ویژگی های دنیای VUCA

ویژگی های دنیای VUCA
کدخبر : 57484

در مفاهیم آینده پژوهی و برای تبیین آینده کسب و کار ها و ضعف هایی که تفکر بشری نسبت به درک و پیش بینی آینده دارد ، 4 خصلت مهم را برای آینده و محیط پیرامون آن در نظر می گیرند که به اختصار به آنها(VUCA) می گویند که با اقتباس از حرف اول لاتین آنها ، مفهوم اختصاری VUCA بیان می گردد.

در مفاهیم آینده پژوهی و برای تبیین آینده کسب و کار ها و ضعف هایی که تفکر بشری نسبت به درک و پیش بینی آینده دارد ، 4 خصلت مهم را برای آینده و محیط پیرامون آن  در نظر می گیرند که به اختصار به آنها(VUCA) می گویند که با اقتباس از حرف اول لاتین آنها ،  مفهوم اختصاری VUCA بیان می گردد.

4ویژگی اصلی آینده چیست؟؟

ما در دنیای ناپایدار (volatility) , عدم قطعیت (uncertainty)  ,  پیچیده (complexity)  , و مبهم ( ambiguity) زندگی می کنیم .

دنیای ناپایدار(volatility)  به این ویژگی اشاره دارد که ما در محیطی زندگی می نماییم که هر لحظه آن متحرک است و نوسان دارد و به همین دلیل نمی توان همه عوامل تصمیم ساز را پیش بینی کرد

دنیای عدم قطعیت(uncertainty)  به این ویژگی اشاره دارد که هیچ مساله ای از این دنیا قطعی و مشخص نیست و ما به خاطر فقدان علم و دانش کافی نمی توانیم با قطعیت آینده و دنیا را پیش بینی نماییم واز طرفی دیگر دنیا دائما در تغییر است و هیچ چیز آن ثابت و پابرجا نیست

دنیای پیچیده(complexity)  به این ویژگی اشاره دارد که انسان ها دائما با مسائل پیچیده روبه رو هستند و نمی توانند به سهولت رابطه علت و معلولی این دنیای پیچیده را کشف نمایند . دراین ساختار همه عوامل بر هم تاثیر گذار هستند و عناصر نیز با هم ارتباط دارند 

دنیای مبهم(ambiguity)  به این خصلت اشاره دارد که خیلی از موارد در دنیا و مخصوصا در آینده برای ما مبهم هستند ، و در واقع  خارج از ادراک و هوش بشری هستند و ما نمی توانیم انها را پیش بینی نماییم .

با این 4 محدودیت اساسی که نسبت به دنیا و مخصوصا آینده وجود دارد ، آینده پژوهی علمی است که با استفاده از تجزیه و تحلیل منابع ، الگوها و عوامل ایجاد کننده تغییر به ما این امکان را می دهد تا  آینده بالقوه ای را تجسم نماییم و سپس برای آن آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

آینده هیچ وقت از ما دور نیست به قول گیبسون که می گوید آینده آمده است اما هنوز گسترش نیافته است به زودی خودش را نشان خواهد داد .

ما باید خودمان را برای آینده های مختلف آماده نماییم ، دیگر مثل قبل یک آینده وجود ندارد و ما با آینده های مختلفی روبه رو خواهیم بود.

وقتی با آینده های بیشماری طرف باشیم دیگر تجربه و تخصص جواب برنامه ریزی و تصمیم گیری ما را نخواهد داد و ما همواره با نقصان اطلاعات مواجه هستیم.

آینده پژوهی علمی است که در این محیط پیچیده ، غیرقطعی ، ناپایدار و مبهم راهنمای ما در جهت تصمیم گیری مناسب است .

بهمن 1400

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: