فولاد کردستان

پروژه‌های پیشران قروه و بیجار؛ تکمیل‌کننده زنجیره فولاد کردستان

پروژه‌های پیشران قروه و بیجار؛ تکمیل‌کننده زنجیره فولاد کردستان
کدخبر : 59475

موضوع تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان در سال ۹۴ برنامه‌ریزی شد، سه سال بعد در راستای اجرای این برنامه، شرکت صنایع فولاد کردستان با محوریت ایمیدرو تاسیس شد و نهایتا با ورود هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و تملک مجموع ۵۶ درصدی سهام آن توسط گروه شرکت‌های هلدینگ، روند اجرای پروژه‌های شرکت که در زمره ۴۸ پروژه مهم پیشران اقتصادی کشور قرار دارند، شتاب بیشتری گرفت. در ادامه مطلب، به روند شکل‌گیری صنایع فولاد کردستان و وضعیت اجرای پروژه‌های آن در گفتگو با مدیرعامل شرکت، پرداخته شده است.

محمدرضا احمدی در این گفتگو  اظهار کرد: پیرو سفر استانی معاون اول محترم رئیس جمهور در سال ۱۳۹۴ موضوع تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان برنامه‌ریزی شد و به دنبال آن ایمیدرو مامور شد تا زنجیره فولاد را در این استان تکمیل کند. مطالعات اولیه توسط شرکت فولاد تکنیک انجام و در ابتدای امر هم قرار شد کار بخش معادن، کنسانتره و گندله در بیجار انجام شود و بخش دوم که درارتباط با تکمیل زنجیره احداث پروژه آهن اسفنجی و فولادسازی در شهرستان قروه بود، اجرایی شود.

وی ادامه داد: مطالعات بسیاری از نظر امکان‌سنجی اقتصادی پروژه و به‌خصوص جانمایی آن انجام شده است. در ادامه با توجه به جمیع جهات و برنامه هایی که در وزارت صمت سیاستگذاری شد. اجرای این طرح به جایی رسید که یک مدول ۶/۱ (یک و شش دهم) میلیون تنی آهن اسفنجی در شهرستان بیجار و یک واحد فولادسازی یک میلیون تنی در شهرستان قروه احداث شود. این موضوع از سوی وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به ایمیدرو ابلاغ شد.

احمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه تکمیل زنجیره فولاد به عهده ایمیدرو گذاشته شده و طرح تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان تعریف شده بود، پیشنهاد بنده به عنوان مجری آن طرح این بود که این فعالیت به صورت یک شرکت در قالب سهامداری و سهامدارانی که بتوانند تامین خوراک کنند و این زنجیره را تکمیل کنند، انجام شود.

احمدی افزود: این پیشنهاد به رئیس هیات عامل وقت ایمیدرو ارائه شد و نهایتا در اردیبهشت‌ ماه سال ۹۷ در استانداری کردستان هیات موسس شرکت صنایع فولاد کردستان صورت‌جلسه‌ای را امضا کردند و منتج به این شد که شرکت صنایع فولاد کردستان با سهام ۴۴ درصدی ایمیدرو، ۲۰ درصدی یک مجموعه اقتصادی از کمیته امداد به نام (توسعه و تجزیه معادن امداد)، ۲۰ درصدی شرکت توسعه معدنی وصنعتی صبانور و ۱۶ درصدی شرکت کیمیا معادن سپاهان، تاسیس گردد.

 

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در ادامه عنوان کرد: در فعالیت اولیه شرکت بحث مطالعات فنی و اقتصادی برای پروژه انجام شد. اسناد مناقصه و انتخاب مشاور برای این مناقصه‌ها صورت گرفت وطی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ تمام کارهای مربوط به مجوزهایی که باید برای زیرساخت‌ها و محیط زیست و … دریافت می‌شد، اتفاق افتاد و افزایش سرمایه شرکت از ۱۰ میلیارد تومان به ۲۲۰ میلیارد تومان به ثبت رسید.

احمدی ادامه داد:‌ در روند افزایش سرمایه، کمیته امداد تمایلی برای ادامه مشارکت نشان نداد و با پیگیری‌هایی که انجام گرفت، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تمایل داشتند که در این بخش مشارکت کنند و سهام آن شرکت‌هایی که در افزایش سرمایه شرکت نکرده بودند را تامین و سهام ان ها را خریداری کنند. با پیگیری‌هایی که انجام شد، در مهرماه ۱۴۰۰ این اتفاق افتاد و شرکت صنایع فولاد کردستان با ترکیب ۴۴ درصد ایمیدرو، ۲۰ درصد شرکت تجلی معادن و فلزات و ۳۰ درصد صبانور و ۶ درصد شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با ترکیب جدید شکل گرفت .

او افزود: اسناد مناقصه دو مرحله ای با ارزیابی کیفی در سال ۱۳۹۸ برای مناقصه گران توزیع  پیمانکاران پروژه‌ها انتخاب شدند. ماحصل برگزاری آن مناقصه انتخاب شرکت های فولاد تکنیک و MME جهت احداث پروژه آهن اسفنجی و نیز شرکت ایریتک جهت فولادسازی قروه برنده مناقصه شدند. خوشبختانه تاکنون مشارکت فولاد تکنیک و MME که پروژه‌ی احیا مستقیم یا همان آهن اسفنجی را در شهرستان بیجار پیگیری می‌کنند، از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار بوده است. در حال حاضر عملیات فونداسیون و بتن‌ریزی این پروژه با توجه به قرار گرفتن در فصل خوب سال انجام شده است. در حال حاضر به میزان ۱۴۰۰ مترمکعب در بخش مخازن روزانه، بتن‌ریزی انجام شده و حدود ۱۵۰۰ مترمکعب در فونداسیون ریفرمر و ۱۲۰۰ مترمکعب هم در بخش شمع‌کوبی ریفرمر، بتن‌ریزی‌ها اتفاق افتاده است. همچنین بخش شمع‌کوبی و بتن‌ریزی کوره‌ها هم در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در بخش آهن اسفنجی، در حال حاضر به دلیل اینکه بحث طراحی مگا مدول به صورت تکنولوژی پِرِد می باشد، با دقت این مساله انجام می‌ گردد. میزان پیشرفت در بخش مهندسی ۶۰ درصد، در تامین بیش از ۸ درصد و در اجرا حدود ۹ درصد است. همچنین پیشرفت کلی پروژه حدود ۱۳ درصد می باشد. احمدی افزود: برای سال دوم پروژه که از مردادماه ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ است، پیشرفت حدود ۵۰ درصد را مدنظر داریم که امیدواریم با تامین مالی که توسط سهامداران انجام می شود این امر هم محقق بشود.

او ادامه داد: ما در بخش مسئولیت‌های اجتماعی هم با توجه به همه گیری کرونا و اتفاقاتی که در شهرستان بیجار و شهرستان قروه افتاد، نسبت به تامین کپسول‌های اکسیژن، لپ‌تاپ برای دانش‌آموزان، اقداماتی انجام دادیم. همچنین در روستای زاغه فولاد که در همسایگی سایت بیجار قرار دارد اقداماتی نظیر احیای چاه آب، بازسازی مدرسه‌ روستایی شامل تعمیر و رنگ‌آمیزی ساختمان، ایزوگام، شوفاژ و نیز تعمیر، روکش آسفالت ، ایمن‌سازی و تابلوگذاری جاده‌ی دسترسی به روستا که با جاده کارخانه هم مشترک هست را انجام داده ایم. تجهیزات پروژه‌ی آهن اسفنجی بیجار در کارگاه ساخت شمس‌آباد که متعلق به شرکت فولاد تکنیک است ساخته می شود، از جمله سه مخزن گاز خنثی که اخیرا کار ساخت آن ها تمام شده و در راه انتقال به سایت بیجار می باشند. این مخازن با ظرفیت ۳۰۰ هزار لیتر و وزن ۷۲ تن تا چند روز دیگر به مقصد خواهند رسید. ما در پروژه آهن اسفنجی بیجار مشکل خاصی نداریم و با تامین منابعی که انجام خواهد گرفت، در زمان برنامه‌ریزی‌شده می‌توانیم پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

احمدی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره پروژه فولاد سازی قروه اینچنین توضیح داد: در پروژه قروه که در نظر است کارخانه فولادسازی‌ آنجا با روش CSP اجرا گردد و این امر نیازمند تکنولوگ خارجی است ، مذاکرات سازنده ای با شرکت خارجی صورت گرفته است و پیمانکار مترصد این است که بعد از این انجام ثبت سفارش و تامین ارز و مواردی از این دست، قرارداد را نهایی کند و بعد از پرداخت پیش‌ پرداخت‌ها بتوانیم مهندسی را هم از شرکت مورد انتخاب دریافت کنیم و کار پروژه قروه نیز در زمان مناسبش شروع شود تا بتوانیم با جبران تاخیرات آن را هم به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان اظهار کرد: در هر دو پروژه، زیرساخت هایی که برای دوران ساخت و دوران بهره‌برداری لازم بوده از جاده‌سازی گرفته تا دیوارهای حائل و برق و آب دوران ساخت تامین شده است.

احمدی ادامه داد: برای آب مورد نیاز دوران بهره برداری، با سیاست‌های محیط زیستی‌ که داشتیم از پساب تصفیه‌خانه‌های شهرستان بیجار و قروه استفاده می‌کنیم که عقد قرارداد هم با سازمان مربوطه انجام شده است. موضوع برق هم با عقد قراردادی که با اداره برق منطقه‌ای غرب منعقد گردیده ، از طریق دیماندی خریداری شده، از بورس کالا و انرژی یا شرکت‌های زیرمجموعه ومعادن مثل پویاانرژی این برق تامین خواهد شد.

مجوزهای محیط زیستی این پروژه‌ها در همان سال ۱۳۹۸ برای هر دو پروژه دریافت شده و هر مجوزی که لازم است که این پروژه ها دریافت کنند، از سوی مراجع ذی صلاح صادر گردیده است.

لازم به ذکر است که این دو پروژه جزو پروژه‌های ۴۸گانه پیشران کشور هستند که در ۱۷ بهمن سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور محترم رونمایی شده  و دائما از طریق دفتر معاون اول محترم رئیس جمهور مورد پایش قرارمی‌گیرند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر تامین ارز برای تمام پروژه‌ها، یکی از مسائل مهم و کلیدی است. البته ما با توجه به اینکه در زیرگروه شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی مثل ایمیدرو و هلدینگ ومعادن قرار داریم، می‌توانیم از محل صادرات و تهاتر این ارز را تامین کنیم.

مدیرعامل صنایع فولاد کردستان بیان داشت: با هر بخشنامه‌ای که به بانک ابلاغ می گردد، جلسه‌ای برگزارمی کنیم و تدبیری انجام می دهیم که از چه کانالی و چه ترتیبی بتوانیم موضوع تامین ارز پروژه‌مان که رقمی بالغ‌ بر ۲۵۰ میلیون یورو است را تامین کنیم. اما بعد از مدتی با صدور بخشنامه‌ای جدید، برنامه‌های پیش‌بینی شده دچار مشکل می‌شود.اما خوشبختانه با جلسات اخیری که با مدیران ارشد بانک مرکزی ازجمله معاون محترم ارزی داشتیم، امیدواریم با راهکارهایی که در آنجا ارائه شده، بتوانیم بعد از دریافت گواهی عدم‌ و ساخت ثبت سفارش، تخصیص ارز را برای پروژه ها به طریق مقتضی که به ما قول داده اند، دریافت کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: