تولید بالا یا کاهش مشتریان؟

تعجیل کرمان موتور برای تحویل خودرو

تعجیل کرمان موتور برای تحویل خودرو
کدخبر : 57394

شرکت مونتاژکار کرمان موتور در اطلاعیه جدیدی که منتشر کرد، این گمانه را مطرح ساخت که احتمالاً تعداد انصرافی‌های این شرکت در مرحله دوم سامانه یکپارچه افزایش یافته باشد. اما چرا متقاضیان کرمان موتور قید خرید خودرو را زده‌اند؟

کرمان موتور سوم مرداد 1402 اطلاعیه‌ای منتشر کرد که طبق آن، کلیه متقاضیان مرحله دوم با اولویت اول کرمان موتور می‌توانند نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند.

یعنی حتی اولویت زمستان کرمان نیز حالا می‌توانند تکمیل وجه کرده و حداکثر تا 90 روز کاری آینده خودروی موردنظر را تحویل بگیرند.

دلیل آزاد شدن ظرفیت فروش کرمان موتور چیست؟

در این میان دو شبهه مطرح می‌شود:

    تیراژ تولید کرمان موتور به قدری زیاد شده که می‌تواند با تولید پنج ماه گذشته، کل تقاضای یک سال را پاسخ‌گو باشد.

    تعداد متقاضیانی که از خرید خودرو منصرف شده‌اند، به قدری بالاست که ظرفیت فروش تا انتهای سال 1402 باز شده است.

افزایش تیراژ محصولات کرمان

طبق ادعای قبلی شرکت، کرمان موتور می‌خواهد از ظرفیت 26 هزار و 418 دستگاه از سال گذشته، به ظرفیت 110 هزار دستگاه در سال جاری برسد. بنابراین اگر این شبهه واقعیت داشته باشد، احتمال تحویل زودهنگام خودروهای ثبت‌نامی وجود دارد.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

اما با بررسی روند رشد تولید در شرکت‌های مختلف، می‌توان تا حدودی غیر واقعی بودن این آمار را درک کرد. چرا که افزایش حدود 400 درصدی تولید، آن‌ هم در یک سال، اندکی دور از انتظار است.

از سوی دیگر، طبق پیگیری تجارت‌نیوز از کرمان موتور، این شرکت اعلام کرد: کرمان تضمین می‌دهد که ظرفیت تولید تا انتهای سال به 110 هزار خودرو خواهد رسید. آمار رسمی نیز حاکی از آن است که در چهار ماهه ابتدای سال، تولید شرکت بالغ بر 18 هزار دستگاه بوده که فروردین ماه، جزو ماه‌های تولیدی به شمار نمی‌رود.

بر اساس ادعای این شرکت، 18 هزار دستگاه تولیدی برای سه ماهه اردیبهشت، خرداد و تیر ماه بوده که در این صورت تولید خودروی کرمان، رقمی بالاتر از 70 هزار دستگاه خواهد شد. بنابراین اصلی‌ترین هدف شرکت در سال جاری افزایش تیراژ محصولات است.

تعداد انصرافی کرمان موتور بالاست

از ابتدای امسال قیمت خودرو در بازار پیوسته کاهشی بود. از سوی دیگر قیمت کارخانه نیز افزایش چشم‌گیری داشته و همین امر باعث افت قیمت‌های بازار به زیر نرخ کارخانه شد. این کاهش خصوصاً در محصولات کرمان موتور بسیار محسوس است.

بنابراین از یک سو تعداد متقاضیان سامانه یکپارچه به صورت کلی کاهش داشته و از سوی دیگر، این کاهش متقاضی به دلیل افت قیمتی بیشتر محصولات کرمان، به احتمال قوی در این شرکت بسیار بیشتر خواهد بود.

خرید از کارخانه برای متقاضی مرحله دوم سامانه یکپارچه هیچ مطلوبیتی نسبت به بازار نداشته و خریدار ترجیح می‌دهد در صورت لزوم، محصول مورد نظر را بدون معطلی از بازار تهیه کند.

درنتیجه افزایش چند درصدی تولید کرمان به هیچ وجه توانایی پاسخ‌گویی به تقاضای مرحله دوم را نخواهد داشت و افزایش تعداد انصرافی‌ها تأیید می‌شود.

تجمع اعتراضی خریداران کرمان موتور مقابل وزارت صمت

روز دوم مرداد ماه، جمعی از مشتریان کرمان موتور با در دست داشتن پلاکاردها و بنر اعتراضی، به تخلف آشکار این شرکت در برابر خریداران سامانه یکپارچه با موعد تحویل تابستان اذعان داشتند.

آن‌ها عنوان می‌کنند که چرا شورای رقابت تکلیف قراردادهای پیش از 16 اردیبهشت را مشخص نمی‌کند تا میان همه شرکت‌کنندگان طرح یکپارچه عدالت برقرار شو؟

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: