منطقه آزاد ماکو

گام های منطقه آزاد ماکو و ترکیه برای افزایش حجم مبالات تجاری تا ۱۴ میلیارد دلار

گام های منطقه آزاد ماکو و ترکیه برای افزایش حجم مبالات تجاری تا ۱۴ میلیارد دلار
کدخبر : 57766

در دیدار مدیرعامل سازمان منطقه با اعضای اتحادیه تجار و صادرکنندگان آناتولی شرقی،‌ هدفگذاری افزایش مبادلات ۱۴ میلیارد دلاری از طریق منطقه آزاد ماکو مورد بررسی قرار گرفت . رئیس هیات مدیره اتحادیه تجار و صادرکنندگان آناتولی شرقی ترکیه روز شنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خواهان توسعه همکاری اقتصادی و بهبود روابط تجاری با ایران شد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو Ethem tanriver “اتهم تانری ور” در این دیدار با  اشاره به اهمیت هماهنگی برای بهبود مراودلات بین المللی بین دوکشور و رفع مشکلات روادید مرزی گفت: برای راه اندازی بازارچه مرزی ساری سو باید اقدام مشترک و هماهنگ بین ایران و ترکیه انجام شود.

وی افزود:‌ اتحادیه صادرکنندگان آناتولی شرقی در نوع خود مجموعه ای فعال می‌باشد که با نمایندگی نیز ارتباطات مفیدی دارد و نقش بارزتر و موثرتری نسبت به سایر نهادهای تجاری غیردولتی مانند اتاق های تجارت استانها، انجمن‌های تجاری و صنفی مانند موسیاد، تومسیاد، توسیاد و… ایفا می‌کند و توانسته ارتباط کارآمدتری بین بخش خصوصی و دولت ایجاد نماید.

تانری ور گفت:‌ دولت ترکیه طی دو دهه گذشته از طریق این اتحادیه‌های حرفه ای توانسته تحرک بنیادین به تولید صادرات محور داده و بازارهای خود را به اقصی نقاط جهان گسترش دهد.

حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این جلسه با اشاره به آمادگی منطقه آزاد ماکو برای بهبود روابط با ترکیه گفت: افزایش حجم تجارت ایران با ترکیه به ۱۴ میلیارد دلار طی تفاهم نامه ای با ترکیه در مرز ساری سو پیش بینی شده است.

وی همچنبن با تاکید بر افزایش سهم تجارت بین المللی دوکشور از طریق بازرگان و منطقه آزاد ماکو افزود: اتصال راه آهن ایران به چشمه ثریا در واقع فعال سازی کریدور شرق به غرب را پیگیری می کنیم.

گروسی گفت:‌ روابط فی‌مابین برای دو کشور مهم است چرا که اروپا مسیر تبادلات ایران با اروپا و ایران مسیر برقراری ارتباط ترکیه با شبه قاره هند محسوب می‌شود.

شایان ذکر است: سفیر ایران در کشور ترکیه اخیرا حجم مبادلات ایران با ترکیه را ۱۲ میلیارد دلار اعلام و ۱۴ درصد صادرات و ۱۰ درصد از واردات ایران با کشور ترکیه انجام می‌شود.

درحال حاضر اتحادیه تجار و صادرکنندگان آناتولی شرقی ترکیه  با ۲۷۰۰ نفر عضو در ۱۷ استان شرق ترکیه شامل: استان‌های آغری، آردهان، باتمان، بیتلیس، بایبورت، بینگول، ارزروم، ارزینجان، الازیغ، اغدیر، حکاری، موش، شیرناک، تونجلی، وان، کارس، سیریت را در حوزه مسولیت خویش دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: