مدیرعامل آهن و فولاد الماس آرتاویل:

پروژه آهن اسفنجی آرتاویل با سرعت و جدیت در حال ساخت است

پروژه آهن اسفنجی آرتاویل با سرعت و جدیت در حال ساخت است
کدخبر : 59045

مهندس حسن اصغرزاده، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل عنوان کرد: این پروژه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آهن اسفنجی کلید خورده و جزو ۴۸ پروژه‌ پیشران پیشرفت کشور است که در استان اردبیل واقع شده است.

وی اظهار داشت: شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی چادرملو و ایریتک سهامداران این شرکت هستند و در این پروژه سرمایه گذاری کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل در ادامه به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی پروژه تا به امروز اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۷۸ درصد وزن پروژه را خرید تجهیزات و ماشین آلات از منابع داخلی و به خصوص خارجی تشکیل می‌دهد که تاکنون حدود ۹۰ درصد خریدها انجام شده و در حال ترخیص کالاها در گمرک شهر اردبیل و شهید رجایی بندرعباس هستیم و تا چند ماه آینده به طور کامل وارد سایت می‌شوند و نصب آن‌ها آغاز خواهد شد. در یک سال گذشته بیشترین پیشرفت در زمینه سیویل (CIVIL) و احداثات ساختمان و در خریدهای داخلی صورت گرفته و مابقی خریدها در حال نهایی شدن هستند.

اصغرزاده در ادامه افزود: احداث ساختمان، انجام خریدهای داخلی و خارجی، تامین نقدینگی، تامین تجهیزات، زیرساخت‌ها و… از جمله مهم‌ترین اقدامات این شرکت در یک سال گذشته به‌شمار می‌رود. در برخی از خریدها و تامین کالاها مشکلاتی از سوی پیمانکار وجود داشت که در حال مذاکره هستیم تا با حل مباحث نقدینگی، پروژه با سرعت بیشتر پیش رود.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری در این پروژه اظهار داشت: مبلغ کل سرمایه‌گذاری برای تکمیل پروژه آهن و فولاد الماس آرتاویل ۱۱۴ میلیون یورو برآورد شده که تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است. همچنین مقرر شده طی ماه‌های آینده با مساعدت سهامداران عمده (شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، چادرملو و ایریتک) نزدیک به یک هزار میلیارد تومان دیگر به پروژه تزریق مالی انجام گیرد که در پیشرفت پروژه تاثیر قابل توجهی خواهد داشت و پیشرفت تا ۶۰ درصد در دسترس خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل گفت: با توجه به منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و تاکید سهامداران، در تامین تجهیزات و ماشین آلات تلاش مدیریت شرکت بر آن بوده تا جایی که امکان دارد از منابع داخلی استفاده شود و در صورتی که امکان تامین از منابع داخلی وجود نداشت، مجوزهای لازم از مراجع ذیربط جهت واردات و ترخیص کالا دریافت شده است.

اصغرزاده ضمن اشاره به مذاکرات مکرر و مدام با وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در تامین خوراک پروژه، اذعان داشت: بحث تامین گاز پروژه حل و فصل و نهایی شده و با اخذ مجوزهای لازم، در حال انتخاب مشاور و پیمانکار هستیم تا این موضوع هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

وی افزود: در بحث تامین برق نیز اقدمات مؤثری انجام گرفته و طی مکاتبات و مذاکراتی که با شرکت برق اردبیل انجام گرفته، ۲۵ مگاوات برق مورد نیاز کارخانه از درگاه‌ها و مسیرهای مختلف تامین خواهد شد. در بحث آب که با کمبود بسیاری در کل کشور مواجه هستیم، شرکت برنامه‌ریزی کرده تا آب مورد نیاز خود را از محل تصفیه ۲ میلیون متر مکعب پساب اردبیل تامین کند و مجوزهای لازم در این خصوص اخذ شده است. در همین راستا، موضوع خطوط ۱۲ کیلومتری انتقال پساب اردبیل جهت تامین آب پروژه آهن اسفنجی آرتاویل در حال نهایی شدن است و برآورد می‌شود حداکثر تا پایان شهریور ماه پیمانکار آن تعیین شود.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل تاکید داشت: احداث و بهره برداری از تصفیه خانه جهت تصفیه پساب اردبیل در محل سایت پروژه تا دو سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی یکی از چالش‌های مهم صنعت فولاد در کشور و به خصوص استان اردبیل را تامین ماده اولیه عنوان کرد و گفت: جهت تامین ماده اولیه تولید آهن اسفنجی، شرکت چادرملو به عنوان یکی از سهامداران این پروژه، تعهد کرده نیمی‌از گندله مورد نیاز خطوط تولید را تامین کند و مابقی آن از سایر تولیدکنندگان مواد اولیه مثل صبانور که جزو شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است، تهیه خواهد شد. بالغ بر ۷۰۰ هزار تن مواد اولیه فولادسازی استان اردبیل از سایر استان‌ها تامین می‌شود؛ بنابراین احداث کارخانه تولید مواد اولیه فولادسازی و تکمیل زنجیره فولاد در استان، کمک شایانی به شرکت‌های حاضر در این صنعت می‌کند و اقتصاد استان را رونق خواهد بخشید.

اصغرزاده در خاتمه گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود با راه‌اندازی این پروژه، بالغ ‌بر ۵۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم در استان اردبیل صورت گیرد و فرزندان این سرزمین مشغول به کار و فعالیت شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید