مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند مطرح کرد:

احداث خط ریلی شلمچه ـ بصره، جمهوری اسلامی ایران را قدرتمند خواهد کرد

احداث خط ریلی شلمچه ـ بصره، جمهوری اسلامی ایران را قدرتمند خواهد کرد
کدخبر : 59046

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، گفت: در صورت راه‌اندازی کریدور زمینی «مقاومت» منافع ژئوپلتیک ایران و عراق کاملاً تأمین خواهد شد و دسترسی ایران به دریای مدیترانه، جمهوری اسلامی را کاملاً قدرتمند و غیرقابل مهار خواهد کرد.

در آئین کلنگ‌زنی احداث ایستگاه راه‌آهن شلمچه و آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن شلمچه ـ بصره اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل اهمیت خط ریلی شلمچه به بصره، اتصال مستقیم راه‌آهن ایران به عراق است و از سوی دیگر عراق با استفاده از این خط ریلی می تواند به آسیای میانه، روسیه و چین متصل شود.

زارعی با بیان اینکه اتصال عراق به سه نقطه مختلف جغرافیایی، مزیت‌های اقتصادی و تجاری و سیاسی فراوانی برای این کشور به همراه خواهد آورد، گفت: چین سرمایه‌گذاری اقتصادی سنگینی در عراق انجام داده و با توجه به جمعیت جوان عراق و منابع نفت و گاز فراوان این کشور، دسترسی ریلی و امن چین به عراق از طریق ایران برای این کشور کاملا حائز اهمیت است.

وی، با اشاره به ارتقاء جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران در غرب آسیا به واسطه احداث و اتصال این خط آهن، تصریح کرد: عراق در تلاش است از بندر فاو و ام‌القصر خط ریلی، آزاد‌راه و خط لوله صادرات نفت و گاز به ترکیه احداث کند. بر همین اساس لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی کشورمان با عراق محسوس است و برای جایگزینی مناسب این مسیر ایران باید همکاری‌های اقتصادی خود با عراق را افزایش دهد. مسیر جایگزین مناسب برای این مسیر، ایجاد یک خط ریل ساحلی از بندر چابهار تا بندرعباس و سپس تا بندر بوشهر، ماهشهر و در نهایت خرمشهر، شلمچه و بصره است. لذا عراق می تواند از این مسیر ریلی برای انتقال انواع بار و کالا از قلب عراق تا فاو و آسیای جنوب شرقی استفاده کند و سپس با تکمیل مسیر ریلی خود، بار و مسافر به سوریه، لبنان و قلب اروپا منتقل کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: این کریدور بخشی از دالان مقاومت خواهد بود که ایران را به عراق و بنادر سوریه و لبنان متصل می کند.

زارعی با بیان اینکه این کریدوری است که شهید حاج قاسم سلیمانی برای شکل‌گیری و تثبیت آن مجاهدت فراوانی صورت داد و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تروریستی آمریکا در غرب آسیا با هدف جلوگیری از شکل‌گیری آن صورت می‌گیرد، یادآور شد: کریدور زمینی «مقاومت» در صورت راه‌اندازی، منافع ژئوپلتیک ایران و عراق را تامین و دسترسی ایران به دریای مدیترانه جمهوری اسلامی را کاملا قدرتمند و غیرقابل مهار خواهد کرد.

وی، خاطرنشان کرد: ایجاد خط ریلی از شلمچه به بصره، در آینده اتصال ایران به خط ریلی کشورهای جنوب خلیج فارس را نیز ممکن می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، ایران به عراق متصل شده و سپس از طریق خطوط ریلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عربستان و بنادر آن در دریای سرخ و سپس قاره آفریقا دسترسی خواهد داشت، بیان کرد: شکل‌گیری این مسیر مزایای زیادی برای چین خواهد داشت و وزن ایران را در مناسبات بین‌المللی بیش از گذشته افزایش خواهد داد.

زارعی اضافه کرد: افتتاح راه آهن شلمچه به بصره اولین قطعه پازل، برای ایجاد تمامی شبکه‌های ریلی مهم است؛ لذا علیرغم تمامی مشکلات اقتصادی و سیاسی، ایران و عراق باید عزم خود را برای تکمیل شبکه‌های ریلی ذکر شده جزم کنند تا در آینده جایگاه برتر را در غرب آسیا داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برادران عراقی باید توجه داشته باشند که ترکیه اهداف توسعه طلبانه‌ای را در شمال عراق دنبال کرده و به طور مرتب تمامیت ارضی این کشور را با حضور نظامیان خود در خاک عراق نقض می کنند، اظهار داشت: سدسازی‌های گسترده ترکیه بر روی دجله و فرات امنیت آبی مردم عراق و آینده بسیاری از صنایع و کشاورزی و دامپروری را در این کشور به خطر انداخته همچنین حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی، خصوصا داعش برای بیش از یک دهه، امنیت و ثبات عراق را برای مدت‌ها به چالش کشید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، با تأکید بر این موضوع که جمهوری اسلامی ایران به حل این چالش‌ها به کشور دوست و برادر عراق کمک کرد، یادآور شد: افزایش وابستگی اقتصادی عراق به ترکیه برای صادرات و واردات انواع کالا و انرژی یک خطای استراتژیک و جبران ناپذیر است که با توجه به سیاست تهاجمی و غیردوستانه این کشور در قبال سوریه و عراق پیامدهای مخربی برای هر دو کشور خواهد داشت. بنابراین تنها شکل گیری شبکه کریدوری از بندر چابهار تا شلمچه و سپس بصره تا کربلا و سوریه و لبنان از یکسو و کشورهای جنوب خلیج فارس و سپس آفریقا از سوی دیگر، آینده ای ایمن و روشن را برای ایران و عراق رقم خواهد زد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: