بانک کشاورزی

استاد شهریار؛ شاعری بلند آوازه در خانواده بانک کشاورزی

استاد شهریار؛ شاعری بلند آوازه در خانواده بانک کشاورزی
کدخبر : 59491

استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر بلندآوازه و از کارمندان خوشنام و مفاخر بانک کشاورزی است، شاعری شهیر و استادی بی بدیل که چون نگینی درخشان و گوهری تابناک بر تارک شعر و ادب پارسی و در تاریخچه ی مشاهیر بانک کشاورزی می درخشد.

شهریار شعر پارسی که اهل استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز بود (زاده ۱۲۸۵ - درگذشته ۱۳۶۷)، در سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی تهران استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد و تا زمان بازنشستگی در این بانک خدمت کرد. بیت معروف «شکر دارم که اگر خدمت بانکی کردم، خدمت من همه در بانک کشاورزی بود» از سروده های این شاعر خوش قریحه است.

شهریار به هنرهای مختلف، به ویژه شعر، موسیقی و خوشنویسی علاقه و تسلط داشت. مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است. دانشگاه تبریز، شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب پارسی خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکده ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا کرد. این شاعر بلند آوازه، در بامداد 27 شهریور 1367 درگذشت و با احترامی کم نظیر، بنابر وصیتش در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد که مدفن بسیاری از شاعران و هنرمندان آن دیار است.

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی شعر و ادب پارسی ثبت شده است و خانواده بانک کشاورزی، ضمن ادای احترام به میراث معنوی برجای مانده از این هنرمند بزرگ، نام و یاد وی را همواره گرامی می دارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: