مدیرعامل شرکت فولاد شادگان اعلام کرد

امکان تولید یک میلیون تن شمش فولاد

امکان تولید یک میلیون تن شمش فولاد
کدخبر : 58974

مدیرعامل شرکت فولاد شادگان با تشریح ماهیت شرکت صنعت فولاد شادگان و تبیین تاریخچه این شرکت به بررسی فراز و فرود فعالیت‌‌‌های این شرکت پرداخت.

 حسین کهزاد مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان از افتتاح فولاد‌‌‌سازی این شرکت در پایان سال خبر داد و گفت: تمام تلاشمان این است که تا پایان سال واحد فولادسازی با ظرفیت تولید « ۸۰۰‌هزار تن بیلت » که امکان تولید این محصول تا « یک میلیون تن » هم است را راه‌اندازی ‌‌‌کنیم و امیدواریم با همت و تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت صنعت فولاد شادگان به این امر مهم دست پیدا کنیم.

طرح تحقیقاتی شرکت صنعت فولاد شادگان از سال ۱۳۸۳ آغاز و در سال ۱۳۸۵ کلنگ زنی این شرکت صنعتی در شهرستان شادگان انجام شد.

کهزاد با بیان سختی‌‌‌های ابتدایی راه‌‌‌اندازی این شرکت گفت: متاسفانه در ابتدای کار؛ به دلیل کمبود نقدینگی دولت وقت، کار به خوبی پیش نرفت اما در نهایت به استناد مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۳، ایمیدرو ۶۵‌درصد از سهام این طرح را به شرکت فولاد خوزستان واگذار و مابقی آن را تحت مالکیت خود قرار داد. مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با اشاره به تلاش‌های شرکت فولاد خوزستان جهت رونق صنعت فولاد، ادامه داد: با تلاش‌های شرکت فولاد خوزستان پس از مالکیت این طرح و با سرمایه‌گذاری که در شهرستان شادگان انجام شد، در سال ۱۳۹۶ واحد احیای مستقیم شرکت صنعت فولاد شادگان راه‌اندازی شد. کهزاد گفت: در حال حاضر محصول تولیدی شرکت صنعت فولاد شادگان، آهن اسفنجی است که این محصول خوراک اصلی واحدهای فولادسازی است.

این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان راه‌اندازی نشده است، گفت: با توجه به این مساله، محصول آهن اسفنجی را در بورس‌کالا عرضه می‌‌‌کنیم و در نهایت، واحدهای فولادسازی، محصول تولید شده شرکت صنعت فولاد شادگان را خریداری و مصرف می‌کنند.

کهزاد در ادامه با اشاره به میزان تولید محصول آهن اسفنجی شرکت صنعت فولاد شادگان بیان کرد: تولید واحد آهن اسفنجی این شرکت « ۸۰۰‌هزار تن » است که خوشبختانه در این دو سال اخیر از ظرفیت اسمی عبور کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۰، « ۸۰۷‌هزار تن آهن اسفنجی » تولید شد که توانستیم از مرز «۸۰۰‌هزار تن» عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان از افتتاح فولاد‌‌‌سازی این شرکت در پایان سال خبر داد و گفت: تمام تلاشمان این است که تا پایان سال واحد فولادسازی با ظرفیت تولید « ۸۰۰‌هزار تن بیلت » که امکان تولید این محصول تا « یک میلیون تن » هم است، را راه‌اندازی ‌‌‌کنیم و امیدواریم با همت و تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت صنعت فولاد شادگان به این امر مهم دست پیدا کنیم.

۵شغل غیرمستقیم با ایجاد هر شغل مستقیم در صنعت فولاد

کهزاد با بیان اینکه در صنعت فولاد به ازای هر شغل مستقیمی که ایجاد می‌شود، بیش از پنج شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد، گفت: در حال حاضر با وجود واحد آهن اسفنجی و واحدهای ستادی شرکت صنعت فولاد شادگان، بیش از دو‌هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که با راه‌‌‌اندازی واحد فولادسازی برای بیش از ۷۰۰ نفر نیروی انسانی اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

حسین کهزاد با اشاره به اولویت شرکت صنعت فولاد شادگان در راستای ایجاد اشتغال در این شهرستان، گفت: یکی از رسالت‌های ما این است که علاوه بر اشتغال مستقیم که در شرکت صنعت فولاد شادگان رقم می‌زنیم، ایجاد اشتغال غیرمستقیم را هم دنبال کنیم و در این راستا به دنبال ایجاد اشتغال در شهرستان باشیم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با اشاره به موقعیت جغرافیایی شادگان جهت صادرات محصولات فولادی، اظهار کرد: شادگان به لحاظ موقعیت جغرافیایی استراتژیک، نزدیک به آب‌های آزاد است و با توجه به این مهم، برنامه اصلی هلدینگ فولاد خوزستان، بحث صادرات است. در این زمینه نقش اصلی صادرات در هلدینگ فولاد خوزستان به شرکت صنعت فولاد شادگان واگذار خواهد شد تا بتوانیم به واسطه این ظرفیت‌‌‌ها، کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاور دور را جزو هدف‌های اصلی صادرات قرار دهیم.

این مقام مسوول در صنعت فولاد گفت: در طرح فولادسازی که از محل فاینانس از سوی دولت برای ۸ طرح استانی لحاظ شده بود، شرکت صنعت فولاد شادگان از بین این ۸ طرح فولادی تنها شرکتی بود که توانست مازاد فاینانس خود را تبدیل به طرح کند‌‌‌ و در این راستا قرارداد ببندد.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان افزود: در این زمینه قراردادی در بحث اسلب عریض منعقد کردیم و همچنین توانستیم بخش مهمی از تجهیزات سالن ذوب را با شرکت دانیلی ایتالیا قرارداد ببندیم که عمده تجهیزات آن به گمرک رسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با بیان اینکه مناقصات اجرای این طرح در حال انجام است، گفت: برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌ایم که اگر مجوز اجرای آن صادر شود، امسال عملیات اجرای این طرح را با ظرفیت « یک میلیون و ۲۰۰‌هزار تن اسلب عریض» آغاز کنیم.

از دست رفتن بیش از ۴ ماه از تولید به دلیل محدودیت‌های برق و گاز

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با اشاره به دغدغه اصلی فولادسازان در سال‌های اخیر اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی فولادسازان در سال‌های اخیر، کمبود انرژی است. متاسفانه در فصل تابستان با کمبود برق و در فصل زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم که مجموعا بیش از ۴ ماه از تولید را به دلیل محدودیت‌ها از دست می‌دهیم. کهزاد افزود: امسال با کمبود برق بسیار زیادی مواجه شده‌ایم. در همین راستا برق شرکت فولاد خوزستان بیش از یک ماه قطع بوده و هیچ تولیدی نداشته است که این امر خسارت بسیار زیادی را به صنعت فولاد وارد خواهد کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه در این ایام که به دلیل محدودیت برق با رکود بازار و در نتیجه کمبود نقدینگی روبه‌رو هستیم، دولت قیمت گاز را دو برابر کرده که این موضوع فشار زیادی به صنعت فولاد وارد و طرح‌‌‌های توسعه را با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با بیان اینکه در سال‌های اخیر برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌هایی جهت توسعه ظرفیت‌‌‌های تولیدی فولاد در این شرکت اجرا شده است، گفت: « طرح اسلب عریض با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰‌هزار تن » که مجموعا تولید محصول نهایی فولاد شادگان را به « ۲ میلیون تن » در سال خواهد رساند یکی از این اقدامات است.

کهزاد افزود: همچنین در بحث « احیای مستقیم واحد یک میلیون و ۷۶۰‌هزار تنی » به تولیدات و کارخانه‌های فولاد شادگان اضافه خواهد شد و به این ترتیب تولید «آهن اسفنجی شرکت به بیش از ۵/ ۲ میلیون تن » در سال می‌رسد.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان ادامه داد: برنامه‌ریزی جهت « راه‌اندازی واحد آهک با ظرفیت تولید ۲۰۰‌هزار تن در سال » را انجام داده‌ایم که در حال انجام مراحل نهایی مناقصه آن هستیم و به زودی اسناد مناقصه آن منتشر خواهد شد.

کهزاد گفت: با توجه به محدودیت‌های برق که گریبان گیر صنعت فولاد شده است، شرکت صنعت فولاد شادگان احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت اسمی ۳۶۰ مگاوات را در دستور کار خود قرار داده که اسناد مناقصه آن هفته گذشته منتشر شده است و این قرارداد به صورت B.O.T منعقد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان ادامه داد: پروژه ساخت نیروگاه ۳۶۰ مگاوات ذیل تفاهم نامه میان وزارت نیرو و وزارت صمت برای احداث ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه قرار دارد.

کهزاد بیان کرد: افزایش ظرفیت واحد « احیای مستقیم از ۸۰۰‌هزار تن به یک میلیون و ۱۰۰‌هزار تن » از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسوول در راستای بحث محیط‌زیست و با اشاره به فضای سبز شرکت صنعت فولاد شادگان، اظهار کرد: در گذشته مجموع فضای سبز فولاد شادگان ۲ هکتار بوده که خوشبختانه در فاز اول توسعه فضای سبز با مساحت ۱۳ هکتار به اتمام رسانده‌ایم. همچنین فاز دوم فضای سبز شرکت صنعت فولاد شادگان با مساحت ۱۰ هکتار در حال برگزاری مناقصه است.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان از ایجاد فاز سوم فضای سبز در شهرستان شادگان و انجام طراحی این پروژه خبر داد و گفت: بنا داریم با اخذ مجوزهای لازم؛ فاز سوم فضای سبز در شهرستان شادگان را اجرایی کنیم تا یک محیط متنوع و دیدنی را برای تفریح مردم شادگان ایجاد کرده باشیم.

وی با اشاره به اقدامات این شرکت در راستای مسوولیت‌‌‌های اجتماعی، بیان کرد: یکی از اقدامات ویژه‌ای که شرکت صنعت فولاد شادگان در حال انجام آن است احداث درمانگاه تخصصی در این شهرستان است تا مردم شادگان برای مسائل پزشکی به شهرهای اطراف مراجعه نکنند.

کهزاد با اشاره به همکاری شرکت صنعت فولاد شادگان با شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، گفت: یکی از اولویت‌های کشور در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان این است که باید از این شرکت‌ها حمایت کرد. در همین راستا؛ طرح‌های مثبتی را با این شرکت‌ها پیش برده و وارد فاز اجرایی آنها شده‌ایم که یکی از جدید‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرا، برگرداندن ضایعات تولید به چرخه تولید است.

وی ادامه داد: کارهای تحقیقاتی طرح اولیه این پروژه انجام شده است و به‌‌‌زودی نتیجه آن نهایی می‌شود و در همین راستا؛ شرکت صنعت فولاد شادگان اولین شرکتی خواهد بود که میزان ضایعات آن در تولید به صفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان از راه‌اندازی فولادسازی خبر داد و گفت: برنامه راه‌اندازی فولادسازی به این ترتیب است که در مهر ماه First Arc   را خواهیم داشت، در انتهای آبان ماه واحد اکسیژن راه‌اندازی خواهد شد، در آذر ماه First Melt را خواهیم داشت و نهایتا در انتهای اسفند ماه First Cast  انجام و عملا کارخانه وارد فاز تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با بیان اینکه با مراکز علمی در حال همکاری جهت فولاد سبز هستیم، گفت: در همین راستا؛ با دانشگاه امیرکبیر شهرستان ماهشهر، در راستای فولاد سبز قرارداد تحقیقاتی بسته‌‌‌ایم که در این زمینه پیشتاز عمل کرده‌‌‌ایم.

کهزاد افزود: با توجه به اینکه تهیه هیدروژن با استفاده از الکترولیز آب هنوز اقتصادی نیست، استفاده از هیدروژن درکارخانه‌‌‌ها هنوز عملیاتی نشده است.

وی در این باره گفت: با توجه به اینکه در اطراف شرکت صنعت فولاد شادگان واحدهای پتروشیمی مشغول به کار هستند و هیدروژن به عنوان گاز مازاد این پتروشیمی‌‌‌هاست در همین راستا با دانشگاه امیرکبیر ماهشهر پروژه تحقیقاتی برای انتقال هیدروژن به فولاد شادگان منعقد کرده‌‌‌ایم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با اشاره به اینترنت اشیا (IOT) اظهار کرد: جهان به سمت انقلاب صنعتی پنجم حرکت کرده است اما متاسفانه در کشور ما اقدام تاثیرگذاری در این زمینه انجام نشده است.

کهزاد افزود: شرکت صنعت فولاد شادگان در این زمینه به سوی انقلاب صنعتی چهارم حرکت کرده و با شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان جهت حرکت صنعت فولاد شادگان به سمت فولاد هوشمند و اینترنت اشیا قراردادی را منعقد کرده است.

وی در ادامه گفت: کارهای مقدماتی و تحقیقاتی این پروژه‌ها در حال انجام است و به زودی این کار شروع خواهد شد و در این زمینه هم می‌توان گفت که شرکت صنعت فولاد شادگان یکی از شرکت‌های پیشرو در انقلاب صنعتی چهارم در کشور است.

این مقام مسوول در صنعت فولاد با اشاره به برگزاری نخستین همایش ارزیابی عملکرد مجتمع‌های هفتگانه فولادی شرکت ملی فولاد ایران به میزبانی شرکت صنعت فولاد شادگان، گفت: سال گذشته، برای نخستین بار این همایش به میزبانی شرکت صنعت فولاد شادگان برگزار شد که شرکت صنعت فولاد شادگان موفق به کسب تندیس رتبه برتر در شاخص تولید نسبت به ۷ طرح استانی شد و همچنین موفق به کسب رتبه اول توسعه منابع انسانی در این جشنواره شد.

وی افزود: در همین راستا؛ مناقصه‌ای جهت ساخت تجهیزات موردنیاز شرکت صنعت فولاد شادگان مشروط بر احداث کارگاه‌های صنعتی در شهرک صنعتی شادگان برگزار کردیم که این مناقصه برگزار شد و یکی از شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان به نام شرکت تافکو برنده این مناقصه شد. همچنین مناقصه احداث کارگاه آن در حال انجام است و به زودی ساخت این کارگاه در شهرک صنعتی شادگان شروع می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای با آموزشگاه‌‌‌های فنی و حرفه‌‌‌ای شهرستان شادگان منعقد کرده‌‌‌ایم، گفت: در راستای کسب مهارت در زمینه‌‌‌های موردنیاز فولاد و شهرک صنعتی، با آموزشگاه فنی و حرفه‌ای جهت آموزش به جوانان این منطقه تفاهم نامه‌‌‌ای را امضا کرده‌‌‌ایم تا برای آموزش و کسب مهارت‌‌‌های لازم به این آموزشگاه‌‌‌ها مراجعه کنند و در آینده بتوانند نیازهای شرکت فولاد‌‌‌، شهرک صنعتی و کارگاه‌‌‌های مستقر در شهرستان شادگان را برآورده کنند.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در پایان از قرارداد با باشگاه فولاد خوزستان جهت حمایت از کارکنان، نوجوانان و جوانان شهرستان شادگان در راستای ایجاد شور و نشاط در بین مردم این شهرستان خبر داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: