی کردند.

وی در ارائه خلاصه‌ای از این نشست‌ها، به برگزاری نشست‌های تخصصی با عناوین «زنان، فمینیسم و سینمای ایران»، «تصویر زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی»، «سیاست خانواده در جوامع اسلامی»، «خانواده و تحولات دنیای مدرن»، «جنسیت در اندیشه متفکران مسلمان» و «رسانه‌های تصویری و مناقشات گفتمانی حوزه زن» اشاره کرد و اظهار داشت: در سینمای قبل از انقلاب، از زن به عنوان یک ابزار استفاده می‌شد؛ که بعد از انقلاب بدون تردید اتفاقات خوبی در سطح کلان در زمینه حضور زنان در عرصه سینما افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه در سینما و فیلم باید به مساله تشکیل خانواده توجه بشود که تشکیل خانواده می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد؛ اذعان داشت: بعد از انقلاب اسلامی، برخی از روشنفکران، بحث احکام شرعی و برخی مسائل را کمتر مورد توجه قرار داده‌اند که این موضوع در بعضی از فیلم‌هایی که کارگردان‌ها در این حوزه ساخته‌اند مشاهده می‌شود.

دکتر بوذری‌نژاد ضمن قدردانی از مسئولین دانشگاه تهران و بنیاد گوهرشاد در حمایت از این برنامه، اظهار امیدواری کرد این نشست بتواند مقدمه‌ای باشد تا در آینده همایش‌ها و نشست‌های مشترک با بنیاد گوهرشاد در حوزه‌های مختلف زنان برگزار شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، علاوه بر دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و دکتر جمیله علم‌الهدی، چهره‌هایی نظیر داریوش ارجمند بازیگر سرشناس کشورمان، دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر حسین دیوسالار مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر فاطمه یزدیان مشاور رئیس دانشگاه تهران در امور زنان و خانواده، دکتر عبدالرضا سیف رئیس بسیج اساتید و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه تهران در اختتامیه نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم حوا حضور داشتند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: