فولاد مبارکه

نقش کلیدی و محوری صنایع کوچک در توسعه صنعتی و اقتصادی

نقش کلیدی و محوری صنایع کوچک در توسعه صنعتی و اقتصادی
کدخبر : 58070

نقش محوری صنایع کوچک در توسعه اقتصادی انکارناپذیر و حرکت به سمت این صنایع ضروری است. به‌طورقطع تقویت صنایع کوچک نقش بسزایی در تحقق اقتصاد پایدار و توسعه و تعالی ایران اسلامی دارد و هر چه کشور ازنظر اقتصادی در وضعیت مطلوب‌تری قرار داشته باشد، تکیه توسعه صنعت، بیشتر بر صنایع کوچک معطوف می‌گردد.

سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، نیازمند حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط است و ازآنجاکه این صنایع نقش مؤثری در افزایش بازدهی، بهبود بهره‌وری، اشتغال‌زایی، جذب سرمایه‌های خُرد، ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش درآمد و تأمین نیازهای سایر بخش‌ها دارند، یکی از مهم‌ترین راه‌های گشایش اقتصادی در کشور منوط به توجه به آن‌هاست.

کارآفرینی، نوآوری، انعطاف‌پذیری، پویایی در کسب‌وکار، بهره‌گیری از فناوری، ایجاد فرصت‌های شغلی، کاربردی بودن، توزیع عادلانه درآمد و ثروت، بازدهی بالا و عدم نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین ازجمله ظرفیت‌های صنایع کوچک در حوزه کسب‌وکار است که نقش مؤثری در توسعه پایدار جامعه دارد و به‌طورقطع تقویت صنایع کوچک نقش بسزایی در تحقق اقتصاد پایدار و توسعه و تعالی ایران اسلامی دارد و هر چه کشور ازنظر اقتصادی در وضعیت مطلوب‌تری قرار داشته باشد، تکیه توسعه صنعت، بیشتر بر صنایع کوچک معطوف می‌گردد.

نقش محوری صنایع کوچک در توسعه اقتصادی انکارناپذیر است و حرکت به سمت صنایع کوچک و متوسط نه‌تنها امری بهینه و سودآور است، بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری شمرده می‌شود و بدیهی است که تحقق صنعتی پویا و اقتصادی پایدار مستلزم وجود ساختار مناسب برای صنایع کوچک و حمایتی نهادینه از آن‌هااست و در چنین شرایطی می‌توان اقتصادی شکوفا و پررونق با افزایش تولید و مهار تورم را انتظار داشت.

بررسی روند پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که دست‌یابی به توسعه پایدار، نیازمند همکاری صنایع بزرگ و کوچک با یکدیگر است و واحدهای صنعتی خرد و متوسط در واقع تأمین‌کننده، تکمیل‌کننده چرخه، خریدار و درنهایت مکمل صنایع تولیدی بزرگ محسوب می‌شوند و نبود آنان، خللی اساسی در فعالیت شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی ایجاد می‌کند. طبیعی است که در چنین شرایطی، حیات و بقای صنایع کوچک نیز درگرو همکاری با شرکت‌های بزرگ و حمایتگری صنایع مادر از صنایع آن‌هاست.

کارایی مضاعف، بازدهی بالا، نوآوری، خلاقیت و خلق بازارهای نو و نگاه منطقی به کسب‌وکار، فرصت‌های خوب و فزاینده‌ای را برای کارآفرینان صنایع کوچک فراهم می‌سازد و همین مسئله سرعت و ابتکار عمل بیشتری را برای توسعه صنعتی ایران اسلامی به وجود می‌آورد که در صورت توجه به نیازها و رفع موانع این بخش، شاهد شکوفایی صنعت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

شرکت فولاد مبارکه در طی سه دهه فعالیت مستمر، پایدار، مؤثر و سازنده خود، همواره به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ و مادر میهن، بر همکاری با صنایع کوچک در راستای تأمین نیازها از صنایع داخلی کشور تأکید داشته و مفتخر است که برای تأمین مواد اولیه و هزاران قلم کالای موردنیاز خود، با چندین هزار واحد صنعتی خُرد و متوسط همکاری مستمر و مداوم داشته و خریدوفروش محصولات در حوزه‌های لوله و پروفیل، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم‌خانگی، صنایع فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی و... به‌منظور دست‌یابی به اهداف متعالی شرکت، همواره جزو راهبردها و سیاست‌های کلی مدیریت عامل این شرکت بوده است.

به نظر می‌رسد در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی در حوزه صنعت و اقتصاد و تحقق توسعه پایدار و همچنین عمل به منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جاری به نام «رشد تولید و مهار تورم»، نقش مهم و سازنده صنایع کوچک در این زمینه روشن و آشکار است؛ بنابراین شایسته است ضمن حمایت از صنایع کوچک از سوی دولت و نهادهای دولتی و شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی، موانع کسب‌وکار این بخش‌ها رفع شود تا شاهد پیشرفت روزافزون کشور و تسریع روند شکوفایی اقتصاد و صنعت باشیم.

محمدجواد براتی

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید