معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران تشریح کرد؛

جزییات اقدامات سازمان بیمه سلامت در حوزه ناباروری

جزییات اقدامات سازمان بیمه سلامت در حوزه ناباروری
کدخبر : 58442

معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات اقدامات سازمان بیمه سلامت در حوزه ناباروری را تشریح کرد.

مریم آزادی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، درخصوص آخرین اقدامات سازمان متبوع خود در بحث ناباروری گفت: طبق مصوبه 24 شهریور سال 1400 مجلس شورای اسلامی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در چهارچوب شرایط و قوانین ارسالی از دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از آذرماه سال 1400 خدمات درمان ناباروری درتعهد سازمان های بیمه گر پایه قرار گرفته است.

لذا سازمان بیمه سلامت ایران پیشرو درارایه خدمات درمان ناباروری برای زوجین نابارور بوده است و از زمان ابلاغ مصوبه از آذرماه سال 1400 هزینه خدمات بستری و سرپایی درمراکز دولتی و غیردولتی طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد به زوجین را تحت پوشش قرارداد. معاون دفترخدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران افزود: مقایسه هزینه های این سازمان در 3 ماهه اول سال 1401 و 1402 در زمینه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به این صورت است که آماده سازی بستر الکترونیک در سامانه سازمان جهت نشاندار نمودن زوجین نابارور، توسط کارشناسان ادارات بیمه، متخصص ارولوژی، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری به منظور دریافت خدمات تشخیصی و درمانی، درمان ناباروری طبق قوانین سازمان ، تعداد بیماران نشاندار شده جهت دریافت این خدمات در 3 ماهه اول سال 1402 تعداد 54704 نفر و این تعداد در سال 1401 تعداد 44642 نفر بود که رشد 23 درصد در نشان دار نمودن بیماران را جهت دریافت خدمات درمانی شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: تعداد مراکز ارایه دهنده خدمات درمان ناباروری طرف قرارداد در 3 ماه اول سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 55 درصد رشد داشته است و این امر در راستای افزایش سطح دسترسی بیماران برای دریافت خدمات تشخیص و درمانی بوده است. ازآنجایی که اکثر این مراکز جدید دراستان های کم برخوردار بوده است باعث دسترسی آسان بیمه شدگان به خدمات درمحل زندگی خود می باشد.

وی ادامه داد: خدمات درمان تخصصی ناباروری ART شامل خدمات IVF،IUI،ICSI،FET برای زوجین نابارور نشاندار شده بدون محدودیت در تعداد دریافت خدمات، با تعرفه 90 درصد سهم سازمان درمراکز درمان ناباروری توسط سازمان پرداخت می شود. ضمن اینکه میزان هزینه کرد برای این خدمات تخصصی در 3 ماه اول سال 1402 نسبت به 3 ماهه مشابه در سال 1401 به میزان 140 درصد رشد داشته است و این بیانگر افزایش دسترسی این بیماران برای دریافت خدمات درمان ناباروری بوده است.

آزادی تاکید کرد: دریافت داروهای تخصصی مرتبط با درمان ناباروری به تعداد 63 قلم دارو با پرداخت سهم سازمان 90 درصد در تعهد سازمان می باشد و زوجین با نشان ناباروری این داروها را با تجویز پزشکان متخصص ارولوژی ، زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی از کلیه داروخانه های طرف قرارداد کشور فقط با پرداخت 10 درصد فرانشیز دریافت می نماید. همچنین میزان هزینه کرد سازمان برای داروهای درمان ناباروری برای زوجین نشاندار شده در 3 ماه اول سال 1402 نسبت به 3 ماهه مشابه در سال 1401 به میزان 718 درصد رشد داشته است.

معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران اظهارداشت: زوجین ناباروری که درجهت خدمات درمان ناباروری به مراکز غیر طرف قرارداد مراجعه نموده اند، جهت جبران هزینه کرد در مراکز غیر طرف قرارداد سازمان برای دریافت هزینه پرداختی به صورت خسارت متفرقه، با مراجعه به ادارات کل بیمه سلامت استانی و با ارایه مستندات می توانند از این خدمات بهره مند شوند. لذا میزان هزینه کرد سازمان به صورت خسارت متفرقه درمان ناباروری ، در3 ماهه اول 1402 نسبت به 3 ماه مشابه در سال 1401 به میزان 155 درصد رشد داشته است.

آزادی گفت: جهت تشخیص علت ناباروری و درمان زوجین نابارور، به منظور آماده سازی برای باروری، حدود 20 عمل جراحی مرتبط با تشخیص و درمان نازایی طبق ضوابط سازمان با سهم سازمان 90 درصد تحت پوشش بیمه می باشد و بیماران فقط 10 درصد هزینه را پرداخت می نمایند. از سوی دیگر هزینه کرد سازمان برای این اعمال جراحی در 3 ماهه اول سال 1402 نسبت به 3 ماهه مشابه در سال 1401 به میزان 212 درصد رشد داشته است.

وی افزود: پرتال سازمان بیمه سلامت ایران به آدرس www.ihio.gov.ir دربخش مربوط به پوشش بیمه درمان ناباروری، برخی موارد در دسترس عموم مردم قرار می گیرد.

معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران درتوضیح بیشتر بیان کرد: در قسمت مراکز طرف قرارداد لیست مراکز درمان ناباروری طرف قرارداد سازمان به تفکیک استان، شهر، آدرس و شماره تماس مرکز در دسترس می باشد. همچنین در بخش مربوط به تعاریف، تعاریف مرتبط به ناباروری ثبت شده است.

آزادی گفت: در بخش مربوط  به ثبت شکایت و نظر سنجی، امکان ثبت نحوه ارایه خدمات و ثبت شکایات مهیا می باشد و بیمه شدگان می توانند نظرات یا شکایات خود را دراین قسمت از پرتال درسامانه ثبت نمایند. ضمن اینکه در بخش مربوط به نحوه ارایه خدمت فلوچارت راهنمای مراجعه زوجین نابارور جهت دریافت خدمات تشخیصی و درمان نابارروی به صورت برخورداری از پوشش بیمه ای به مراکز درمان نابارروی طرف قرارداد و مراکز غیرطرف قرارداد نمایش داده شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: