شکری در ایران پلاست خبر داد:

پتروشیمی دهدشت بهمن ۱۴۰۳ به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد

پتروشیمی دهدشت بهمن ۱۴۰۳ به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد
کدخبر : 59749

مدیرعامل شرکت پتروشیمی دهدشت با اعلام اینکه این پتروشیمی طبق برنامه در بهمن ۱۴۰۳ به راه‌اندازی آزمایشی می‌رسد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان، جای خالی شرکت بازل را در تهیه لایسنس پر کردند.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، محمد شکری، در حاشیه روز اول هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست در استودیو «به قله نزدیکیم» جزئیاتی از پتروشیمی در حال ساخت دهدشت را ارائه کرد و گفت: محصول نهایی این پروژه که در مرحله احداث و ساخت و نصب قرار دارد، پلی‌اتیلن سنگین در ۲۴ نوع مختلف است.

دانش فنی این پتروشیمی تحت لیسانس بازل آلمان است؛ اما اگرچه این شرکت در شرایط تحریمی دسترسی اطلاعاتی خود را محدود کرد؛ اما به لطف شرکت‌های طراحی و مهندسی دانش‌بنیانی که در کشور خودمان فعال هستند، توانسته‌ایم خلأ نبود بازل را جبران کنیم.

در حال حاضر نیز لایسنس پایه و جزئیات و طراحی این مجموعه توسط یک شرکت داخلی دانش‌بنیان تأمین می‌شود.وی با اشاره به تأمین منابع مالی این پروژه هم گفت: هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان سهام‌دار اصلی منابع مالی این پروژه نیمه‌تمام را تأمین کرد.

با رویکرد جدید هلدینگ که تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی مثل دهدشت بود، این پروژه از نظر منابع ریالی و ارزی برای خرید و ساخت و تجهیز تأمین شد و در حال حاضر مشکلی در تأمین مالی نداریم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی دهدشت با اعلام اینکه طبق برنامه زمان‌بندی بهمن ۱۴۰۳ این پروژه به راه‌اندازی آزمایشی می‌رسد، افزود: با حمایت‌های صورت‌گرفته کلیه تجهیزات موردنیاز تأمین شده و پیمانکاران اصلی طبق برنامه پیش می‌روند و امیدواریم طبق برنامه به مرحله پیش راه‌اندازی برسیم.

وی به اشتغال‌زایی این پروژه هم اشاره کرد و گفت: پتروشیمی دهدشت به‌صورت مستقیم ۳۰۰ و غیرمستقیم ۱۵۰۰ نفر را مشغول به کارکرده است.

درعین‌حال تاکنون ۴۰ درصد وزنی تجهیزات پروژه داخلی‌سازی شده و پیش‌بینی ما این است که تا ۷۰ درصد تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تأمین شود و این موضوع فرصتی را فراهم می‌کند که شرکت‌ها داخلی و به‌خصوص دانش‌بنیان‌ها بیشتر و بهتر خود را به ما معرفی کنند.شکری با اعلام اینکه در فاز اول پتروشیمی دهدشت تنها ۴۰ هکتار از زمین‌های تعیین شده مورداستفاده قرار گرفته و در فازهای بعدی طرح توسعه اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد محصول پتروشیمی دهدشت (پلی‌اتیلن سنگین که آخرین تکنولوژی روز دنیا را دارد) برای بازار داخل و ۶۰ درصد آن برای بازارهای خارجی و ارزآوری برای کشور پیش‌بینی‌شده است. در این مدت هم بازارهای آسیایی و منطقه‌ای را برای فروش محصولاتمان بررسی کرده‌ایم و خوشبختانه چشم اندازه این محصول در آینده روشن است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: