معاون وزیر صمت تاکید کرد؛

نهضت احیای معادن راکد در دولت سیزدهم سرعت گرفت/ شورای معادن در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شود

نهضت احیای معادن راکد در دولت سیزدهم سرعت گرفت/ شورای معادن در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شود
کدخبر : 57162

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه نهضت احیای معادن راکد در دولت سیزدهم سرعت گرفت، اعلام کرد که باید 65 درصد منابع حقوق دولتی به وزارت صمت برگردد و صرف بخش معدن بشود.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل صمت استان کهگیلویه و بویراحمد، نشست «رضا محتشمی‌پور» معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و «کریم روزبهان» مدیرکل صمت استان، با فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی و مدیران و نمایندگان کارخانجات مصرف کننده مواد پتروشیمی و متانول در استان کهگیلویه و بویراحمد در محل سالن اجتماعات اداره کل صنعت معدن و تجارت استان برگزار شد.

محتشمی‌پور در این نشست در خصوص ضوابط قیمت‌گذاری شن و ماسه اظهار کرد: قانون به ما تکلیف کرده که قیمت متعارف چقدر است. البته در این زمینه باید قیمت آنالیز شده و از اطلاعات استان‌های همجوار استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در این خصوص جلسه‌ای در تهران تشکیل خواهد شد ولی از قبل ارزیابی و برآورد قیمت، به‌عنوان نظر اداره کل صمت اعلام شود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت ادامه داد: در خصوص صدور گواهی فنی و مالی اصلاحاتی انجام شده که طی آن ماشین‌آلات برای اشخاص حقیقی، جزو دارایی محسوب می‌شود که بتواند امتیاز کف را کسب کند.

وی با بیان اینکه اگر شرکتی توان واردات ماشین‌آلات دست دوم را دارد، می‌تواند وارد کند، افزود: یکی دیگر از موضوعات ضروری حوزه معادن، عمر بالای برخی ماشین‌آلات است و برای واردات ماشین‌آلات با عمر کمتر از پنج سال با محدودیت مواجه نیستیم اما برای ماشین‌آلات بین عمر پنج تا ۱۰ سال که محدودیت داریم، باید راهکارهایی پیش‌بینی شود.

محتشمی‌پور با اشاره به اینکه با اصلاحات انجام شده در دستورالعمل مربوطه، با مجوز برداشت هم می‌توان ماشین‌آلات را وارد کرد، تصریح کرد: در استان مشکلی برای تشکیل کارگروه برای ظرفیت‌سنجی وجود ندارد.

وی در این رابطه به تبصره‌های موجود هم اشاره و یادآور شدن: طبق تبصره ۴ ماده ۱4، باید ۶۵ درصد منابع حقوق دولتی باید به وزارت صمت برگردد و صرف بخش معدن بشود. همچنین براساس تبصره ۵ ماده ۱۴، اگر یک معدن کار در این زمینه اقدامی‌ انجام دهد، شامل ۲۰ درصد تخفیف می‌شود که در دستورالعمل تبصره ۵ به زودی اعلام خواهد شد.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اضافه کرد: طبق تبصره ۶ ماده ۱۴، هزینه‌ها برای زیر ساخت‌های رفاهی استان است نه معدنی و ارتباطی با وزارت صمت ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلی اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد، تشکیل نشدن شورای معادن استان است که مسئول تشکیل جلسات شورای معادن استان، با استاندار است و اداره کل صمت استان هم به‌عنوان دبیرخانه این شورا وظایف محوله را پیگیری خواهد کرد.

محتشمی‌پور همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات بخش معدن، تشکیل نشدن کارگروه تعامل با منابع طبیعی است که در صورت تشکیل می‌تواند بخشی از مشکلات حوزه معدن در ارتباط با عرصه های منابع طبیعی را حل و فصل کند.

نهضت احیای معادن راکد در دولت سیزدهم سرعت گرفت

وی همچنین در جریان بازدید از واحدهای فولادی این استان، احیای معادن راکد از سوی سازمان ایمیدرو را از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه معادن عنوان کرد و افزود: این مهم در دولت سیزدهم، خصوصا سال‌جاری سرعت گرفته و معادن راکد واجد شرایط طی مزایده به متقاضیان واگذار می‌شود.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه سالانه ۶۲۰ تن انواع محصولات معدنی در کشور تولید می‌شود، یادآور شد: حدود ۲ درصد مواد معدنی تولیدی در کشور صادر می‌شود و عمده آن در کشور فرآوری و به مصرف می‌رسد.

وی تصریح کرد: برخی معادن قدیمی در گذشته بدون دریافت استعلامات زیست‌محیطی فعال شده‌اند و در محدوده‌ منابع‌طبیعی قرار دارند، از همین رو استانداران این اختیار را دارند به این موضوع ورود کرده و اختلافات را رفع کنند.

محتشمی‌پور، کاهش سهمیه ارزی وزارت صمت را از چالش‌های موجود عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این سهمیه افزایش پیدا کند تا بر اساس آن مواد اولیه ضروری و موردنیاز از جمله فرآورده‌های نشور و تایر را بتوان تامین کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: