مدیر اجرایی طرح احیای معادن:

افزایش ظرفیت های معدنی، توسعه اقتصادی خراسان شمالی را رقم می‌زند

افزایش ظرفیت های معدنی، توسعه اقتصادی خراسان شمالی را رقم می‌زند
کدخبر : 59730

مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس در نشست کارگروه استانی خراسان شمالی، احیای معادن و افزایش ظرفیت معدنی استان را عامل توسعه اقتصادی منطقه برشمرد.

به گزارش روابط عمومی ایمپاسکو، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در نشست کارگروه استانی خراسان شمالی تاکید کرد: جلسه ستاد احیا در خراسان شمالی با هدف احیای واحدهای راکد استان به منظور ارائه راهکار از سوی بخش خصوصی و پیگیری برای رفع مشکلات آنها برگزار شد.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس کشور با بیان اینکه طرح احیا با بازاریابی برای طرح هایی که در بازار دچار مشکل هستند می تواند برای برخی از معدن کاران استان تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: همزمان برخی واحدها برای دانش فنی و فرآوری مواد معدنی نیاز به حمایت‌هایی دارند که ما در طرح احیا پیگیر آنها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه نیاز برخی واحدهای معدنی به تسهیلات نیز برطرف خواهد شد، عنوان کرد: برخی واحدها برای واحد فرآوری و تکمیل ماشین آلات نیازمند تسهیلات هستند که طرح احیا از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری برای کسانی که مدارک خود را تکمیل کنند جهت دریافت تسهیلات پیگیری لازم را انجام خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات از طریق صندوق در چارچوب قوانین بانکی بوده و به اشخاص حقیقی تا سقف ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌شود.

جرجانی در خصوص وضعیت معادن استان نیز با تاکید بر اینکه لازم است معدن‌کار و سرمایه‌گذار هر دو در راستای هدفی مشترک برای دستیابی به سودی قابل قبول تلاش کنند، بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌های خوبی که در سنگ مرمر، آهن ،سرب و روی داریم می‌توان پیشرفت اقتصادی استان را رقم زد.

وی تاکید کرد: در صورت نیاز استان به زیرساخت معادن، اداره کل صمت نسبت به معرفی پروژه همراه با اطلاعات کامل از جمله اطلاعات دقیق معادن منتفع شونده به طرح احیا اقدام خواهد کرد.

در ادامه این نشست، حسین حاجی بگلو مدیرکل صمت استان خراسان شمالی ارتباط سرمایه گذار با معادن را از اهداف طرح احیای معادن برشمرد.

وی ظرفیت معادن استان را قابل توجه دانست و تاکید کرد: اگر فرآوری به زنجیره کنونی مواد معدنی در استان افزوده شود، شاهد جهش اقتصادی بزرگی در این منطقه خواهیم بود.

به گفته حاجی بگلو اگرچه خراسان شمالی در حوزه معدن شاخص است اما همچنان در کشور ناشناخته است و اختصاص تسهیلات به معدن کاران استان که از نیازهای اولیه آنها است می‌تواند فرآوری محصولات معدنی را رقم زده و مانع از فروش خام مواد معدنی شود.

وی در توضیح عملکرد بخش معدن با بیان اینکه طی دو سال اخیر تعداد ۴۳ پروانه اکتشاف و ۲۳ گواهی کشف صادر شده است، ادامه داد: صدور ۲۵ پروانه بهره برداری منجر به اشتغال‌زایی برای ۱۶۲ نفر و سرمایه گذاری در حدود یک هزار و ۳۵ میلیارد ریال شده است.

مدیرکل اداره صمت استان خراسان شمالی در خصوص وضعیت موجود معادن، تعداد پروانه‌های اکتشاف معدنی را ۳۹ مورد و تعداد گواهی کشف را ۲۳ مورد بیان کرد و افزود: ظرفیت اشتغال‌زایی در حوزه معدن دو هزار و ۴۸۸ نفر و سرمایه گذاری در این بخش چهار هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال است و همزمان به ۲ هزار و ۳۲ میلیارد ریال اعتبار برای تامین زیرساخت‌های معادن استان نیاز داریم.

گفتنی است در پایان این جلسه مقرر شد دفتر طرح احیا تا پایان مهر ماه نسبت به انجام مطالعات پیش امکان سنجی یک واحد تولید پودر مکانیزه در استان خراسان شمالی اقدام کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: