پرونده نیمه اول سال 1402 در فرابورس ایران بسته شد

رشد دسته‌جمعی متغیرهای معاملاتی در 119 روز

کدخبر : 59670

شهریورماه برای بازارهای فرابورسی با رشد دسته‌جمعی متغیرهای معاملاتی همراه بود تا در پایان، پروند نیمه اول سال جاری با بازدهی مثبت و افزایش ارزش بازار بسته شود.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، بازارهای فرابورسی در پایان شهریورماه شاهد رشد 5.8 درصدی شاخص کل و افزایش 4 درصدی ارزش بازار بودند. به این ترتیب در آخرین روز معاملاتی ماه گذشته آیفکس با افزایشی بیش از 1400 واحدی طی 19 روز معاملاتی در سطح 26 هزار و 218 واحد قرار گرفت.

ارزش بازار فرابورس هم به عدد 2.5 میلیون میلیارد تومان رسید.

طی شهریورماه سال جاری در هفت بازار فعال فرابورس بیش از 117 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر 997 هزار میلیارد تومان طی 5.1 میلیون نوبت معاملاتی دادوستد شد. مقایسه روند معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد حجم معاملات 40 درصد و ارزش معاملات 24 درصد افزایش را تجربه کرده‌اند.

رشد خیره‌کننده ارزش معاملات در دو بازار

ارزش معاملات به تفکیک بازارها در شهریورماه از صدرنشینی بازار پایه در میان بازارهای سهامی فرابورس حکایت دارد. به این ترتیب که در این بازار بیشترین ارزش معاملات سهام طی 19 روز رقم خورده است. بازار پایه ماه گذشته شاهد دادوستد بیش از 11 هزار میلیارد تومان برگه سهم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد مختصر 3 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در بازار اول ارزش معاملاتی 10 هزار و 850 میلیارد تومانی رقم خورده که رشد 52 درصدی داشته است. بازار دوم نیز طی این مدت شاهد دادوستدهایی به ارزش 10 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که افزایش 42 درصدی را به ثبت رسانده است.

در این میان دو بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و بازار ابزارهای مشتقه طی این مدت در مقایسه با شهریور سال گذشته، رشدهای خیره‌کننده‌ای را تجربه کردند.

در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط معاملاتی به ارزش 32 میلیارد تومان ثبت‌شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 16 هزار و 517 درصدی داشته است.

ارزش معاملات بازار ابزارهای مشتقه نیز 123 میلیارد تومان بوده که با افزایشی 721 درصدی همراه شده است.

گفتنی است در بازار ابزارهای نوین مالی طی این مدت ارزش معاملات 964 هزار میلیارد تومانی ثبت‌شده که نسبت به شهریور 1401 حدود 24 درصد بیشتر شده است.

سرمایه‌گذاری‌ها در صدر معاملات خرد شهریورماه

ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در ماه گذشته بیش از 29 هزار میلیارد تومان بود که 12 درصد از این رقم به گروه سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص داشت. این گروه طی ماه گذشته ارزش معاملات خرد 3 هزار و 600 میلیارد تومانی را تجربه کرد.

پس از آن گروه‌های محصولات شیمیایی و بانکی‌ها هرکدام بیش از 7 درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفتند.

سه گروه «انبوه‌سازی»، «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «خودرویی‌ها» نیز هر کدام بیشتر از 6 درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب درمجموع نزدیک به نیمی از ارزش معاملات خرد طی ماه گذشته متعلق به این 6 صنعت بوده است.

نگاهی به پرونده نیمه اول سال 1402

با پایان یافتن شهریورماه، نیمی از سال 1402 نیز به پایان رسید که در این میان بررسی کارنامه 6 ماهه فرابورس ایران نیز خالی از لطف نیست.

آمارها نشان می‌دهد طی 6 ماهه اول سال جاری شاخص کل فرابورس 7.5 واحد رشد کرده و میانگین بازدهی مثبت را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته است.

همچنین ارزش بازار فرابورس طی این مدت 10 درصد بیشتر شده است.

جزییات معاملات نیمه اول سال 1402 حاکی از افزایش متغیرهای معاملاتی است. به این ترتیب که در 119 روز معاملاتی امسال بیش از 481 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر 4.6 میلیون میلیارد تومان در 31 میلیون نوبت معاملاتی، دادوستد شده است.

مقایسه معاملات طی این مدت با نیمه اول سال قبل نشان می‌دهد حجم معاملات 104 درصد، ارزش معاملات 69 درصد و تعداد معاملات 92 درصد افزایش را تجربه کرده‌اند.

بازار اول در 6 ماهه، اول شد

نگاهی به آمار ارزش معاملات به تفکیک بازارها طی نیمه اول سال نشان می‌دهد در میان بازارهای سهامی فرابورس، بازار اول با ارزش معاملات 143 هزار میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشته است. رشد این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 152 درصد بوده است.

رتبه دوم نیز متعلق به بازار دوم فرابورس با ارزش معاملاتی 122 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به نیمه اول سال قبل 146 درصد افزایش را تجربه کرده است.

بازار پایه نیز طی این مدت 108 هزار میلیارد تومان معاملات ثبت کرده و افزایشی 71 درصدی داشته است.

رونق معاملات مشتقه در نیمه اول امسال

گفتنی است ارزش معاملات بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در این مدت به عدد 689 میلیارد تومان رسیده که افزایشی 7847 درصدی داشته است. همچنین در بازار ابزارهای مشتقه نیز رونق معاملات، ارزشی یک هزار و 470 میلیارد تومانی رقم زد که رشدی 1520 درصدی داشته است.

این گزارش حاکی است در نیمه اول سال جاری، بیش از 7.4 میلیون میلیارد تومان دارایی مالی در بازار ابزارهای نوین مالی دادوستد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 درصد رشد داشته است.

طی این مدت ارزش معاملات اوراق بدهی 63 درصد افزایش داشته است. همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با رشدی 228 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 349 هزار میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن طی این مدت با کاهشی 16 درصدی به 2 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.

درمجموع نیمه اول سال جاری برای سرمایه‌گذاران فرابورسی با میانگین بازدهی مثبت مختصری همراه شده اما ورود شرکت‌های جدید و افزایش تأمین مالی بنگاه‌ها از این بازار باعث شده تا ارزش بازار فرابورس با رشدی 10 درصدی همراه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: