ذوب‌آهن اصفهان

جزییات تازه‌ترین محصول تولیدی در ذوب‌آهن اصفهان: آرک TH۲۹

جزییات تازه‌ترین محصول تولیدی در ذوب‌آهن اصفهان: آرک TH۲۹
کدخبر : 57826

شاید از آن روزهایی باشد که باید در تقویم تولیدات ذوب آهن اصفهان ثبت شود: یکم مرداد ۱۴۰۲؛ روزی که یک اولین در ایران رقم می‌خورد: تولید آرک TH۲۹برای اولین بار در کشور. البته نه کشور، که علیرضا مهرابی می‌گوید این محصول آنقدر منحصر به فرد است که موجب شده تا ذوب آهن اصفهان تنها تولیدکننده آن در بازار غرب آسیا هم باشد. مهرابی که مدیریت مهندسی نورد ذوب‌آهن را برعهده دارد، اینکه چطور چنین محصولی در این مجموعه متولد شد را اینگونه شرح می‌دهد: «تلاشگران مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان، تولید چهار پروفیل جدید ارزش افزا را تا پایان سال جاری هدف گذاری کرده‌اند که آرک TH۲۹ از جمله آنها است.

 در این راستا تیم کارشناسان جوان و خِبره مدیریت مهندسی نورد شرکت با تسلط بالا و از طریق نرم افزار آباکوس قبل از تولید،تمامی مراحل طراحی کالیبرآن را شبیه‌سازی کردند تا آرک TH۲۹ مطابق با استانداردDIN۲۱۵۳۰، بدون ضایعات و در زمان مورد انتظار به سبد محصولات ارزش‌افزای ذوب آهن اصفهان اضافه شود».

برای اینکه بدانید آرک TH۲۹ با سایر آرک‌های تولیدی در کارخانه چه تفاوتی دارد؛ این توضیح مهرابی خواندنی است:«این محصول جدید به منظور تامین ایمنی معادن با عمق حداکثر ۴۰۰ متر کاربرد دارد تا از این طریق، فشارهایی که از سقف معادن وارد می‌شود را خنثی کند و ضریب ایمنی کار در معادن را بیش از پیش ارتقاء دهد».

 آرک‌های تولیدی ذوب آهن

 تاکنون سه نوع آرک در ذوب آهن اصفهان تولید شده است که عبارتند ازV۲۱ ویژه معادن با عمق حداکثر ۱۵۰ متر،TH۲۹  ویژه عمق حداکثر ۴۰۰ متر و TH۳۶  عمق حداکثر ۶۰۰ متر.

بنابراین، روشن است که بین افزایش عمق معادن با تولید آرک‌های دارای استحکام بالا، رابطه مستقیم وجود دارد. در واقع، ذوب‌آهن اصفهان بر اساس رویکرد آینده‌پژوهی و رصد هوشمند بازار تلاش کرده است تا با تولید آرک TH۲۹، فاصله تولید بین دو محصول V۲۱ وTH۳۶ را پوشش دهد و سبد محصول آرک تولیدی شرکت را تکمیل کند.

اگر قرار باشد دو مزیت آرک تولیدی جدید بیان شود، ایمنی و صرفه اقتصادی دو ویژگی‌ای است که مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن به آنها اشاره می‌کند:«به ویژه معادن زغال سنگ کشورمان از عمق بسیار بالایی برخوردار هستند و لذا استفاده از این محصول استاندارد می‌تواند دو مزیت ایمنی و صرفه اقتصادی را همزمان برای معادن رقم بزند».

 

۳۰۰ تن علی‌الحساب

اما میزان تناژ فعلی تولید این محصول چقدر است؟ سوالی که پاسخش به روایت مهرابی، ۳۰۰ تن است:«در حال حاضر حدود ۳۰۰ تن از آرک TH۲۹ به درخواست مشتری تولید شده است. تیرآهن‌های بال پهن ۲۲ و ۱۶ رشد ۷۰ درصدی تولید را به ثبت رساندند. مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در خردادماه سال جاری حدود ۱۰ هزا تن تیرآهن بال پهن ۲۲ و ۱۶ که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارند، تولید کرد. محصولاتی که روند تولید آنها نسبت به دو سال گذشته، رشد ۷۰ درصدی را ثبت کرده است».

 

تولید ۱۰ هزار تن ریل در ۳ ماه

تولید ریل ملی هم که مدت‌هاست از افتخارات ویژه ذوب‌آهن است، بخش دیگری از توضیحات مهرابی است. دستاوردی که در همین گفت‌وگو به آخرین وضعیت تولیدش اشاره می‌کند:«روند تولید این محصول منحصربفرد که در غرب آسیا همتایی ندارد، با تناژ تولید ۱۰ هزار تن در سه ماهه اول سال جاری، حاکی از رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سه ماهه اول سال گذشته است که البته امکان افزایش تولید آن نیز وجود دارد».

او توضیحاتش را اینگونه به پایان می‌رساند:«تمامی آرک‌هایی (TH۲۹ ، TH۳۶ و V۲۱ ) که در ذوب آهن اصفهان تولید شده است در داخل معادن با سطح مقطع ۲ / ۱۵ متر مربع (عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر) استفاده می‌شوند و همچنین دهانه۲/ ۱۷ متر مربع نیز با بهبود خواص مکانیکی محصولات ذوب آهن  در آینده نزدیک انجام می‌شود».

این محصول یک شنبه ۱۵ مرداد ماه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار  با حضور اصحاب رسانه اصفهان در ذوب آهن اصفهان رونمایی شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: