رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور؛

مبارزه با فرار مالیاتی حق ملت است / برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه به محملی برای اختفای فعالیت اقتصادی برخی صنوف تبدیل شده‌اند

  مبارزه با فرار مالیاتی حق ملت است / برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه به محملی برای اختفای فعالیت اقتصادی برخی صنوف تبدیل شده‌اند
کدخبر : 58531

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مبارزه با فرار مالیاتی را حق ملت می دانیم و با قطعیت مسیر استیفای حقوق حقه ملت، گسترش چتر حمایت از مردم و برقراری بیش از پیش عدالت در جامعه را دنبال می‌کنیم.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در نشست هم‌اندیشی واحدهای اجرایی بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی با اشاره به مصادیق فرار مالیاتی برخی نهادها در کشور گفت: نهاد مقدس صندوق قرض‌الحسنه سال‌ها خدمات ارزشمندی را به جامعه ارائه داده است اما متأسفانه امروز برخی از این صندوق‌ها به محملی برای اختفای فعالیت اقتصادی برخی صنوف تبدیل شده‌اند.

دکتر سبحانیان با بیان اینکه از مجموع سه هزار و 500 صندوق قرض‌الحسنه در کشور بالغ بر دو هزار و 500 صندوق بدون داشتن مجوز در حال فعالیت هستند، افزود: مجموع واریزی به حساب بانکی 20 عدد از این صندوق‌ها در سال 1400 حدود 69 هزار میلیارد تومان بوده است. تعداد هشت صندوق قرض‌الحسنه در سال  1402، 9 هزار و 500 دستگاه پوز در اختیار داشته‌اند و بخش قابل توجهی از این پوزها در فعالیت‌های اقتصادی‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که هیچ‌گونه شفافیتی برای نظام مالیاتی کشور ندارند.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بعد از انجام اقدامات بازرسی سازمان امور مالیاتی در استان‌ها به شدت از تعداد این قبیل کارت‌خوان‌ها که به نام صندوق‌های قرض‌الحسنه مشغول فعالیت بودند کاسته شده است، خاطرنشان کرد: در استان اصفهان در سال 1400، 250 صندوق بدون پرونده مالیاتی شناسایی شدند و 348 صندوق نیز دارای پنج هزار و 828 کارت‌خوان بودند و از این تعداد بیش از هزار دستگاه کارت‌خوان تنها به نام دو نفر ثبت شده‌اند.  

دکتر سبحانیان در ادامه با بیان آمار و اطلاعاتی از فرارهای مالیاتی شناسایی شده در برخی استان‌ها خاطرنشان کرد: در استان کردستان، یک فعال اقتصادی در حوزه خرید و فروش طلا با فرار مالیاتی بالغ بر 600 میلیارد تومان و یک شرکت با فرار مالیاتی بیش از 150 میلیارد تومان، در استان آذربایجان غربی، شش شرکت دلال در حوزه آهن قراضه با فرار مالیاتی بیش از 700 میلیارد تومان و در حوزه خرید و فروش رمز ارز فرار مالیاتی بالغ بر 400 میلیارد تومان، در استان قزوین از یک شرکت فعال خرید و فروش خودرو حدود 680 میلیارد تومان فرار مالیاتی و در استان‌های البرز و مرکزی هم فرار مالیاتی گسترده بیش از 260 میلیارد تومان برای دو شرکت شناسایی شد و در مرحله وصول مالیات قرار گرفت.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: در حوزه فولاد برای دو شرکت در آذربایجان شرقی و یک شرکت در زنجان بیش از 750 میلیارد تومان و در استان فارس برای فرار مالیاتی در حوزه فعالیت در صندوق‌های قرض‌الحسنه بیش از 240 میلیارد تومان برگ تشخیص صادر شده است. همچنین یک پرونده فاکتور فروشی در استان همدان به ارزش 12 هزار میلیارد تومان و دیگری در استان یزد به ارزش دو هزار و 800  میلیارد تومان با کمک نهادهای نظارتی مورد شناسایی قرار گرفت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: