پرداخت الکترونیک سداد

نگهبانان نامرئی زیرساخت پرداخت الکترونیک سداد

 نگهبانان نامرئی زیرساخت پرداخت الکترونیک سداد
کدخبر : 60098

مدیریت یکی از حساس‌ترین و در عین حال چالش برانگیزترین واحدهای پرداخت الکترونیک سداد برعهده محمد آرین است؛ کسی که سابقه 18 ساله در حوزه پرداخت، سوئیچ، مغایرت سوئیچ و مانیتورینگ را در کارنامه خود دارد و حالا هشت سالی می‌شود که مدیر مرکز عملیات شبکه این شرکت است.

او نه تنها حافظ استاندارهای سلامت سیستم است بلکه با پیروی از یک برنامه روتین ورزشی در زندگی شخصی‌اش هم به این اصول پایبند است؛ مراقبت‌های شبانه‌روزی او و تیم یازده نفره‌اش، در اتاقی که 14 مانیتور بزرگ با 70 هزار نود را بی‌وقفه باید رصد کنند، نقش بسیار مهمی در مسیر پیشرفت سداد ایفا کرده است؛ نودهایی که اگر فقط یکی از آنها با مشکل مواجه شود می‌تواند تبدیل به فاجعه‌ شود. می‌گوید برای ورود به این حوزه باید شبکه و آی‌تی خواند، هر چند که دانش کسب و کاری هم برای تشخیص و تعریف سرویس‌های جدید به مشتریان مهم است.

برای آشنایی بیشتر با حوزه فعالیت مرکز عملیات شبکه (NOC) در این گفتگو با ما همراه باشید.

الزامات واحد NOC

واحد NOC، ابتدای سال 1394 با دو نفر آغاز به کار کرد. از آن سال تاکنون، تقریبا هشت بار ممیزی انجام شده که پرداخت الکترونیک سداد  هفت بار، نمره کامل شاپرک را دریافت کرده‌ است و به جز سال اول در سال‌های بعد توانسته تطبیق صددرصدی را بگیرد. محمد آرین در خصوص شرایط دریافت امتیاز کامل از شاپرک گفت: مطابق با الزامات شاپرک، باید یک‌سری دستورالعمل‌ها را از نظر پایش تجهیزات، سامانه‌ها و سرویس‌های مرتبط با شاپرک، زیرساخت‌ها و ارتباطات شبکه‌ای رعایت کنیم. همچنین لازم است گزارش‌های ماهانه از وضعیت سلامت سیستم سوئیچ پذیرندگی، درگاه و زیرسامانه‌ها به مدیرعامل ارائه شود که البته بخشی از گزارش مربوط به حوزه کسب‌وکار است. مورد دیگر، اجایلیتی است؛ یعنی هرگاه رخدادی ایجاد می‌شود به سریع‌ترین وجه، مشکل را حل کنیم. با توجه به نیاز شرکت، با اضافه کردن یک‌سری ابزار برای دید بهتر توانستیم با کسب دیتای بیشتر، تحلیل بهتری داشته باشیم و درنهایت سرویس پایدارتری به مشتریان بدهیم.

او با اشاره به اینکه پرداخت الکترونیک سداد از یک‌سال و نیم پیش، در کنار ابزارهای قبلی، شروع به استفاده از ابزارهای به‌روز کرده و هفت ابزار حرفه‌ای و برتر جهانی در این حوزه دارد گفت: برای مانیتورینگ نیز مانند سایر کسب‌وکارها، ابزار خاص توسط شرکت‌های به‌نام حوزه فناوری ساخته شده است. مثلا اچ ‌پی یا سیسکو، ابزار مانیتورینگ خاص خود را دارند. یک‌سری محصولات مانند ManageEngine، solarwinds، whatsup gold و prometheus به‌صورت تخصصی ابزار مانیتورینگ تولید می‌کنند. عملا با استانداردهای خاصی که به آنها پروتکل‌های مانیتورینگ می‌گوییم، می‌توان تجهیزات مختلف از سنسور دما و رطوبت تا حوزه تراکنش را پایش، از آنها گزارش‌گیری و برای آنها آستانه، تعریف و از آنها ترند استخراج کرد.

فراتر از استانداردهاییم

آرین با بیان اینکه شاپرک ضوابطی مشخص می‌کند که باید مطابق آنها استاندارد مانیتورینگ داشت، افزود: الان حدود هفت ابزار مختلف داریم که هرکدام یک المان را با دو یا سه روش مختلف پایش می‌کنند. به عنوان مثال، وضعیت سلامت یک سرور  با دو یا سه روش از مسیرهای مختلف پایش می‌شود تا اگر احتمالا یکی از ابزارهای مانیتورینگ دچار خطا شد، یکی دو ابزار دیگر، داده درست استخراج کنند. تجمیع دیتا و ارتباط ابزار مانیتورینگ با همدیگر، به ما در تحلیل و عیب‌یابی منبع رخداد کمک می‌کند؛ فرآیندی که شناسایی آن قبلا یک دقیقه زمان می‌برد الان به 30 تا 35 ثانیه کاهش پیدا کرده است. تعدد اینها مثلا در زمینه پایش سرویس‌های مهم  برای 10 تا 15 مورد 30 ثانیه‌ای، ممکن است حدود 10 دقیقه در عملکرد سرویس و سامانه‌ها تاثیر بگذارد.

زیرساخت امن

آرین در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به اینکه اقدام شرکت در مواقعی که سرویس‌دهی به دلیل اختلالات برون‌شبکه دچار مشکل می‌شود چیست، گفت: قطعا برای ارائه بخشی از سرویس‌ها نیازمند دریافت خدمت از شرکت‌های بیرونی یا پروایدرهای خارج از سازمان هستیم؛ مانند سرویس عوارض خروج از کشور ناجی یا فروش پین‌شارژها و بسته‌های اینترنت که مربوط به اپراتورهاست. اگر هرکدام از این اپراتورها یا یکی از سازمان‌های بیرونی که در حال خدمت به ما هستند، مانند استعلام قبوض، عوارض خروج از کشور، خلافی، گواهینامه و... با مشکلی مواجه شوند، مشتری ما تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. در این لحظه، سرویس ما از A تا Z، چه از نظر شبکه و چه از نظر زیرساخت و تجهیزات مشکلی ندارد و به درستی سرویس می‌دهد؛ یعنی سرویس ما بالاست به هر حال ممکن است سازمان خدمت‌رسان به هر دلیلی نتواند در آن لحظه خدمت بدهد یا زیرساخت کشوری مشکل داشته باشد اما با وجود تمام مشکلات زیرساختی کشور، سوئیچ پذیرندگی و درگاه ما به درستی خدمات ارائه می‌دهد.

به گفته وی، درصد عوامل خارجی در بروز اختلالات بسیار بالاست؛ چون اگر قرار باشد تغییراتی اعمال شود، مثلا مجوز تغییرات پیش‌بینی شده گرفته شود، قطعا قبل از آن اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. همکاران ما تا جای ممکن، فرایند ریسک را درنظر می‌گیرند و تغییر را در بازه‌های زمانی انجام می‌دهند که کمترین تاثیر را برای مشتری داشته باشد، مانند بازه نیمه‌شب که حجم تراکنش، کمتر از همیشه است. بنابراین نمی‌توان برای برخی از این اختلالات، کاری انجام داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: