کارت هوشمند ملی

کارت‌های خدماتی در کارت ملی تجمیع می‌شوند

کدخبر : 58103

کارت ملی هوشمند از ابتدا با هدف ارائه خدمات مختلف در یک کارت طراحی شده بود و قرار بود قابلیت‌های متفاوتی داشته باشد اما این ایده در سال‌های اخیر اجرایی نشده بود. حالا اما سازمان ثبت احوال و بانک ملی با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک نخستین گام برای اجرای طرح تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت هوشمند ملی را برداشته‌اند.

«تبادل اطلاعات برای عملیاتی شدن کارت هوشمند ملی به جای کارت بانکی و طراحی و تولید سلول‌های متناظر از جمله سرویس تطبیق اثر انگشت کارت ملی، بهره‌برداری بانک از سامانه استعلام الکترونیکی هویت انفرادی، استعلام نشانی افراد و سامانه پایگاه سببی و نسبی و تدوین و ارائه کسب‌وکار مبتنی بر احراز هویت غیر حضوری» از جمله مفادی به حساب می‌آید که در تفاهم‌نامه‌ همکاری سازمان ثبت احوال و بانک ملی ایران در نظر گرفته شده است.

با اجرایی شدن کامل این طرح کارت ملی افراد دیگر فقط یک مدرک هویتی و شناسایی نیست بلکه شهروندان می‌توانند از کارت هوشمند ملی خود به‌عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند. به این ترتیب، ایده دولت الکترونیک یک گام دیگر به پیش خواهد رفت.

ابوالفضل نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی ایران، در توضیح همکاری میان این بانک و سازمان ثبت احوال گفت: «امیدواریم بتوانیم در توسعه محصولات اعتباری مناسب‌تر و شفاف‌تر قدم مثبتی را برداریم و با دسترسی به اطلاعات ارزشمندی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد به گونه‌ای امکانات فراهم شود که مشتریان با سرعت بالاتر و شفافیت بیشتری اعتبارسنجی و رتبه‌بندی شوند و در نهایت خدمات بهتری ارائه شود.»

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز در خصوص تفاهم‌نامه همکاری مشترکی که میان این سازمان و بانک ملی ایران امضا شده است، چنین توضیح داد:

تفاهم‌نامه جامعی به امضا رسیده که مفاد بسیار خوبی دارد تا ارتباط دو دستگاه را دچار تحول کند. یکی از کارهایی که در ثبت احوال به دنبال آن هستیم پیاده‌سازی قابلیت‌های کارت ملی هوشمند است و شروع این کار با بانک ملی رقم خواهد خورد که شهروندان با کارت ملی خدمات بانکی دریافت کنند. موضوعی که در قانون پیش‌بینی شده بود؛ اما متأسفانه تا کنون عملیاتی نشده است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: