تأمین‌اجتماعی مکلف به برقراری بیمه شاغلان کسب‌وکارهای مجازی با استفاده از تمامی راهکارهای قانونی است

تأمین‌اجتماعی مکلف به برقراری بیمه شاغلان کسب‌وکارهای مجازی با استفاده از تمامی راهکارهای قانونی است
کدخبر : 59350

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در دهمین جلسه شورای معاونین این سازمان، با تأکید بر اصل ۲۹ قانون اساسی و حق بهره‌مندی همگانی از پوشش بیمه‌ای که می‌بایست با استفاده از تمامی راهکار‌های قانونی، برای عموم مردم برقرار شود؛ گفت: توسعه پوشش بیمه‌ای به همه شاغلان، مأموریت قانونی و اولویت سازمان تأمین‌اجتماعی است و ما آمادگی و برنامه لازم را برای پیگیری و برقراری پوشش بیمه‌ای شاغلان کسب‌وکارهای حوزه فضای مجازی و شاغلان سکوهای (پلتفرم‌‌ها) مختلف این حوزه در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و سایر خدمات اینترنتی در دستور کار داریم. به صراحت اعلام می‌کنیم که بر اساس قانون به سراغ این کسب‌وکارها خواهیم رفت و نمی‌گذاریم حق شاغلان ضایع شود. کسانی که در این حوزه‌ها مشغول به کار هستند، باید خودشان و خانواده‌شان در برابر شرایط سخت، بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی و بازنشستگی بتوانند از مواهب بیمه‌ای استفاده کنند و به همین منظور موضوع را به جدیت پیگیری می‌کنیم و به سراغ سایر بخش‌ها و مشاغل فاقد پوشش بیمه‌ای نیز خواهیم رفت.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در این جلسه با اشاره به تکلیف اصل 29 قانون اساسی در زمینه توسعه پوشش بیمه به همه آحاد جامعه گفت: بیمه حقی همگانی است و ما متکفل آن هستیم و در قبال آن وظیفه داریم. اولویت تعهدات بین‌النسلی که در سیاست‌های ابلاغی هم جزو تکالیف اصلی ماست، نه‌تنها از اولویت تعهدات به‌روز کمتر نیست، بلکه بیشتر هم هست.

وی تأکید کرد: منابع پایدار را باید در خود نظام بیمه‌ای جستجو کنیم و توسعه پوشش بیمه‌ای، مهم‌ترین راهبرد و مؤلفه‌ای است که ما را به سمت پایداری منابع می‌برد. اگر با توسعه پوشش بیمه‌ای و شناسایی و بیمه اقشار جدید، نسبت پشتیبانی را به ثبات برسانیم و حتی افزایش دهیم، صمن انجام تکلیف خود در زمینه بیمه همگانی، به سمت پایداری منابع نیز خواهیم رفت.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان این که در حوزه کسب‌وکارهای رسمی بالغ بر 5 میلیون نفر بیمه‌نشده در کشور داریم، گفت: نزدیک به سه تا چهار میلیون نفر از افراد بیمه‌نشده در قالب سکوها یا پلتفرم‌های مجازی مانند تاکسی‌های اینترنتی و انواع خدمات و کسب‌کارهای اینترنتی شاغل هستند که برای بیمه شدن این گروه، نباید با توقف در تعریف روابط کار بین کارگر و کارفرما، کار را متوقف کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: بیمه کردن افرادی که در حوزه کسب‌وکارهای فضای مجازی و پلتفرم‌ها فعال هستند را وظیفه خودمان می‌دانیم و به سراغ آنها خواهیم رفت. اجازه نمی‌دهیم افرادی که در این حوزه‌ها فعال هستند از مواهب بیمه‌ای محروم باشند. افراد فاقد پوشش بیمه‌ای که در سکوهای فضای مجازی شاغل هستند باید به حق خودشان که حق بیمه شدن است توجه داشته باشند و با بهره‌مندی از حق بیمه بتوانند از مواهب آن استفاده کنند.

موسوی افزود: به صراحت اعلام می‌کنیم که ما بر اساس قانون به سراغ این افراد خواهیم رفت و نمی‌گذاریم حق کسی ضایع شود. کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، باید خودشان و خانواده‌شان در برابر شرایط سخت، بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی و بازنشستگی بتوانند از مواهب بیمه‌ای استفاده کنند و به همین منظور موضوع را  به جدیت پیگیری می‌کنیم و به سراغ سایر بخش‌ها و مشاغل فاقد پوشش بیمه‌ای نیز خواهیم رفت.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: باید به سمت خوداظهاری برویم و از نظر فنی و تکنیکی بستری فراهم کنیم تا خود افراد بتوانند بیمه نشدن خود را حتی با یک پیامک و بدون نیاز به مراجعه حضوری اظهار و اعلام کنند. باید از ظرفیت‌های فضای مجازی و ارتباط الکترونیک و نظارت مردمی برای توسعه پوشش بیمه استفاده کنیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: