بررسی قیمت خودروهای مونتاژی نشان می دهد

خودروهایی که صاحبان خود را نقره داغ می کنند

خودروهایی که صاحبان خود را نقره داغ می کنند
کدخبر : 59117

قیمت بازاری خودرو از ابتدای سال جاری روند نزولی به خود گرفته است. افت قیمت خودرو در بازار به میزانی بوده که قیمت برخی خودروها در بازار به قیمت کارخانه ای نزدیک شده است. این نشانه خوبی برای صاحبان این خودروها نیست. زیرا زمانی مصرف کنندگان به بازار خودرو به چشم پناهگاه سرمایه های خود نگاه می کردند.

 بررسی قیمت های بازاری خودرو از نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه ای برخی خودروها حکایت دارد. ام وی ام X55 پرو، فونیکس FX، ام وی ام X22، جک S3، تیگو 8 پرومکس و ام وی ام X22 پرو، خودروهایی هستند که قیمت کارخانه ای آنها به قیمت های بازاری نزدیک شده و فاصله قیمتی آنها در بازه ای حدود 20 میلیون و 500 هزار تومان تا حول و حوش 79 میلیون تومان نوسان دارد.

با توجه به فاصله اندکی که میان قیمت کارخانه و بازار آنها وجود دارد به نظر می رسد دارندگان این خودروها نقره داغ شدند.

نزدیک شدن قیمت بازاری و کارخانه ای خودرو، نشان می دهد بازار خودرو دیگر همانند گذشته پناهگاه امنی برای سرمایه گذاری نیست. بنابراین این اتفاق می تواند زنگ خطر را برای سرمایه گذارانی که سرمایه خود را به خودرو تبدیل کرده بودند تا بتوانند در مقابل رشد نرخ تورم از سرمایه خود محافظت کنند، به صدا در آورده است. سرمایه گذاران برای اینکه بتوانند همچنان از بازار خودرو به عنوان پناهگاه استفاده کنند باید در انتخاب محصول دقت کنند. کاهش برخی قیمت خودروها در بازار و نزدیک شدن به قیمت کارخانه گویای این نکته است که دیگر همانند گذشت خرید هر خودروی سرمایه گذاری را تضمین نمی کند.

پیش بینی می شود چنانچه واردات خودروهای صفر کیلومتر به بازار عملیاتی شود، ریزش قیمت خودرو به جان خودروهای وارداتی حاضر در بازار نیز بیفتد. البته فراموش نکنیم افت قیمت خودروهای وارداتی باز هم می تواند بازار خودروهای مونتاژی چینی را تحت تاثیر قرار داده و کاهش بیشتر قیمت این خودروها را در بازار رقم بزند.

اگر سیاست گذار بتواند خودروهای وارداتی دست دوم را نیز به بازار تزریق کند آنگاه قیمت بازاری محصولات پرتیراژ داخلی هم رقیب سفت و سختی پیدا می کند و فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه این خودروها نیز کاهش پیدا می کند.

متقاضیان می توانند ام وی ام X55 پرو را با پرداخت حدود یک میلیارد و 270 میلیون تومان در بازار خریدارای کنند. قیمت کارخانه ای خودرو یک میلیارد و 249 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است. بنابراین فاصله قیمتی میان آنها تنها 20 میلیون و 500 هزار تومان است.

فونیکس FX نیز با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و 750 میلیون تومان در بازار حاضر است. اما قیمت این خودروی موننتاژی چینی در مبدا یک میلیارد و 724 میلیون تومان است. فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه نزدیک به 26 میلیون تومان برآورد می شود.

ام وی ام X22 نیز فاصله قیمتی بازار و کارخانه خود را به حوالی 65 میلیون تومان رسانده است. این خودرو با قیمت حدود 700 میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده اما خریداران برای دریافت این خودرو از شرکت باید حدود 635 میلیون تومان به حساب خودروساز واریز کنند.

جک S3 نیز با قیمت حول و حوش 980 میلیون تومان در بازار داد و ستد می شود اما شرکت تولید کننده برای واگذاری آن به خریداران مبلغ 910 میلیون تومان دریافت می کند. بنابرانی فاصله بازار و کارخانه این خودرو به نزدیکی 70 میلیون تومان رسیده است.

فاصله قیمتی بازار و کارخانه تیگو 8 پرومکس و ام وی ام X22 پرو نیز به ترتیب به 71 میلیون تومان و 79 میلیون تومان رسیده است. متقاضیان می توانند تیگو 8 پرومکس را با قیمتی حدود دو میلیارد و 450 میلیون تومان از بازار خریداری کنند و قیمت بازاری ام وی ام X22 پرو نیز حول و حوش 785 میلیون تومان از سوی فروشندگان اعلام شده است.

البته فراموش نکنیم همچنان وضعیت بازارهای عمومی کشور شکننده است و چنانچه بار دیگر سایه اخبار بد سیاسی بر سر اقتصاد سنگینی کند یا دیگر سیگنال های منفی به بازارهای عمومی از جمله بازار خودرو مخابره شود، شاهد تغییر مسیر نمودار قیمت خودروها در بازار خواهیم بود. این به معنای آن است که دره قیمتی میان کارخانه و بازار عمیق تر خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: